Brussel : prijswijziging van uw dienstencheques - FAQ

De aankoopprijs van een dienstencheque zal verhogen vanaf 1 januari 2023.

Waarom ?

Wij zijn ons ervan bewust dat deze prijsverhoging voor vragen kan zorgen.

We willen u er daarom op wijzen dat deze prijswijziging als doel heeft om het dienstencheques-systeem te versterken en te stabiliseren zodat dit kan blijven bestaan?.

Het is inderdaad een prioriteit om u kwaliteitsdiensten te blijven aanbieden en tegelijkertijd de werkomstandigheden en de werkzekerheid van de huishoudhulpen te garanderen.

Het systeem van dienstencheques wordt gedeeltelijk gefinancierd door de Gewesten. De tussenkomst van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest is de afgelopen jaren meermaals verhoogd terwijl de prijs van de dienstencheque van 2014 tot 2022 ongewijzigd is gebleven. Een verhoging van de prijs van de dienstencheque is dus noodzakelijk.

Hoeveel ?

U kan maximaal 500 dienstencheques per kalenderjaar bestellen:

De specifieke quota’s (eenoudergezin, hulp voor oudere personen, hulp voor personen met een handicap) hebben recht op 1000 dienstencheques per jaar aan een prijs van €10,00.

Hierbij een samenvattende tabel:


Hou hier rekening mee wanneer u dienstencheques besteld in 2023!

  • De eerste 300 dienstencheques hebben een aankoopprijs van €10,00 (in plaats van €9,00);
  • Het bedrag van de 200 laatste dienstencheques zal verhoogd worden tot €12,00 (in plaats van €10,00);

Wat is de fiscale aftrekbaarheid?

Niets verandert! De fiscale aftrekbaarheid blijft behouden op 15% op de eerste 163 aangekochte dienstencheques per persoon per fiscaal jaar. De belastingvermindering zal dus €1,50 per dienstencheque bedragen.

Hoe nieuwe dienstencheques bestellen?

De bestelmogelijkheid “Reserveer uw dienstencheques” zal tijdelijk onbeschikbaar zijn tussen 22 december 2022 en 31 december 2022. De simulatie voor bestellingen zal eveneens niet beschikbaar zijn. Deze optie zal opnieuw beschikbaar zijn vanaf 01 januari 2023;

Indien u een bestelling plaatst via “reservatie van dienstencheques” voor 22 december 2023, moet de betaling van de reservatie ontvangen zijn voor 23 december 2022. Indien dit niet het geval is, zal de reservatie van dienstencheques niet in acht genomen worden.

Tussen 22 december 2022 en 31 december 2022, kunnen bestellingen van dienstencheques enkel uitgevoerd worden door middel van een standaard bankoverschrijving. Hierbij heeft u de nodige informatie voor het bestellen van uw dienstencheques:

  • Gestructureerde mededeling: vermeld enkel uw gebruikersnummer (bestaande uit 12 cijfers dat u ontvangen heeft tijdens uw inschrijving).
  • Bankrekeningnummer: schrijf het bedrag over op het bankrekeningnummer BE28 0017 7246 3620

De aanvragen tot omruiling van dienstencheques zijn niet mogelijk tijdens het volledige jaar 2023.

  • Papieren dienstencheques: Sodexo moet in het bezit zijn van uw aanvraag tot omruiling via het papieren formulier voor 21 december 2022;
  • Elektronische dienstencheques: u heeft tot 30 december 2022 de tijd om uw aanvragen tot omruiling te bezorgen via uw beveiligde zone of via de mobiele applicatie.

Hoe een omruiling van dienstencheques aanvragen?

  • Aanvragen tot omruiling dat na deze data worden aangevraagd worden automatisch omgezet tot een terugbetaling.

Mots clés

Articles recommandés

5 redenen waarom we een federale regering nodig hebben

Internationale klimaatfinanciering 2023 : de bedragen in kwestie

CSF-studie over werkgelegenheids- en promotievallen en verschillen in (para)fiscale druk afhankelijk van het soort bedrijf.