Autokredieten in 2023: de heropleving van de Belgische markt voor mobiliteitsfinanciering

De Beroepsvereniging van het Krediet (BVK) bekeek het kredietlandschap voor de automarkt in 2023. In 2023 werden 15% meer kredieten voor wagens afgesloten in vergelijking met 2022, voor een totaalbedrag dat 22% hoger lag dan het jaar voordien. Dit markeert de terugkeer naar een normale situatie, na jaren van uitzonderlijke omstandigheden die de marktdynamiek beïnvloedden.

Ondanks de afwezigheid van een traditioneel autosalon dit jaar blijft de start van het nieuwe jaar een van de belangrijkste momenten waarop Belgen de aankoop van een nieuwe of tweedehandswagen overwegen. Daarom is het ook het uitgelezen moment om terug te blikken op het kredietlandschap voor de automarkt in 2023.

Het jaar 2023 kende een stijging van het aantal kredietovereenkomsten afgesloten voor wagens, met een totaal van 236.637 kredieten voor een bedrag van EUR 4.555.261.000. Dit vertegenwoordigt een aanzienlijke stijging van 15% in het aantal kredieten en 22% wat betreft totaalbedrag, ten opzichte van 2022. Vorig jaar was daarmee een jaar van robuuste groei in zowel nieuwe als tweedehands voertuigfinanciering. Kredieten voor wagens vertegenwoordigen momenteel één derde van consumentenkredieten op afbetaling.

Financiering voor nieuwe wagens in de lift

Voor het eerst sinds 2018 is het aantal kredieten voor nieuwe auto's gestegen, met 12,4% van 96.633 naar 108.570 voor een totale waarde van EUR 2.426.039.000. Deze stijging is een interessante indicator van een positieve evolutie van de markt, gezien de dynamiek de afgelopen jaren aan het wankelen werd gebracht door de COVID-pandemie, laattijdige leveringen en de vele keuzemogelijkheden voor een EV, hybride of benzine-uitvoering. Belangrijk is op te merken dat het aantal kredieten voor de aankoop van nieuwe en tweedehandswagens samen nog steeds onder het niveau van 2020 ligt.

Toegenomen populariteit voor tweedehandsauto’s

Een andere interessante indicator is dat er voor het tweede opeenvolgende jaar meer kredieten werden toegekend voor tweedehandsauto's (128.067) dan voor nieuwe auto's (108.570), hoewel het geleende bedrag voor nieuwe auto's (EUR 2.426.039.000) hoger blijft dan het geleende bedrag voor tweedehandsauto's (EUR 2.129.222.000). Het betreft in veel gevallen bovendien wagens jonger dan vijf jaar. Dit maakt dat, in vergelijking met andere Europese landen, België een relatief jonge wagenmarkt heeft.

"De cijfers van 2023 getuigen van een heropleving van de automarkt in België. Na jaren van instabiliteit merken we dat de veerkracht van de sector wijst op een toekomst waarin flexibiliteit en duurzaamheid belangrijke factoren worden in het beslissingsproces van de consument. Met meer en meer kredieten die gericht zijn op een duurzaam aanbod, is het geen verrassing dat elektrische en hybride voertuigen steeds interessanter worden voor de Belgen. Consumentenkrediet speelt dan ook een belangrijke rol in de vergroening van onze mobiliteit”BART VERVENNE, VOORZITTER VAN DE RAAD VAN BESTUUR VAN BVK

Meer cijfers over consumentenkrediet in België zijn te vinden op de website van BVK.


Voor meer informatie

Raadpleeg de campagnewebsite van BVK: https://consumentenkredietvoormorgen.be/

Raadpleeg het jaarverslag op de website van BVK: https://www.upc-bvk.be/nl/press/annual-reports

Bron: Febelfin

Mots clés

Articles recommandés

6 knelpunten én oplossingen voor een circulaire economie

Meer koopkracht zonder sterkere economische groei is een fabeltje !

De gevolgen van de klimaatverandering en het klimaatbeleid voor de productiviteit in België