Aww : organisatorisch kader - Fsma

In overeenstemming met de Europese richtlijnen AWW is het beheersen van de risico's van het witwassen van geld en terrorismefinanciering van cruciaal belang, doch het blijft complex.
Het is noodzakelijk om de risico’s waaraan u wordt blootgesteld, te identificeren, te beoordelen en te begrijpen. U dient ook maatregelen te nemen die in verhouding staan tot de risico’s.
Een dergelijke risicobenadering kan niet worden bedacht zonder de implementatie van een organisatorisch kader. Op de agenda: proportionaliteitsbeginsel, procedures en de maatregelen voor het WG/FT-risicobeheer, en interne controlemaatregelen.

Doel

In deze circulaire FSMA_2019_12 stelt de FSMA maatregelen vast voor de toepassing van de bepalingen van de wet van 18 september 2017 tot voorkoming van het witwassen van geld en de financiering van terrorisme en tot beperking van het gebruik van contanten die handelen over de organisatie en de interne controle.
De FSMA geeft ook toelichting bij haar verwachtingen rond de toepassing van die bepalingen door de onderworpen entiteiten.


Logica


Uitgebreide document, maar ook een synthese, deze circulaire stelt meerdere aandachtspunten die kunnen worden "geïntegreerd" door alle onderworpen aan de wet van 18 september 2017 in hun reflectie en aanpak.
Houd er echter rekening mee dat speciale overwegingen in aanmerking moeten worden genomen, zodat de documenten die door de Instituten en andere Orders aan hun respectieve leden ter beschikking zijn gesteld, niet rechtstreeks kunnen worden beïnvloed.
Het belang van dit document is de methodologische analyse: de logica die ten grondslag ligt aan de strijd tegen het witwassen van geld en de financiering van terrorisme wordt duidelijk uiteengezet aan de hand van de verschillende componenten en stadia ervan, vergeleken met wat ze bedoelen concreet, maar ook hun onderlinge afhankelijkheid.


Structuur
Door een klik op de behandelde onderwerpen kun u snel ontdekken hoe een zorgvuldige lezing van de 30 pagina's die dit nieuwe referentiedocument bevat pertinent zou zijn in deze legitieme strijd.


1. Inleiding en wettelijk kader

2. Proportionaliteitsbeginsel

3. SWG/FT-gedragslijnen

3.1. WG/FT-risicobeheerbeleid

3.1.1. Beginselen voor de toepassing van de risico gebaseerde benadering

3.1.2. WG/FT-risicotolerantie

3.1.3. Richtsnoeren voor de definitie van de procedures en de maatregelen voor het WG/FT-risicobeheer, en interne controlemaatregelen

3.2. Cliëntacceptatiebeleid

3.2.1. Criteria voor de vaststelling van de risicocategorieën die in het verlengde van de algemene risicobeoordeling worden gedefinieerd

3.2.2. Gedifferentieerde toekenning van de beslissingsbevoegdheid

3.2.3. Algemene beginselen voor de tenuitvoerlegging van de bindende bepalingen betreffende financiële embargo’s

4. Procedures

4.1. Procedure voor de algemene risicobeoordeling

4.2. Procedures voor de tenuitvoerlegging van de waakzaamheidsmaatregelen ten aanzien van de cliënten en de verrichtingen

4.2.1. Identificatie en identiteitsverificatie van cliënten, lasthebbers en uiteindelijke begunstigen 4.2.2. Identificatie van de kenmerken van de cliënt en van het doel en de beoogde aard van de zakelijke relatie of de occasionele verrichting

4.2.3. Individuele risicobeoordeling

4.2.4. Cliëntacceptatie

4.2.5. Doorlopende waakzaamheid ten aanzien van de zakelijke relaties en de verrichtingen, en opsporing van atypische verrichtingen .

4.3. Tenuitvoerlegging van de verplichtingen die de naleving van de bindende bepalingen betreffende financiële embargo’s moeten garanderen, en van de maatregelen inzake de bevriezing van tegoeden

4.4. Analyse van atypische verrichtingen en verplichting tot melding van vermoedens aan de CFI

4.5. Beroep op een derde zaakaanbrenger

4.6. Bewaring van documenten en stukken ..

4.7. Melding van inbreuken (“whistleblowing”)

5. Richtsnoeren voor de goedkeuring en formalisering van gedragslijnen en procedures

6. Interne controle en onafhankelijke auditfunctie

6.1. Interne controlemaatregelen .

6.2. Onafhankelijke auditfunctie

6.3. Betrouwbaarheid

7. Sensibilisering en opleiding .

7.1. Draagwijdte van de verplichting tot sensibilisering en opleiding

7.1.1. Sensibilisering voor de WG/FT-risico’s

7.1.2. Opleiding inzake de maatregelen voor de beperking van de WG/FT-risico’s

7.2. Kennis van de meldingsprocedures (“whistleblowing”)

8. Activiteitenverslag

9. Nieuwe beoordeling en bijwerking

10. Organisatie en interne controle binnen de groepen

10.1. Beginselen

10.1.1. In België gevestigde moederonderneming

10.1.2. In België gevestigde dochterondernemingen en bijkantoren van onderworpen entiteiten die ressorteren onder het recht van een andere lidstaat of een derde land

10.2. Gedragslijnen, procedures en interne controlemaatregelen op groepsniveau als de moederonderneming een in België gevestigde onderworpen entiteit is

10.2.1. Gedragslijnen en procedures

10.2.2. Interne controlemaatregelen op groepsniveau


Bron : FSMA, nieuwsbrief, 04/07/2019 - Voorkoming van het witwassen van geld en de financiering van terrorisme: definieer uw organisatorisch kader.

Mots clés