De Algemene Administratie van de Fiscaliteit – Personenbelasting publiceerde op 08/02/2022 de Circulaire 2022/C/15 over de belastingvermindering voor kinderoppas.
Deze circulaire bevat FAQ voor de instanties en personen die instaan voor kinderoppas, met het oog op het invullen van het attest dat het mogelijk maakt om de belastingvermindering te bekomen. Art. 14535, van het Wetboek van de Inkomstenbelastingen 1992 en art. 6318/8, van het koninklijk besluit tot uitvoering van het WIB 92.
BIJLAGE 2: fiscaal attest nr. 281.86 in word-formaat
1. Inleiding
2. Verplichting om het modelattest te gebruiken en de gegevens aan de administratie te bezorgen
2.1. Vanaf wanneer is dit verplicht?
2.2. Wat met de opvangactiviteiten die in 2021 en begin 2022 plaatsvonden vóór publicatie van het verplichte attest?
2.3. Wie moet het attest opstellen en de gegevens aan de administratie bezorgen?
2.4. Kunnen secundaire scholen nu worden beschouwd als opvanginstanties?
2.5. Moet een commerciële onderneming die kampen voor jongeren organiseert het modelattest gebruiken?
2.6. Binnen welke termijn moeten de gegevens vermeld op de attesten aan de administratie worden bezorgd?
2.7. Betekent de verzending aan de administratie van de gegevens vermeld op de attesten dat er geen attest meer moet worden bezorgd aan de schuldenaars van de uitgaven voor kinderoppas?
3.1. Moet er één attest per kind worden opgesteld?
3.2. Voor welk jaar moet het attest worden opgesteld wanneer de opvang en de betaling in verschillende jaren plaatsvinden?
3.3. Moet er een attest worden opgesteld als een opvang werd betaald, maar het kind hieraan niet heeft deelgenomen?
3.4. Vak I
3.4.1. Wat wordt verwacht van de certificeringsinstanties (Kind & Gezin / Opgroeien regie, ONE, lokale openbare besturen of openbare besturen van de gemeenschappen of de gewesten, …)?
3.4.2. Moet vak I altijd worden ingevuld?
3.5.1. Wie is de schuldenaar van de uitgaven?
3.5.2. Heeft de schuldenaar van de uitgaven altijd recht op de belastingvermindering?
3.5.3. Is het niet beter om op het attest de gegevens te vermelden van degene die het kind ten laste heeft (of die co-ouderschap heeft) i.p.v. de gegevens van de schuldenaar?
3.5.4. Zullen de personen die de opvang reserveren niet weigeren om hun identificatienummer van het Rijksregister (of, in voorkomend geval, het identificatienummer van de KSZ) en dat van het kind mee te delen omwille van privacy redenen?
3.5.5. Het kind was jonger dan 14 jaar (of 21 jaar in het geval van een kind met een zware handicap) op het moment van de betaling van de opvang, maar ouder dan 14 jaar (of 21 jaar) op het moment van de opvang. Mag er een attest worden opgesteld?
3.5.6. Wat als het attest meer dan 4 periodes omvat?
3.5.7. Hoe moet het aantal dagen worden ingevuld als de opvang onvolledige dagen bevat?
3.5.8. Moet het dagtarief altijd worden vermeld?
3.5.9. Het maximumbedrag van de uitgaven wordt voortaan geïndexeerd. Waar kan het jaarlijks maximum worden geconsulteerd?
3.5.10. Welk maximumbedrag is van toepassing wanneer de opvang en de betaling in een ander jaar plaatsvinden? Het maximumbedrag van het jaar van de opvang of dat van het jaar van betaling?
3.6. Opstellen van het attest – Voorbeelden
3.6.1. Voorbeeld 1
3.6.2. Voorbeeld 2
3.6.3. Voorbeeld 3
3.6.4. Voorbeeld 4
3.6.5. Voorbeeld 5
4. Verzending van de gegevens aan de administratie
4.1. Bestaan er hulpmiddelen voor een eenvoudiger gebruik van Belcotax-on-web?
4.2. Kunnen er meerdere attesten per kind worden verstuurd?
4.3. Kunnen de gegevens nog gewijzigd worden na de indiening ervan?
De uitgaven voor kinderoppas kunnen, indien aan een aantal voorwaarden is voldaan, recht geven op een belastingvermindering van 45 % van de werkelijk betaalde uitgaven, desgevallend beperkt tot een maximumbedrag per oppasdag en per kind.
Deze belastingvermindering is voorzien in art. 14535, WIB 92. Alleenstaande ouders die aan bepaalde voorwaarden voldoen, kunnen een bijkomende belastingvermindering krijgen. Meer informatie hierover is terug te vinden in de FAQ die zijn gepubliceerd op de website https://financien.belgium.be/nl/particulieren.
Vanaf 01.01.2021 moeten voor de uitgaven die worden gedaan in het kader van kinderoppas, attesten worden uitgereikt volgens een model dat wordt vastgelegd door de Koning (dit geldt niet voor opvanginstanties gevestigd in het buitenland in de EER).
De gegevens vermeld op die attesten moeten vervolgens elk jaar op elektronische wijze aan de administratie worden bezorgd. Dit zal voor de eerste keer in februari 2022 kunnen gebeuren. De opvanginstanties zijn evenwel vrijgesteld van deze jaarlijkse verplichting tot zij beschikken over de nodige geïnformatiseerde middelen om aan deze verplichting te voldoen.
Zowel voor het verplicht gebruik van het attest als voor de elektronische verzending van de gegevens vermeld op de attesten is er evenwel een tolerantie voorzien voor de opvangactiviteiten die werden georganiseerd vóór de publicatie van het bericht tot vaststelling van het attest in het Belgisch Staatsblad, d.w.z. vóór 27.01.2022 (bijlage 1).
Het bericht toegevoegd als bijlage 1 geeft uitleg over de gewijzigde wetgeving, het nieuwe attest en de elektronische verzending van de gegevens vermeld op de attesten
De organisaties die actief zijn in de kinderopvangsector vinden hierna bijkomend verduidelijkingen onder de vorm van FAQ.
Voor de opvangactiviteiten die worden georganiseerd vanaf de publicatie van het nieuwe modelattest, d.w.z. vanaf 27.01.2022, moet dit nieuwe modelattest worden gebruikt. Voor die activiteiten geldt ook de verplichting om de gegevens op elektronische wijze aan de administratie te bezorgen, evenwel behoudens vrijstelling (*).
(*) De elektronische verzending is niet verplicht zolang de opvanginstantie niet beschikt over de nodige geïnformatiseerde middelen om aan deze verplichting te voldoen.
Om te bepalen of het gebruik van het modelattest en de elektronische verzending aan de administratie verplicht zijn, is het de datum van de opvang die bepalend is en niet de datum van betaling van de uitgaven verbonden aan die opvang.
Dit betekent concreet dat uitgaven die werden betaald vóór publicatie van het modelattest, maar die betrekking hebben op een activiteit die plaatsvindt vanaf publicatie van het modelattest, moeten worden vermeld op het verplichte modelattest. De gegevens vermeld op die attesten moeten, behoudens vrijstelling, ook via elektronische weg worden bezorgd aan de administratie.
Voor de opvangactiviteiten die werden georganiseerd vóór de publicatie van het nieuwe modelattest, d.w.z. vóór 27.01.2022, wordt aanvaard dat het gebruikelijke attest (eigen model of het oude, niet verplichte attest) verder wordt gebruikt. Voor die activiteiten geldt er nog geen verplichting om de gegevens op elektronische wijze aan de administratie te bezorgen.
Voor opvangactiviteiten die plaatsvinden vóór de publicatie van het nieuwe model is het evenwel niet nodig om onmiddellijk een attest op te stellen. Men kan er ook voor kiezen om te wachten tot na de publicatie van het nieuwe model, zodat men dit kan gebruiken en binnen de termijn elektronisch aan de administratie kan toesturen (zie FAQ 2.6. Binnen welke termijn moeten de gegevens vermeld op de attesten aan de administratie worden bezorgd?). Het voordeel daarvan is dat de elektronisch doorgestuurde attesten worden opgenomen in MyMinfin, wat de betrokken belastingplichtigen het voordeel biedt dat zij eenvoudiger hun aangifte in de personenbelasting kunnen invullen.
Het opstellen van het attest en de elektronische verzending van de gegevens moet wettelijk gezien gebeuren door de instantie die de opvang doet. Die instantie kan een volmacht of mandaat geven aan een andere instantie om de elektronische verzending van de gegevens te doen.
De opvanginstantie moet de gegevens van het volledige attest, dus ook de gegevens van vak I, langs elektronische weg aan de administratie bezorgen.
Het nieuwe modelattest (bijlage 2) houdt hiermee rekening en in tegenstelling tot wat het geval was bij het oude modelattest, moeten vakken I en II worden ingevuld door dezelfde instantie, nl. de instantie die de opvang heeft gedaan.
Ja, aangezien de leeftijdsgrens van het kind is verhoogd tot 14 jaar vanaf aanslagjaar 2021 (uitgaven gedaan in 2020).
Neen. Een commerciële onderneming die kampen voor jongeren organiseert (vb: Pairi Daiza) mag het modelattest niet gebruiken aangezien het niet gaat om kinderoppas die recht geeft op de belastingvermindering.
Activiteiten georganiseerd met een winstoogmerk worden immers niet beoogd door de belastingvermindering. Commerciële ondernemingen, zoals bijvoorbeeld binnen- en buitenspeeltuinen, fitnesscentra, reisbureaus, ontvangen in principe geen vergunning, erkenning, subsidiëring, kwaliteitslabel of staan niet onder toezicht of controle (overeenkomstig de wet- of regelgeving van de gemeenschappen) van de certificeringsinstanties voor de opvang van kinderen.
De gegevens moeten worden verzonden vóór 1 maart van het jaar volgend op het kalenderjaar waarop de attesten betrekking hebben.
Voorbeeld: de gegevens m.b.t. de in de loop van 2022 betaalde uitgaven voor kinderoppas moeten dus vóór 01.03.2023 worden verzonden.
De gegevens van de attesten moeten worden verzonden via de toepassing Belcotax-on-web (www.belcotaxonweb.be).
Opgelet, voor de activiteiten georganiseerd vóór de publicatie van het nieuwe modelattest, d.w.z. vóór 27.01.2022, is het niet verplicht om het nieuwe modelattest te gebruiken en om de gegevens op elektronische wijze aan de administratie te bezorgen. Zie titel '1. Inleiding' en FAQ 2.2. hiervoor.
Vrijstelling voor bepaalde organisaties
Gelet op de verscheidenheid in grootte van de organisaties die actief zijn in de sector van de kinderopvang en de verschillen die er kunnen zijn op het vlak van administratieve organisatie en digitalisering, is de verplichting om jaarlijks de gegevens van de attesten langs elektronische weg mee te delen van toepassing behalve wanneer de organisatie in kwestie niet over de nodige geïnformatiseerde middelen beschikt om deze overdracht van gegevens te volbrengen volgens de vereiste voorschriften.
Neen, de opvanginstanties zijn ook verplicht het modelattest te bezorgen aan de schuldenaars van de uitgaven voor kinderoppas, zodat zij hun attest kunnen gebruiken om hun belastingaangifte na te kijken wanneer de gegevens al vooraf zijn ingevuld, of om hun aangifte in te vullen wanneer dat niet het geval is. De manier waarop de opvanginstanties dit bezorgen heeft geen belang (papieren attest, elektronisch attest verzonden via mail, …).
Het is mogelijk om meerdere attesten per kind op te stellen, bijvoorbeeld omdat de opvanginstantie opteert om per type opvang een attest op te stellen.
Anderzijds voorziet het modelattest dat er tot vier opvangperiodes kunnen worden vermeld. Wanneer er meer dan vier periodes te vermelden zijn, is het dus noodzakelijk om meerdere attesten voor hetzelfde kind op te stellen.
Wanneer de gegevens elektronisch naar de administratie worden verzonden, zal de inhoud van de verschillende attesten worden gegroepeerd door het systeem.
Voor het jaar van betaling. De uitgaven voor kinderoppas geven maar recht op de belastingvermindering voor het jaar waarin zij werkelijk werden betaald.
Voorbeelden
- Een opvang vindt plaats in 2021 en wordt betaald in 2022: te vermelden op het attest van het jaar 2022
- een opvang wordt vooruitbetaald in december 2021 en vindt plaats in januari 2022: te vermelden op het attest van het jaar 2021. Opgelet, het attest mag enkel worden opgesteld als de opvang daadwerkelijk heeft plaatsgevonden.
Neen, er mag geen attest worden opgesteld als er geen opvang is geweest. Het speelt hierbij geen rol of de opvang volledig, gedeeltelijk of niet werd terugbetaald.
Om dezelfde reden mag ook voor de annuleringskosten geen attest worden uitgereikt.
De certificeringsinstanties gaan, naar gelang het geval, de opvanginstanties vergunnen, erkennen, subsidiëren, controleren, er toezicht over houden of hen een kwaliteitslabel toekennen (overeenkomstig de geldende decreten of regelgeving). In het geval van scholen of hun inrichtende machten, zijn de opvanginstanties met de certificeringsinstanties verbonden.
Hierdoor kunnen de opvanginstanties in vak I van het attest verklaren dat zij, naargelang het geval, die vergunning, erkenning, subsidie, … hebben ontvangen en van welke certificeringsinstantie ze dit hebben ontvangen.
De opvang moet, om in aanmerking te kunnen komen voor de belastingvermindering, immers zijn gedaan door personen of instanties die zijn vergund, erkend, gesubsidieerd of gecontroleerd door een certificeringsinstantie, die onder toezicht staan of een kwaliteitslabel hebben ontvangen van een certificeringsinstantie of die zijn verbonden met scholen of hun inrichtende machten.
Neen. In volgende gevallen moet alleen vak II worden ingevuld:
- wanneer de opvang rechtstreeks wordt betaald aan een van de 'certificeringsinstanties'. Dit is doorgaans het geval wanneer de voormelde instanties zelf de opvang organiseren, bijvoorbeeld:
- wanneer het gaat om professionele thuisopvang van zieke kinderen, bijvoorbeeld thuisopvang die door bepaalde mutualiteiten wordt georganiseerd.
De schuldenaar van de uitgaven is de persoon die normaal gezien gehouden is tot de betaling van de uitgaven voor kinderoppas en die de uitgaven betaalt of draagt. In de praktijk zal dit doorgaans de persoon zijn die het kind inschrijft voor de opvang.
De uitgaven kunnen soms worden betaald door een derde die handelt in naam en tot kwijting van de schuldenaar
Voorbeeld
Een alleenstaande moeder reserveert voor haar kind een kamp in de zomervakantie en geeft haar gegevens door aan de opvangvoorziening. De grootmoeder van het kind doet de betaling in naam en tot kwijting van haar dochter.
De opvanginstantie stelt het attest op naam van de moeder op. Zij is schuldenaar van de uitgaven (diegene die in principe de opvang moet betalen).
Neen. De schuldenaar die op het attest wordt vermeld, zal enkel recht hebben op de belastingvermindering als hij het kind ten laste heeft of als hij de helft van het fiscaal voordeel voor kinderen ten laste krijgt (fiscaal co-ouderschap), en indien aan alle andere wettelijke voorwaarden is voldaan.
Voorbeeld
De ouders van Theo zijn gescheiden. Theo is ten laste van zijn moeder, er is geen fiscaal co-ouderschap.
De vader reserveert een vakantiekamp voor Theo. Hij geeft zijn gegevens door aan de opvanginstantie en doet ook de effectieve betaling.
De opvanginstantie stelt het attest op naam van de schuldenaar van de uitgaven op (de vader). Aangezien de vader Theo niet ten laste heeft en er evenmin fiscaal co-ouderschap is, heeft hij geen recht op de belastingvermindering.
In sommige gevallen wordt de opvang van het kind gereserveerd en betaald door een persoon die het kind niet fiscaal ten laste heeft (en die geen fiscaal co-ouderschap heeft). De gegevens van de persoon die het kind ten laste heeft moeten niet worden vermeld aangezien deze de kosten voor kinderoppas noch heeft betaald, noch heeft gedragen.
Voorbeeld
De ouders van Emma zijn gescheiden. Emma is ten laste van haar vader, er is geen fiscaal co-ouderschap.
De moeder van Emma reserveert een opvangactiviteit voor haar dochter. Zij geeft haar gegevens door aan de opvanginstantie en doet ook de betaling.
De opvanginstantie stelt het attest op naam van de schuldenaar van de uitgaven op (de moeder). Aangezien de moeder Emma niet ten laste heeft en er evenmin fiscaal co-ouderschap is, heeft zij geen recht op de belastingvermindering.
De vader, die Emma ten laste heeft, heeft evenmin recht op de belastingvermindering voor die uitgaven aangezien hij ze noch betaald noch gedragen heeft. Het attest mag niet op zijn naam worden opgesteld.
Anderzijds is het niet de taak van de persoon of de instantie die instaat voor de opvang om na te gaan wie het kind ten laste heeft. Zij moeten dus geen opzoekingen in die zin verrichten, wat in de praktijk bovendien moeilijk zou zijn.
Hier is geen reden voor. De opvanginstanties hebben de toelating om het identificatienummer van het Rijksregister van de natuurlijke personen, zowel van de schuldenaar van de uitgaven als van het betrokken kind, te verzamelen, te verwerken en mee te delen, met als enig doel de identificatie in het kader van de elektronische verzending aan de administratie.
Opmerking: voor de identificatie van natuurlijke personen die niet zijn ingeschreven in het voormelde register, zal het identificatienummer van de Kruispuntbank van de sociale zekerheid worden gevraagd.
Neen. Het kind mag de leeftijd van 14 jaar (of 21 jaar in het geval van een kind met een zware handicap) niet bereikt hebben op het ogenblik van de opvang.
Voorbeeld
Lena, geboren op 05.07.2007, heeft deelgenomen aan een sportkamp dat door Sport Vlaanderen werd georganiseerd van 18.07.2021 tot 22.07.2021.
De ouders hebben de deelnameprijs op 04.04.2021 betaald.
In dit geval kan geen attest worden uitgereikt, aangezien Lena op het ogenblik van de opvang de leeftijd van 14 jaar reeds had bereikt.
In dat geval moeten meerdere attesten voor hetzelfde kind worden opgesteld.
Wanneer de gegevens elektronisch naar de administratie worden verzonden, zal de inhoud van de verschillende attesten worden gegroepeerd door het systeem.
Het aantal dagen wordt vermeld ongeacht de duur van de opvang per dag.
Voorbeeld
Lou wordt 50 halve dagen opgevangen door een opvanginstantie waaraan een kwaliteitslabel is toegekend. Zijn ouders betalen hiervoor 15 euro per halve dag.
Te vermelden op het attest:
Aantal dagen: 50
Dagtarief: 15 euro
Neen, het dagtarief moet enkel worden vermeld indien het meer bedraagt dan het voor dat aanslagjaar van toepassing zijnde maximumbedrag per oppasdag en per kind.
Wanneer er verschillende tarieven van toepassing zijn en minstens één ervan overschrijdt het maximumbedrag, moeten alle toepasselijke dagtarieven worden vermeld, dus ook de tarieven lager dan of gelijk aan het maximum.
Voorbeelden
- Arthur blijft elke dag één uur in de opvang van zijn school. De prijs bedraagt 0,75 euro per begonnen half uur, het dagtarief is dus 1,50 euro. De school moet het dagtarief niet vermelden op het attest aangezien dit lager is dan het voor het jaar 2021 van toepassing zijnde maximumbedrag per oppasdag per kind (nl. 14 euro).
- Olivia wordt volledige dagen aan 15 euro en halve dagen aan 7,50 euro opgevangen door een crèche. De crèche moet beide tarieven vermelden op het attest aangezien één van de twee tarieven het maximumbedrag overschrijdt dat van toepassing is voor de uitgaven van het jaar 2021 (nl. 14 euro).
Het maximumbedrag wordt vermeld op de website van de FOD Financiën, in de FAQ die bedoeld zijn om particulieren te helpen om hun uitgaven voor kinderoppas in te vullen in de belastingaangifte.
Dit bedrag is ook opgenomen in een bericht dat jaarlijks in het Belgisch Staatsblad wordt gepubliceerd, nl. 'Bericht in verband met de automatische indexering inzake inkomstenbelastingen'.
Voor de uitgaven van het jaar 2021 (aanslagjaar 2022), bedraagt het maximumbedrag 14 euro per oppasdag en per kind.
Het maximumbedrag van het jaar van betaling. De uitgaven voor kinderoppas geven maar recht op de belastingvermindering voor het jaar waarin zij werkelijk werden betaald.
Het is dus het maximumbedrag per dag van het jaar van betaling van de uitgaven dat van toepassing is, en niet dat van het jaar van de opvang.
We gaan er in de onderstaande voorbeelden van uit dat de opvanginstanties er vrijwillig voor opteren om het nieuwe modelattest reeds te gebruiken voor de opvangactiviteiten die plaatsvonden vóór 27.01.2022.
Jonas, geboren op 03.02.2019, wordt door zijn mama toevertrouwd aan een crèche die is vergund, erkend, gesubsidieerd of gecontroleerd door of die onder toezicht staat van of waaraan een kwaliteitslabel werd toegekend door Kind & Gezin / Opgroeien regie sinds 01.03.2021. In 2021 is een bedrag van 1.275 euro betaald voor kinderoppas.
Dit bedrag komt overeen met de opvang van Jonas van 01.04.2021 tot 31.12.2021, nl. 70 dagen aan 15 euro per dag en 30 halve dagen aan 7,50 euro per dag.
De mama heeft haar kind ingeschreven in de crèche en heeft haar gegevens aan de opvanginstantie gegeven. De grootmoeder doet de betaling in naam en tot kwijting van haar dochter.
De opvanginstantie is dus de crèche en de certificeringsinstantie is Kind & Gezin / Opgroeien regie.
De crèche gaat het attest voor het jaar 2022 invullen. Zij vermeldt eerst haar gegevens.
Vervolgens vult zij vak I als volgt in:
- de crèche kruist het eerste vakje aan om te verklaren dat zij is vergund, erkend, gesubsidieerd of gecontroleerd door of onder toezicht staat van of een kwaliteitslabel heeft ontvangen van Kind & Gezin / Opgroeien regie
- zij geeft vervolgens aan dat wat zij heeft verklaard, geldig is voor de periode van 01.03.2021 tot 31.12.2021 (*)
- onderaan vak I vermeldt zij de gegevens van de certificeringsinstantie, nl. Kind & Gezin / Opgroeien regie
(*) Wanneer de instantie of persoon die instaat voor de opvang slechts gedurende een deel van het jaar waarvoor het attest wordt opgesteld is vergund, erkend, gesubsidieerd of gecontroleerd door een certificeringsinstantie of onder toezicht staat of een kwaliteitslabel heeft ontvangen van een certificeringsinstantie, moet dit hier worden aangegeven.
De rubrieken 2 en 4 van vak II worden als volgt ingevuld:
- zij vermeldt de gegevens van de mama in de rubriek 'gegevens van de schuldenaar van de uitgaven voor kinderoppas'. De opvanginstantie moet het attest opstellen op naam van de schuldenaar van de uitgaven (de persoon die de uitgaven in principe betaalt of draagt).
- zij vermeldt in de tabel i.v.m. de periode waarin het kind is opgevangen:
Periode | Van dd/mm/jjjj tot dd/mm/jjjj | Aantal dagen | Dagtarief | Ontvangen bedrag |
Periode 1 | van 01.04.2021 tot 31.12.2021 | 70 | 15 euro | 1.050 euro |
Periode 2 | van 01.04.2021 tot 31.12.2021 | 30 | 7,50 euro | 225 euro |
Periode 3 |
|
|
|
|
Periode 4 |
|
|
|
|
Totaal | 1.275 euro |
Kato, geboren op 05.06.2019, wordt door haar ouders toevertrouwd aan een crèche die is vergund, erkend, gesubsidieerd of gecontroleerd door of onder toezicht staat van Kind en Gezin / Opgroeien regie. De ouders hebben volgende betalingen gedaan in 2021:
- op 12.01.2021: 130 euro (opvang van 01.12.2020 tot 31.12.2020: 8 dagen aan 13 euro/dag en 4 halve dagen aan 6,50 euro/dag)
- op 07.02.2021: 255 euro (opvang van 01.01.2021 tot 31.01.2021: 16 dagen aan 15 euro/dag en 2 halve dagen aan 7,50 euro/dag)
- op 07.03.2021: 247,50 euro (opvang van 01.02.2021 tot 28.02.2021: 15 dagen aan 15 euro/dag en 3 halve dagen aan 7,50 euro/dag)
- op 05.04.2021: 270 euro (opvang van 01.03.2021 tot 31.03.2021: 18 dagen aan 15 euro/dag)
- op 04.05.2021: 292,50 euro (opvang van 01.04.2021 tot 30.04.2021: 17 dagen aan 15 euro/dag en 5 halve dagen aan 7,50 euro/dag)
- op 07.06.2021: 292,50 euro (opvang van 01.05.2021 tot 31.05.2021: 16 dagen aan 15 euro/dag en 7 halve dagen aan 7,50 euro/dag)
- op 06.07.2021: 247,50 euro (opvang van 01.06.2021 tot 30.06.2021: 15 dagen aan 15 euro/dag en 3 halve dagen aan 7,50 euro/dag)
- op 05.08.2021: 150 euro (opvang van 01.07.2021 tot 31.07.2021: 10 dagen aan 15 euro/dag)
- op 07.09.2021: 165 euro (opvang van 01.08.2021 tot 31.08.2021: 10 dagen aan 15 euro/dag en 2 halve dagen aan 7,50 euro/dag)
- op 06.10.2021: 300 euro (opvang van 01.09.2021 tot 30.09.2021: 18 dagen aan 15 euro/dag en 4 halve dagen aan 7,50 euro/dag)
- op 08.11.2021: 315 euro (opvang van 01.10.2021 tot 31.10.2021: 19 dagen aan 15 euro/dag en 4 halve dagen aan 7,50 euro/dag)
- op 08.12.2021: 277,50 euro (opvang van 01.11.2021 tot 30.11.2021: 17 dagen aan 15 euro/dag en 3 halve dagen aan 7,50 euro/dag).
Totaal bedrag betaald in 2021: 2.942,50 euro.
De opvanginstantie is de crèche en de certificeringsinstantie is Kind en Gezin / Opgroeien regie.
De crèche gaat het attest voor het jaar 2021 invullen. Zij vermeldt eerst haar gegevens.
Vervolgens vult zij vak I als volgt in:
- de crèche kruist het eerste vakje aan om te verklaren dat zij is vergund, erkend, gesubsidieerd of gecontroleerd door of onder toezicht staat van Kind en Gezin / Opgroeien regie
- onderaan vak I vermeldt zij de gegevens van de certificeringsinstantie, nl. Kind en Gezin / Opgroeien regie
De rubrieken 2 en 4 van vak II worden als volgt ingevuld:
- zij vermeldt de gegevens van de ouder die het kind heeft ingeschreven in de rubriek 'gegevens van de schuldenaar van de uitgaven voor kinderoppas'.
- zij vermeldt in de tabel i.v.m. de periode waarin het kind is opgevangen:
Periode | Van dd/mm/jjjj tot dd/mm/jjjj | Aantal dagen | Dagtarief | Ontvangen bedrag |
Periode 1 | van 01.12.2020 tot 31.12.2020 | 8 | 13 euro | 104 euro |
Periode 2 | van 01.12.2020 tot 31.12.2020 | 4 | 6,50 euro | 26 euro |
Periode 3 | van 01.01.2021 tot 30.11.2021 | 171 | 15 euro | 2.565 euro |
Periode 4 | van 01.01.2021 tot 30.11.2021 | 33 | 7,50 euro | 247,50 euro |
Totaal | 2.942,50 euro |
Cas, geboren op 18.01.2011, wordt door zijn ouders ingeschreven om van 05.07.2021 tot 09.07.2021 deel te nemen aan een sportkamp voor 10- tot 14-jarigen georganiseerd door een centrum van Sport Vlaanderen. De deelnameprijs bedraagt 175,50 euro. Het Sport Vlaanderen-centrum verleent een korting van 15 % aan gezinnen met drie kinderen ten laste. De ouders van Cas kunnen deze korting genieten en betalen in 2021 bijgevolg slechts 149,18 euro. De uitgaven worden betaald aan het Sport Vlaanderen-centrum.
Het Sport Vlaanderen-centrum is zowel opvanginstantie als certificeringsinstantie.
Het Sport Vlaanderen-centrum gaat het attest voor het jaar 2021 invullen. Het vermeldt eerst zijn gegevens. Vervolgens vult het centrum vak II van het attest in (vak I van het attest moet niet worden ingevuld).
De rubrieken 2 en 4 van vak II worden als volgt ingevuld:
- het centrum vermeldt de gegevens van de ouder die het kind heeft ingeschreven in de rubriek 'gegevens van de schuldenaar van de uitgaven voor kinderoppas'.
- het vermeldt in de tabel i.v.m. de periode waarin het kind is opgevangen:
Periode | Van dd/mm/jjjj tot dd/mm/jjjj | Aantal dagen | Dagtarief | Ontvangen bedrag |
Periode 1 | van 05.07.2021 tot 09.07.2021 | 5 | 29,84 euro (*) | 149,18 euro |
Periode 2 |
|
|
|
|
Periode 3 |
|
|
|
|
Periode 4 |
|
|
|
|
Totaal | 149,18 euro |
(*) Het sportkamp duurt 5 dagen en de deelnameprijs dekt deze 5 dagen. Om het dagtarief te bepalen, moet de totale deelnameprijs, verminderd met de toegekende korting, worden gedeeld door het aantal dagen van het sportkamp (zie de toelichting bij de rubrieken 'Dagtarief' en 'Ontvangen bedrag' in het bericht tot vaststelling van het modelattest nr. 281.86, in bijlage 1).
Arne, geboren op 12.12.2012, gaat naar de lagere school. De lagere school biedt aan de ouders voor- en naschoolse opvang aan, namelijk:
- 's morgens vanaf 7 tot 8.15 u.
- 's avonds vanaf 15.15 tot 18 u.
- op woensdagnamiddag van 12.05 tot 14 u.
De prijs hiervoor bedraagt 0,74 euro per begonnen half uur en de kosten worden verrekend via de schoolrekening.
Het maximale dagtarief voor de voor- en naschoolse opvang is dus:
- voor alle weekdagen behalve woensdag: 9 x 0,74 = 6,66 euro/dag (*);
(*) 3 begonnen halve uren voor de ochtend en 6 begonnen halve uren voor de avond
- voor woensdag: 7 x 0,74 = 5,18 euro (*).
(*) 3 begonnen halve uren voor de ochtend en 4 begonnen halve uren voor de namiddag.
Anderzijds wordt het middagtoezicht (alle dagen behalve op woensdag) verzekerd door de oudervereniging in de gebouwen van de lagere school. De lagere school houdt de administratieve gegevens van de leerlingen bij.
De prijs voor het middagtoezicht bedraagt 0,12 euro per dag en de uitgaven worden aan de oudervereniging betaald.
Gedurende het jaar 2021, bezorgen de school en de oudervereniging elk vier keer een factuur aan de ouders die deze onmiddellijk betalen via bankoverschrijving. De schoolrekeningen die werden betaald in 2021 hebben betrekking op de gemaakte kosten (die de bovenvermelde opvang bevatten) voor de volgende periodes:
- van 01.11.2020 tot 31.12.2020:
aantal dagen voor- en naschoolse opvang uitgezonderd woensdag: 24
aantal woensdagen dat Arne voor en na school werd opgevangen: 5
betaald bedrag voor de voor- en naschoolse opvang (*): 185,74 euro
(*) 24 x 6,66 euro/dag + 5 x 5,18 euro
aantal dagen middagtoezicht (alle dagen behalve woensdag): 24
betaald bedrag voor het middagtoezicht (*): 2,88 euro
(*) 24 x 0,12 euro/dag
- van 01.01.2021 tot 31.03.2021:
aantal dagen voor- en naschoolse opvang uitgezonderd woensdag: 46
aantal woensdagen dat Arne voor en na school werd opgevangen: 13
betaald bedrag voor de voor- en naschoolse opvang (*): 373,70 euro
(*) 46 x 6,66 euro/dag + 13 x 5,18 euro
aantal dagen middagtoezicht (alle dagen behalve woensdag): 46
betaald bedrag voor het middagtoezicht (*): 5,52 euro
(*) 46 x 0,12 euro/dag
- van 01.04.2021 tot 30.06.2021:
aantal dagen voor- en naschoolse opvang uitgezonderd woensdag: 40
aantal woensdagen dat Arne voor en na school werd opgevangen: 11
betaald bedrag voor de voor- en naschoolse opvang (*): 323,38 euro
(*) 40 x 6,66 euro/dag + 11 x 5,18 euro
aantal dagen middagtoezicht (alle dagen behalve woensdag): 40
betaald bedrag voor het middagtoezicht (*): 4,80 euro
(*) 40 x 0,12 euro/dag
- van 01.09.2021 tot 31.10.2021:
aantal dagen voor- en naschoolse opvang uitgezonderd woensdag: 33
aantal woensdagen dat Arne voor en na school werd opgevangen: 9
betaald bedrag voor de voor- en naschoolse opvang (*): 266,40 euro
(*) 33 x 6,66 euro/dag + 9 x 5,18 euro
aantal dagen middagtoezicht (alle dagen behalve woensdag): 33
betaald bedrag voor het middagtoezicht (*): 3,96 euro
(*) 33 x 0,12 euro/dag.
De opvang van Arne wordt gedaan door en betaald aan twee verschillende instanties. Elke instantie moet dus een attest opstellen.
Attest opgesteld door de lagere school
De lagere school is zowel de opvanginstantie als de certificeringsinstantie.
De lagere school gaat het attest voor het jaar 2021 invullen. Zij vermeldt eerst haar gegevens. Vervolgens vult zij vak II van het attest in (vak I van het attest moet niet worden ingevuld).
De rubrieken 2 en 4 van vak II worden als volgt ingevuld:
- zij vermeldt de gegevens van de ouder die het kind heeft ingeschreven in de rubriek 'gegevens van de schuldenaar van de uitgaven voor kinderoppas'.
- zij vermeldt in de tabel i.v.m. de periode waarin het kind is opgevangen:
Periode | Van dd/mm/jjjj tot dd/mm/jjjj | Aantal dagen | Dagtarief | Ontvangen bedrag |
Periode 1 | van 01.11.2020 tot 31.10.2021 | 181 | / (*) | 1.149,22 euro |
Periode 2 |
|
|
|
|
Periode 3 |
|
|
|
|
Periode 4 |
|
|
|
|
Totaal | 1.149,22 euro |
(*) Het dagtarief moet in dit geval niet vermeld worden aangezien de maximum uitgave per dag – 6,66 euro (= 9 halve uren x 0,74 euro/half uur) – het voor het jaar 2021 van toepassing zijnde maximum (nl. 14 euro) niet overschrijdt.
Attest opgesteld door de oudervereniging
De opvanginstantie is de oudervereniging en de certificeringsinstantie is de lagere school.
De oudervereniging gaat het attest voor het jaar 2021 invullen. Zij vermeldt eerst haar gegevens.
Vervolgens vult zij vak I als volgt in:
- de oudervereniging kruist het vierde vakje aan, om te verklaren dat zij is verbonden met een school gevestigd in de Europese Economische Ruimte
- onderaan vak I vermeldt zij de gegevens van de certificeringsinstantie, nl. de lagere school.
De rubrieken 2 en 4 van vak II worden als volgt ingevuld:
- de oudervereniging vermeldt de gegevens van de ouder die het kind heeft ingeschreven in de rubriek 'gegevens van de schuldenaar van de uitgaven voor kinderoppas'
- zij vermeldt in de tabel i.v.m. de periode waarin het kind is opgevangen:
Periode | Van dd/mm/jjjj tot dd/mm/jjjj | Aantal dagen | Dagtarief | Ontvangen bedrag |
Periode 1 | van 01.11.2020 tot 31.10.2021 | 143 | / (*) | 17,16 euro |
Periode 2 |
|
|
|
|
Periode 3 |
|
|
|
|
Periode 4 |
|
|
|
|
Totaal | 17,16 euro |
(*) Het dagtarief moet in dit geval niet vermeld worden aangezien de maximum uitgave per dag – 0,12 euro per dag – het voor het jaar 2021 van toepassing zijnde maximum (nl. 14 euro) niet overschrijdt.
Lucie wordt opgevangen door een crèche die is vergund, erkend, gesubsidieerd of gecontroleerd door Kind en Gezin / Opgroeien regie.
De ouders van Lucie betalen een vast maandbedrag van 280 euro ongeacht het aantal oppasdagen. Het dagtarief zal dus evolueren in functie van de aanwezigheidsdagen. Om het dagtarief te berekenen en het attest te kunnen invullen, moet het vast maandbedrag gedeeld worden door het effectief aantal oppasdagen in elke maand (*)
(*) Zie de verduidelijkingen in de rubriek 'Dagtarief' in het bericht tot vaststelling van het modelattest nr. 281.86, in bijlage 1.
Januari 2021
Aantal oppasdagen = (12 volledige dagen) + (4 halve dagen) = 14 dagen.
Vast maandbedrag/aantal oppasdagen = 280 / 14 = 20 euro = dagtarief (en dus 10 euro voor een halve dag).
Te vermelden op het attest:
- aantal dagen (*): 12 volledige dagen en 4 halve dagen
- dagtarief: 20 euro/dag (12 dagen) en 10 euro/dag (4 dagen).
(*) Hier mag enkel het aantal oppasdagen worden ingevuld, waarvoor de uitgaven tijdens het jaar zelf daadwerkelijk zijn betaald en waarvoor effectief opvang is verricht, ongeacht de duur van de opvang per dag. Zie de verduidelijkingen in de rubriek 'Aantal opvangdagen' in het bericht tot vaststelling van het modelattest nr. 281.86, in bijlage 1.
Februari 2021
Aantal oppasdagen = (14 volledige dagen) + (4 halve dagen) = 16 dagen.
Vast maandbedrag/aantal oppasdagen = 280 / 16 = 17,50 euro = dagtarief (en dus 8,75 euro voor een halve dag).
Te vermelden op het attest:
- aantal dagen: 14 volledige dagen en 4 halve dagen
- dagtarief: 17,50 euro/dag (14 dagen) en 8,75 euro/dag (4 dagen).
Maart t.e.m. juni 2021: zelfde aantal oppasdagen als in februari.
Juli 2021
Aantal oppasdagen = (9 volledige dagen) + (2 halve dagen) = 10 dagen.
Vast maandbedrag/aantal oppasdagen = 280 / 10 = 28 euro = dagtarief (en dus 14 euro voor een halve dag).
Te vermelden op het attest:
- aantal dagen: 9 volledige dagen en 2 halve dagen
- dagtarief: 28 euro/dag (9 dagen) en 14 euro/dag (2 dagen).
Augustus 2021: zelfde aantal oppasdagen als in juli.
September t.e.m. november 2021: zelfde aantal oppasdagen als in februari.
December 2021
Aantal oppasdagen = (18 volledige dagen) + (4 halve dagen) = 20 dagen.
Vast maandbedrag/aantal oppasdagen = 280 / 20 = 14 euro = dagtarief (en dus 7 euro voor een halve dag).
Te vermelden op het attest:
- aantal dagen: 18 volledige dagen en 4 halve dagen
- dagtarief: 14 euro/dag (18 dagen) en 7 euro/dag (4 dagen).
Totalen
De totale uitgaven voor kinderoppas betaald in 2021 bedragen 3.360 euro (280 euro x 12 maanden).
Er zijn in totaal 7 verschillende dagtarieven:
- januari: 20 euro/dag (12 dagen) en 10 euro/dag (4 dagen)
- februari t.e.m. juni + september t.e.m. november: 17,50 euro/dag (112 dagen) en 8,75 euro/dag (32 dagen)
- juli en augustus: 28 euro/dag (18 dagen) en 14 euro/dag (4 dagen)
- december: 14 euro/dag (18 dagen) en 7 euro/dag (4 dagen).
Attest opgesteld door de crèche
De opvanginstantie is de crèche en de certificeringsinstantie is Kind en Gezin / Opgroeien regie.
De crèche gaat het attest voor het jaar 2021 invullen. Zij vermeldt eerst haar gegevens.
Vervolgens vult zij vak I als volgt in:
- de crèche kruist het eerste vakje aan, om te verklaren dat zij is vergund, erkend, gesubsidieerd of gecontroleerd door of onder toezicht staat van Kind en Gezin / Opgroeien regie
- onderaan vak I vermeldt zij de gegevens van de certificeringsinstantie, nl. Kind en Gezin / Opgroeien regie.
De rubrieken 2 en 4 van vak II worden als volgt ingevuld:
- zij vermeldt de gegevens van de ouder die het kind heeft ingeschreven in de rubriek 'gegevens van de schuldenaar van de uitgaven voor kinderoppas'
- zij vermeldt in de tabel i.v.m. de periode waarin het kind is opgevangen:
Periode | Van dd/mm/jjjj tot dd/mm/jjjj | Aantal dagen | Dagtarief | Ontvangen bedrag |
Periode 1 | van 01.01.2021 tot 31.12.2021 | 12 | 20 euro | 240 euro |
Periode 2 | van 01.01.2021 tot 31.12.2021 | 4 | 10 euro | 40 euro |
Periode 3 | van 01.01.2021 tot 31.12.2021 | 112 | 17,50 euro | 1.960 euro |
Periode 4 | van 01.01.2021 tot 31.12.2021 | 32 | 8,75 euro | 280 euro |
Totaal | 2.520 euro (*) |
(*) De 4 dagtarieven vermeld in deze tabel dekken 9 maanden, dus 9 x het vast maandbedrag van 280 euro = 2.520 euro werd betaald.
Er zijn meer dan 4 periodes te vermelden aangezien er in totaal 7 verschillende dagtarieven zijn. De crèche zal dus een tweede attest (*) moeten invullen, waarvan de tabel met opvangperiodes er als volgt uitziet:
(*) Zoals verduidelijkt in de rubriek 'Periode waarin het kind is opgevangen' in het bericht tot vaststelling van het modelattest nr. 281.86, in bijlage 1.
Periode | Van dd/mm/jjjj tot dd/mm/jjjj | Aantal dagen | Dagtarief | Ontvangen bedrag |
Periode 1 | van 01.01.2021 tot 31.12.2021 | 18 | 28 euro | 504 euro |
Periode 2 | van 01.01.2021 tot 31.12.2021 | 22 | 14 euro | 308 euro |
Periode 3 | van 01.01.2021 tot 31.12.2021 | 4 | 7 euro | 28 euro |
Totaal | 840 euro (*) |
(*) De 3 dagtarieven vermeld in deze tabel dekken 3 maanden, dus 3 x het vast maandbedrag van 280 euro = 840 euro werd betaald. Door dit bedrag samen te tellen met het bedrag van de tabel in het andere attest, wordt het totaalbedrag betaald in 2021 bereikt: 3.360 euro.
Er is een Excel bestand beschikbaar waarmee de gegevens van de attesten gemakkelijk kunnen worden gecodeerd. Er is ook een korte handleiding met enkele voorbeelden beschikbaar in de rubriek 'Technische documentatie' van de website van Belcotax-on-web (www.belcotaxonweb.be).
Dit bestand is een alternatief voor het manueel inbrengen via de schermen van Belcotax-on-web. Indien slechts een beperkt aantal attesten moet worden ingediend, is de verzending via de schermen sneller en eenvoudiger dan de verzending via een XML-bestand.
Eenzelfde opvanginstantie kan de gegevens van meerdere attesten voor eenzelfde kind versturen, bijvoorbeeld omdat de opvanginstantie verkiest om per type opvang een attest op te stellen of omdat er meer dan vier opvangperiodes te vermelden zijn.
Wanneer de gegevens elektronisch naar de administratie worden verzonden, zal de inhoud van de verschillende attesten worden gegroepeerd door het systeem.
Ja, het is mogelijk om een gedane verzending te wijzigen, zelfs na de indieningstermijn (nl. tot 30 september van het derde jaar volgend op het jaar van de uitgaven).
Voor verdere vragen over het invullen van de attesten of over de elektronische verzending van de gegevens via de toepassing Belcotax-on-web, werd een specifiek e-mailadres gecreëerd, uitsluitend voor instanties en personen die kinderopvang aanbieden: spoc.oppasgarde@minfin.fed.be.
Interne ref.: 730.238
Bron: Fisconetplus