Arizona en de belasting op roerende inkomsten: analyse en vooruitzichten

Context van de lopende onderhandelingen

De partij Vooruit is teruggekeerd naar de onderhandelingstafel in het kader van de Arizona-coalitie, mede dankzij de voorstellen van de formateur om:

  • De koopkracht te versterken.
  • Een grotere bijdrage van de rijkste bevolkingsgroepen te introduceren aan de begrotingsinspanningen.

Deze onderhandelingen brengen enkele belangrijke fiscale maatregelen aan het licht, zoals de belasting op meerwaarden en wijzigingen met betrekking tot de roerende voorheffing.

1️⃣ Belasting op meerwaarden: strengere maatregelen in het vooruitzicht?

Tijdens het tv-debat op de VRT (De afspraak op vrijdag) sprak de voorzitter van de Vlaamse socialisten openlijk over de invoering van een echte belasting op meerwaarden op aandelen.

Volgens de huidige voorstellen van de supernota 2.0 wordt het volgende overwogen:

  • Een belasting van 10% op meerwaarden op financiële activa, met enkele uitzonderingen en drempels.

Toch rijst de vraag of deze maatregel in de komende onderhandelingen niet verder wordt verzwaard. Mogelijke scenario’s zijn:

  • Een verhoging van het tarief.
  • Het afschaffen van bepaalde vrijstellingen.

2️⃣ Roerende voorheffing: bevrijdend, maar met vooraf ingevulde aangifte

Volgens de supernota 2.0 blijft de roerende voorheffingbevrijdend. Toch wordt een nieuwigheid voorgesteld:

  • Roerende inkomsten zouden voortaan in de aangifte personenbelasting worden opgenomen, als vooraf ingevulde gegevens door de belastingadministratie.
  • Dit zou toelaten om deze inkomsten mee te nemen bij de toekenning van bepaalde sociale voordelen.

Dit zou impliceren dat banken, bij het inhouden van de roerende voorheffing, een rapportering zouden doen van de begunstigden van deze inkomsten. Dit zou de fiscus in staat stellen deze gegevens op te nemen in de vooraf ingevulde belastingaangifte.

3️⃣ Aangifte van roerende inkomsten door belastingplichtigen?

De vraag of belastingplichtigen zelf hun roerende inkomsten zouden moeten aangeven, blijft open, hoewel de supernota dit lijkt uit te sluiten:

  • De tekst stelt dat de aangifte zou worden gedaan door de belastingadministratie zelf.
  • Daarnaast bevestigt de supernota dat de roerende voorheffing bevrijdend blijft. Als belastingplichtigen hun roerende inkomsten zelf moeten aangeven, zou de bevrijdende werking van de roerende voorheffing wegvallen.

Toch kan deze piste opnieuw op tafel komen, om verschillende redenen:

  • Tijdens de mislukte fiscale hervorming werd al nagedacht over een algemene aangifteplicht, gecombineerd met de inning van de roerende voorheffing.
  • Dit idee zou de fiscus in staat stellen te controleren of het algemene vrijstellingsplafond voor vermogensinkomsten al dan niet wordt overschreden.

Ook de supernota voorziet een vrijstellingsplafond voor bepaalde roerende inkomsten, wat in de toekomst een systematischere aangifte zou kunnen rechtvaardigen.

Conclusie en vooruitzichten

Deze fiscale ontwikkelingen tonen de spanning tussen de noodzaak van een transparanter kader en de praktische implicaties voor belastingplichtigen. Het debat over de bevrijdende werking van de roerende voorheffing en de aangifte van roerende inkomsten zal waarschijnlijk centraal blijven staan in de komende onderhandelingen.

Vanmiddag neem ik deel aan een panel over dit onderwerp tijdens #FinanceAvenue (een evenement georganiseerd door L’Echo en De Tijd), onder leiding van Philippe Galloy. Een uitgelezen kans om deze essentiële thema’s verder uit te diepen voor belastingplichtigen en beleggers.


Mots clés