Boom van elektrische wagens in 2024: +83,2% dankzij bedrijfswagen


Op 1 augustus 2024 telde België 6.089.564 personenwagens, tegenover 6.030.700 een jaar eerder. Dat is een stijging van 1,0%. Het aantal wagens is de afgelopen tien jaar gemiddeld met 0,92% gestegen. Dat blijkt uit nieuwe cijfers van Statbel, het Belgische statistiekbureau.

Het aantal volledig elektrische personenwagens is sterk gestegen in een jaar tijd met een stijging van 83,2%. In 2023 werden 138.749 elektrische wagens geregistreerd; dit cijfer bedraagt 254.240 in 2024.

Van deze elektrische wagens is het belangrijk op te merken dat 82,0% op naam van een vennootschap staat. Ook al wordt de elektrische wagen steeds populairder in België, toch zijn slechts 45.348 auto’s (17,8%) eigendom van particulieren en 208.542 van vennootschappen.

Hybride wagens zijn samen goed voor 11,7% van het volledige wagenpark. In 2024 werden 710.687 hybride wagens geregistreerd tegenover 537.817 in 2023 (+32,1%). Ook hier zijn bedrijfswagens in de meerderheid, echter in mindere mate dan bij zuiver elektrische auto's. Er zijn namelijk 394.969 hybride wagens geregistreerd op naam van een vennootschap (55,6%) en 313.072 wagens zijn eigendom van particulieren (44,1%).

Wat de wagens op gas betreft, blijft hun aantal laag, ook al steeg dit type wagens in 2024 met 11,8% tot 22.786.


Aantal personenwagens per brandstoftype en type eigenaar in 2024

2024
Type eigenaar
Totaal
Bedrijfswagen
Privé
Onbekend
307.781
2.751.063
73.763
3.132.607
329.526
1.594.381
10.400
1.934.307
Benzine/diesel + elektrisch
394.969
313.072
2.646
710.687
Elektrisch
208.542
45.348
350
254.240
Gas
1.022
21.294
470
22.786
Andere
6.447
9.865
18.625
34.937
Totaal
1.248.287
4.735.023
106.254
6.089.564

Sinds 2015 daalt het aantal personenwagens dat op diesel rijdt elk jaar iets sneller. In 2024 zijn er 12,1% minder dieselwagens dan een jaar eerder. Op 1 augustus bedroeg het aantal dieselwagens dus 1.934.307. Tegelijkertijd en net als in 2023 blijft het aantal benzinewagens stijgen (+1,2% in 2024) tot 3.132.607. Benzinewagens vertegenwoordigen 51,4% van het wagenpark van personenwagens, gevolgd door dieselwagens met 31,8%, hybride wagens met 11,7%, elektrische wagens met 4,2% en gas met 0,4%.

Naast personenwagens telt België ook 16.568 autobussen en autocars, 986.069 voertuigen voor goederenvervoer, 56.184 trekkers, 209.500 landbouwtrekkers en 88.776 speciale voertuigen. Er zijn ook 546.612 motorrijwielen geregistreerd in België, wat het wagenpark op 7.993.273 eenheden brengt.

Evolutie van het wagenpark 2022-2024

Op 1 augustus
2022
2023
2024
2023/2022
2024/2023
Wagenpark op 1 augustus (met inbegrip van motorrijwielen)
7.796.877
7.910.513
7.993.273
+1,5%
+1,1%
Personenwagens
5.947.479
6.030.700
6.089.564
+1,4%
+1,0%
- rijdend op benzine
3.021.102
3.096.253
3.132.607
+2,5%
+1,2%
- rijdend op diesel
2.424.932
2.201.549
1.934.307
-9,2%
-12,1%
- rijdend op gas
17.740
20.373
22.786
+14,8%
+11,8%
- met elektrische motor
71.651
138.749
254.240
+93,7%
+83,2%
- hybride
375.107
537.817
710.687
+43,4%
+32,1%
- niet nader bepaald
36.947
35.959
34.937
-2,7%
-2,8%
Autobussen en autocars
16.557
16.449
16.568
-0,7%
+0,7%
Voertuigen voor goederenvervoer (a)
958.553
973.447
986.069
+1,6%
+1,3%
Trekkers (b)
55.075
56.222
56.184
+2,1%
-0,1%
Landbouwtrekkers
203.472
206.405
209.500
+1,4%
+1,5%
Speciale voertuigen (d)
82.634
85.625
88.776
+3,6%
+3,7%
Motorrijwielen (c)
533.107
541.665
546.612
+1,6%
+0,9%
Inwoners per personenwagen op 1 augustus
2,0
1,9
1,9
-0,5%
-0,4%
(a) Vrachtwagens, bestelwagens, terreinwagens en tankwagens.
(b) Trekkers zijn bedrijfsmotorvoertuigen waaraan opleggers (voertuig zonder voorste as) gekoppeld worden.
(c) Alle motorrijwielen die 40 km/u of sneller rijden. Dit zijn alle motorfietsen en de meeste bromfietsen.
(d) Speciale voertuigen zijn trage voertuigen waarvan de afmetingen en het gewicht de toegelaten maximumwaarden overschrijden. De hoogst toegelaten massa bedraagt in België 44 ton. Voertuigen van deze categorie mogen dus enkel op de openbare weg onder strikte voorwaarden.

Mots clés

Articles recommandés

CSF-studie over werkgelegenheids- en promotievallen en verschillen in (para)fiscale druk afhankelijk van het soort bedrijf.

Waarom de forfaitaire VAA’s absoluut niet mogen worden afgeschaft!

Kent u de waarde van uw klanten?