• FR
  • NL
  • EN

7 essentiële stappen om de winstgevendheid van uw bedrijf te verhogen

Ik word vaak gevraagd wat het beste moment is om een exitstrategie te plannen? Het antwoord is: vóór je aan je onderneming begint, of nu als je dat nog niet hebt gedaan. Je opties zouden kunnen zijn: verkopen aan de hoogste bieder, een stap terugzetten door een voorzittersrol in de raad van bestuur op te nemen, het bedrijf overdragen aan je kinderen of het verkopen aan je personeel.

Maar bovenal moeten alle aandeelhouders het eens worden over de eindfase, een plan opstellen en samen aan een planning beginnen te werken.

Door duidelijkheid te krijgen en overeenstemming te bereiken over het doel, moet het primaire doel zijn om waarde te creëren in uw bedrijf, zodat u vrij bent om een van de bovenstaande opties te kiezen.

"Wat je bereikt door het halen van je doelen is minder belangrijk dan wat je wordt door het halen van je doelen." Zig Ziglar

Welke stappen zijn er dan?

Financiële prestaties

Beschik over actuele informatie. Het gebruik van visuele dashboards en prestatie-indicatoren helpt u niet alleen om uw inspanningen te begrijpen en te concentreren op verbeteringen en groeiaan activiteiten, het toont potentiële kopers ook aan dat gezonde management- en controlepraktijken aanwezig zijn en dat u de kritische factoren kent die uw bedrijf draaiende houden.

Zorg ervoor dat uw bedrijf niet afhankelijk is van één persoon, één leverancier of één klant.

Uw belangrijkste klant mag niet meer dan 15% van uw totale omzet vertegenwoordigen. U moet altijd afhankelijk zijn van minstens twee potentiële leveranciers voor uw producten of diensten en weten of uw bedrijf afhankelijk is van één specifieke persoon, inclusief uzelf (punt 7). Uw rol is om uw bedrijf te beschermen tegen toekomstige risico's.

Verbeter uw cashflowmanagement en uw voorraadrotatie.

Hoe meer uw bedrijf afhankelijk is van werkkapitaal, hoe lager de waarde van de cheque zal zijn die u bij de verkoop ontvangt. Omdat de koper de overname en het werkkapitaal moet financieren.

Automatiseer processen met behulp van technologie en veilige operationele procedures.

Naast het eenvoudiger kunnen beheren van het bedrijf op dagelijkse basis, stelt dit u ook in staat om uzelf te bevrijden van bepaalde beperkingen en u te concentreren op de ontwikkeling van uw bedrijf.

Zorg ervoor dat uw klanten tevreden zijn.

Verzamel getuigenissen en zorg ervoor dat u de huidige tevredenheid van uw klanten kent. Hoe hoger de reputatie van uw bedrijf, hoe sterker het merk. Bijgevolg zullen meer kopers geïnteresseerd zijn en zal de waarde van het bedrijf toenemen door vraag en aanbod.

Bouw een portefeuille op van terugkerende inkomsten.

Als u een service, onderhoud, lidmaatschap of abonnement aanbiedt, concentreer u dan op de ontwikkeling van dit verkoopkanaal. Sluit automatische verlengingscontracten af met domiciliëring. Dit is niet alleen voordelig voor het cashflowmanagement, maar verbetert ook aanzienlijk de waarde van uw bedrijf. Hoe meer inkomsten gegarandeerd zijn, hoe minder onzekerheid er is en hoe hoger de waardering van uw bedrijf zal zijn.

Vermijd de valkuilen van de ondernemer en neem afstand van uw bedrijf.

Als u degene bent die contact heeft met de klant, alle klachten behandelt, het product fabriceert of de dienst levert, zal de waarde van uw bedrijf sterk worden verlaagd door de koper, omdat het zeer moeilijk zal zijn om u te vervangen.

Er zijn veel technieken om een bedrijf te waarderen, maar geen enkele is volledig betrouwbaar. Er zijn echter wel trends. We zien vaak waarderingen tussen 4 en 5 keer de bruto exploitatieoverschot (EBITDA) voor volwassen en stabiele bedrijven. Hoe aantrekkelijker u uw bedrijf echter maakt met een aantrekkelijke en loyale klantenkring, gegarandeerde toekomstige inkomstenstromen en de demonstratie van groeipotentieel, hoe hoger dit veelvoud zal zijn.

Uiteindelijk wilt u misschien niet verkopen, maar zou het niet fantastisch zijn om de vrijheid te hebben om te kiezen na al die lange uren en jaren van hard werken? Dan hoeft u alleen nog maar te beslissen wat u daarna gaat doen.

Mots clés

Articles recommandés