Veel accountants- en boekhoudkantoren werven hun klanten traditioneel via mond-tot-mondreclame. Dat bleek heel effectief maar hoe lang lukt dit nog? Steeds meer ondernemers zoeken via internet en sociale media naar een boekhouder of accountant. Hoe zorgt u dat ze bij uw kantoor uitkomen?
Uw sociale mediastrategie in vijf stappen
Werk met een sociale mediastrategie voor een hoge effectiviteit. Die bestaat uit 5 stappen:
Streeft u bijvoorbeeld vooral naar awareness (bekendheid) of eerder engagement (betrokkenheid), informatie delen, een relatie opbouwen?
Kies welke platformen zoals LinkedIn, Facebook, Twitter, Instagram het best bij uw kantoor passen. Analyseer waarop uw doelgroep het meest actief is en focus u daarop.
Kies een vaste stijl voor de herkenbaarheid en vind de juiste mix van inhoud. Onderzoek ook het beste tijdstip van publiceren.
Meet en vergelijk regelmatig resultaten zodat u uw doelstellingen, platformen en content hieraan kunt aanpassen.
Aan de hand van ontwikkelingen op uw kantoor en de resultaten van uw campagnes past u regelmatig uw strategie aan.
Uw video’s in vijf stappen
Video’s publiceren is tot wel 80% effectiever dan het posten van een foto en een stuk tekst. Met uw smartphone maakt u al een mooie video, dus dit hoeft niet duur te zijn. Via YouTube kunt u de video bovendien eenvoudig ondertitelen. Dat kost niets en is erg handig omdat niet iedereen graag het geluid aanzet. Ook het betaald adverteren via Facebook is zeer effectief. Dat doet u zo:
Uw e-mails: vijf tips
E-mail is nog altijd een zeer effectief marketinginstrument. E-mails converteren tot wel driemaal beter dan sociale marketingcampagnes. De effectiviteit van een e-mail wordt beïnvloed door:
Gebruik een naam, bijvoorbeeld henk@boekhoudkantoorhenk.be. Een duidelijke afzender schept vertrouwen en verhoogt de kans dat de e-mail wordt gelezen.
Wees relevant, persoonlijk en schrijf de onderwerpregel als een cliffhanger die de nieuwsgierigheid van de ontvanger prikkelt. En hou het bij 55 tekens zodat uw volledige boodschap meteen zichtbaar is.
Hou het kort, zo houdt u de aandacht vast. Maak enkele korte berichten die verleiden tot verder lezen op uw website en plaats die ‘lees verder’ als een grote knop. Dat is dé trend voor 2018.
Verstuur uw e-mail op dinsdag en donderdag om 8.00, 10.00, 12.00 en 16.00 uur, dat zorgt ervoor dat meer mensen uw e-mail openen en klikken op de links.
Uw website: negen tips
Wist u dat er per seconde 66.000 zoekopdrachten in Google worden ingevoerd? Daarvan verloopt 57% via smartphones en tablets. Zorg dan ook dat uw website mobielvriendelijk is. Search engine optimization of SEO is het toverwoord voor een goede vindbaarheid. Die SEO bestaat uit 3 bouwstenen: links, content en techniek.
Links:
Content:
Techniek:
Met de bovenstaande online marketingtips bent u als accountant goed op weg om uw klanten online goede ondersteuning te bieden. Wilt u met marketingactiviteiten ondernemers effectiever adviseren over het gebruik van de juiste software? Bekijk dan even het Exact Accountancy Programma. Hier vindt u nog meer praktische informatie om ondernemers te helpen.