24 snelle marketing tips

Veel accountants- en boekhoudkantoren werven hun klanten traditioneel via mond-tot-mondreclame. Dat bleek heel effectief maar hoe lang lukt dit nog? Steeds meer ondernemers zoeken via internet en sociale media naar een boekhouder of accountant. Hoe zorgt u dat ze bij uw kantoor uitkomen?


Uw sociale mediastrategie in vijf stappen


Werk met een sociale mediastrategie voor een hoge effectiviteit. Die bestaat uit 5 stappen:


  • Leg uw doelstellingen vast

Streeft u bijvoorbeeld vooral naar awareness (bekendheid) of eerder engagement (betrokkenheid), informatie delen, een relatie opbouwen?

  • Kies uw platformen

Kies welke platformen zoals LinkedIn, Facebook, Twitter, Instagram het best bij uw kantoor passen. Analyseer waarop uw doelgroep het meest actief is en focus u daarop.

  • Content

Kies een vaste stijl voor de herkenbaarheid en vind de juiste mix van inhoud. Onderzoek ook het beste tijdstip van publiceren.

  • Analyseer en evalueer

Meet en vergelijk regelmatig resultaten zodat u uw doelstellingen, platformen en content hieraan kunt aanpassen.

  • Anticipeer

Aan de hand van ontwikkelingen op uw kantoor en de resultaten van uw campagnes past u regelmatig uw strategie aan.


Uw video’s in vijf stappen


Video’s publiceren is tot wel 80% effectiever dan het posten van een foto en een stuk tekst. Met uw smartphone maakt u al een mooie video, dus dit hoeft niet duur te zijn. Via YouTube kunt u de video bovendien eenvoudig ondertitelen. Dat kost niets en is erg handig omdat niet iedereen graag het geluid aanzet. Ook het betaald adverteren via Facebook is zeer effectief. Dat doet u zo:


  1. Voeg uw Facebook-pagina toe aan Bedrijfsmanager
  2. Plaats een Facebook-pixel op uw website
  3. Upload uw video in Facebook
  4. Creëer een aangepaste doelgroep
  5. Maak een perfecte advertentie en publiceer uw video


Uw e-mails: vijf tips


E-mail is nog altijd een zeer effectief marketinginstrument. E-mails converteren tot wel driemaal beter dan sociale marketingcampagnes. De effectiviteit van een e-mail wordt beïnvloed door:


  • Afzender

Gebruik een naam, bijvoorbeeld henk@boekhoudkantoorhenk.be. Een duidelijke afzender schept vertrouwen en verhoogt de kans dat de e-mail wordt gelezen.

  • Onderwerpregel

Wees relevant, persoonlijk en schrijf de onderwerpregel als een cliffhanger die de nieuwsgierigheid van de ontvanger prikkelt. En hou het bij 55 tekens zodat uw volledige boodschap meteen zichtbaar is.

  • Inhoud

Hou het kort, zo houdt u de aandacht vast. Maak enkele korte berichten die verleiden tot verder lezen op uw website en plaats die ‘lees verder’ als een grote knop. Dat is dé trend voor 2018.

  • Tijdstip van verzending

Verstuur uw e-mail op dinsdag en donderdag om 8.00, 10.00, 12.00 en 16.00 uur, dat zorgt ervoor dat meer mensen uw e-mail openen en klikken op de links.

  • Zorg ervoor dat uw e-mail ook goed leesbaar is op een smartphone. 65% van alle zakelijke e-mails wordt gelezen vanaf een mobiel toestel en dit percentage blijft stijgen.


Uw website: negen tips


Wist u dat er per seconde 66.000 zoekopdrachten in Google worden ingevoerd? Daarvan verloopt 57% via smartphones en tablets. Zorg dan ook dat uw website mobielvriendelijk is. Search engine optimization of SEO is het toverwoord voor een goede vindbaarheid. Die SEO bestaat uit 3 bouwstenen: links, content en techniek.


Links:

  1. Zorg voor backlinks wanneer anderen over u schrijven.
  2. Repareer kapotte links op uw eigen website.
  3. Ga nooit in zee met een link-farm. Schrijf liever gastblogs op externe sites en leg in het artikel een link naar uw eigen website.


Content:

  1. Schrijf over onderwerpen die uw doelgroep daadwerkelijk interessant vindt.
  2. Behandel één onderwerp (keyword) per pagina. Dit zorgt voor focus. Link op de pagina vervolgens naar relevante (interne) pagina’s.
  3. Update de content op uw website regelmatig. Geef bezoekers (en dus Google) een reden om vaak terug te komen.


Techniek:

  1. Zorg dat uw website bereikbaar en indexeerbaar is voor Google.
  2. Voorzie iedere pagina van een unieke titel en een metabeschrijving. Dit vergroot uw vindbaarheid in Google aanzienlijk. Hou de lengte van de titel op 50 tot 60 tekens, en uw metabeschrijving op 110 tot 165 tekens.
  3. Zorg voor een snelle laadtijd (page speed) en een goede mobiele ervaring.


Ondernemers effectiever adviseren?

Met de bovenstaande online marketingtips bent u als accountant goed op weg om uw klanten online goede ondersteuning te bieden. Wilt u met marketingactiviteiten ondernemers effectiever adviseren over het gebruik van de juiste software? Bekijk dan even het Exact Accountancy Programma. Hier vindt u nog meer praktische informatie om ondernemers te helpen.

Mots clés