• FR
  • NL
  • EN

Blijf relevant: word een digitale accountant

De accountancywereld verandert. De tijd dat een ondernemer met een schoenendoos vol bonnetjes bij zijn accountant aankwam is voorbij.

Ondernemers zijn sterker betrokken bij de financiële kant van hun bedrijf en stellen hun boekhouder kritische vragen. Die veranderende klantvraag, aangedreven door trends als digitalisering en automatisering, dwingt u als accountant in een nieuwe rol; die van digitale accountant. Maar hoe wordt u dat?


Nieuwe concurrenten

Waar veel traditionele, uitvoerende accountants moeite hebben met deze overgang grijpen nieuwe toetreders zoals banken en fintech-bedrijven hun kans. Met innovatieve diensten tegen vaste abonnementsprijzen, die vaak veel lager liggen dan die van de traditionele kantoren, veroveren zij terrein. Wie toe- of wegkijkt wordt binnenkort ingehaald. Daarom is nu anticiperen een absolute noodzaak. Alleen, waar en hoe? Met deze tips gaat u alvast goed van start.


1. Kies voor 100% cloud software

De eerste stap naar een digitaal accountancykantoor is de overstap naar 100% cloud software. Hiermee heeft u, dankzij slimme automatisering, uw administratie altijd op orde en kunt u uw klanten gericht adviseren op basis van actuele gegevens. Zo kunt u uw klant bijvoorbeeld adviseren om bijkomende investeringen te doen, om niet te investeren of om investeringen te leasen.


2. Werk met templates

De overstap naar cloud software hoeft geen zware opgave te zijn. Slimme online boekhoudsoftware bevat templates voor een snelle inrichting van boekhoudingen van diverse rechtsvormen (zoals een BVBA, NV, CV, VOF, eenmanszaak of maatschappij). Door te werken met die templates standaardiseert u de organisatie van de boekhouding en kunt u gemakkelijker automatiseren.


3. Koppel uw systemen aan die van uw klant

Accurate en actuele data vormen de basis van goed financieel advies. Koppel daarom alle systemen van uw klant aan die van u. Van salarissystemen tot voorraadbeheer- en kassasystemen. Combineer dit met rapporteringstools zodat uw klant altijd kan zien hoe hij ervoor staat. Zo krijgen u en uw klant inzicht in zaken als liquiditeit, cashflow, openstaande klanten en leveranciers. Met dit inzicht kunt u potentiële problemen voorkomen, door ze tijdig te signaleren, en kansen ontdekken die anders onbenut zouden blijven.


4. Werk veilig

Door de digitalisering van uw gegevens ontstaat een nieuwe taak: cybersecurity en een juiste toepassing van de privacywetgeving. Zorgvuldig gebruik en opslag van gegevens zijn cruciaal voor een digitale accountant. En dat is niet alles: als accountant wordt van u ook verwacht dat u ondernemers over dit soort zaken adviseert. Het loont om u goed in de privacywet te verdiepen. Tot die tijd bent u al goed op weg met gecertificeerde cloud software en tweestapsverificatie (waarbij u via de smartphone een code krijgt om in te loggen).


Solide basis

Heeft u al uw gegevens veilig overgezet naar de juiste cloud software? En die gekoppeld met de systemen van uw klant en rapporteringstools? Dan heeft u alle basiselementen in handen om als digitale accountant de concurrentiestrijd aan te gaan. Maar dat doet u natuurlijk niet alleen. Download de gratis whitepaper Hoe wordt u een digitale accountant en ontdek hoe u uw medewerkers en klanten succesvol meeneemt in deze verandering.


Door Jan Lamaire

Mots clés

Articles recommandés

6 essentiële tips voor een succesvolle start met flexibel werken

Cijfers, trends, projecties ... en pertinente gegevens

Belgische federale zomerakkoorden: belangrijkste maatregelen – Juli 2025