Circulaire 2023/C/49 over het tijdstip van aanmelding bij de vrijstelling van doorstorting van bedrijfsvoorheffing voor onderzoekers

De Algemene Administratie van de Fiscaliteit – Personenbelasting publiceerde op 27/04/2023 de Circulaire 2023/C/49 over het tijdstip van aanmelding bij de vrijstelling van doorstorting van bedrijfsvoorheffing voor onderzoekers.

Deze circulaire bespreekt de wijziging in het administratieve standpunt ingevolge de beslissing van het Hof van Cassatie van 06.01.2023.

Inhoudstafel

1. Waarom een wijziging?

2. Wat verandert er?

3. Wetgeving?

4. Aanpassing van de FAQ?

1. WAAROM EEN WIJZIGING?

1. Om in aanmerking te komen voor de vrijstellingen van doorstorting van bedrijfsvoorheffing bedoeld in art. 2753, § 1, derde en zesde lid, WIB 92 moeten onderzoeks- of ontwikkelingsprojecten of -programma's overeenkomstig de fiscale wettekst (1) aangemeld worden bij de Programmatorische Federale Overheidsdienst Wetenschapsbeleid, met opgave van:

- de identificatie van de schuldenaar van de bedrijfsvoorheffing,

- de beschrijving van het project of programma waarbij wordt aangetoond dat het fundamenteel onderzoek, industrieel onderzoek of experimentele ontwikkeling tot doel heeft,

- de verwachte aanvangsdatum van het project of programma,

- de vooropgestelde einddatum van het project of programma.

(1) Art. 2753, § 3, vierde lid, WIB 92.

2. De aanmelding van een onderzoeks- of ontwikkelingsproject of programma bij de Programmatorische Federale Overheidsdienst Wetenschapsbeleid is een wezenlijke voorwaarde die vervuld moet zijn op het ogenblik dat de vrijstelling van doorstorting van de bedrijfsvoorheffing voor onderzoek en ontwikkeling wordt toegepast.

Wat het tijdstip van aanmelding betreft, stelde het administratieve standpunt dat de vrijstelling van doorstorting van de bedrijfsvoorheffing slechts kan worden toegepast vanaf de maand waarin het project of programma bij de Programmatorische Federale Overheidsdienst Wetenschapsbeleid is aangemeld en niet terugwerkt naar een moment waarop die aanmelding nog niet was gebeurd (2).

(2) Zie het antwoord op de laatste vraag in de FAQ 'Onderzoek en ontwikkeling' zoals bijgewerkt tot 30.04.2015.

3. Met haar beslissing van 06.01.2023 neemt het Hof van Cassatie echter een strikter standpunt in.

Het hof stelt duidelijk dat de aanmelding moet geschieden voorafgaand aan de aanvangsdatum van dergelijke projecten of programma's.

Volgens het hof volgt dit uit de tekst van art. 2753, § 3, vierde lid, WIB 92, meer bepaald uit het gegeven dat bij de aanmelding opgave moet worden gedaan van de verwachte aanvangsdatum van het project of programma en uit de overgangsregeling (3), welke zinledig zou zijn indien de aanmelding nog zou kunnen gebeuren voorafgaand aan de toepassing van de vrijstelling.

(3) Vervat in art. 4 van de wet van 17.06.2013 houdende fiscale en financiële bepalingen en bepalingen betreffende de duurzame ontwikkeling (BS 28.06.2013; Numac: 2013003202).

4. Niettegenstaande het duidelijke standpunt van het Hof van Cassatie is er beslist om het administratieve standpunt dat tot nog toe werd ingenomen en dat soepeler is dan het standpunt van het hof, verder toe te passen tot en met 31.07.2023. Dat laat de betrokken schuldenaars van bedrijfsvoorheffing toe om hun interne procedures aan te passen aan dit nieuwe standpunt.

Met ingang van 01.08.2023 zal de administratie vervolgens het strengere standpunt van het Hof van Cassatie volgen.

2. WAT VERANDERT ER?

5. Vanaf 01.08.2023 moet de aanmelding van een onderzoeks- of ontwikkelingsproject of -programma bij de Programmatorische Federale Overheidsdienst Wetenschapsbeleid gebeuren vóór de aanvangsdatum van het project of programma.

6. Voor de vrijstellingen van doorstorting van bedrijfsvoorheffing bedoeld in art. 2753, § 1, derde en zesde lid, WIB 92 betekent dit dat vanaf 01.08.2023 deze steunmaatregel enkel van toepassing kan zijn op de bezoldigingen van in aanmerking komend personeel tewerkgesteld in nog niet aangevangen onderzoeks- of ontwikkelingsprojecten of -programma's als deze projecten of programma's vóór hun aanvangsdatum werden aangemeld bij de Programmatorische Federale Overheidsdienst Wetenschapsbeleid met opgave van alle in art. 2753, § 3, vierde lid, WIB 92 vermelde verplichte gegevens.

7. Voor de op 01.08.2023 reeds lopende onderzoeks- of ontwikkelingsprojecten of -programma's die nog niet met opgave van alle wettelijk verplichte gegevens zijn aangemeld, is er vanaf 01.08.2023 geen vrijstelling van doorstorting van bedrijfsvoorheffing meer mogelijk. De voorwaarde dat de aanmelding moet gebeuren vóór de aanvangsdatum van deze projecten of programma's geldt immers voor alle aanmeldingen die vanaf 01.08.2023 geschieden.

8. Er wijzigt niets voor de onderzoeks- of ontwikkelingsprojecten of
-programma's die vóór 01.08.2023 met opgave van alle wettelijk verplichte gegevens zijn aangemeld. Deze aanmeldingen blijven voor de toepassing van deze vrijstelling van doorstorting van bedrijfsvoorheffing dus geldig, zelfs als ze geschiedden na de aanvangsdatum van deze projecten of programma's. Het administratieve standpunt uiteengezet in nr. 2 hierboven blijft hiervoor in voorkomend geval gelden.

3. WETGEVING?

9. Artikel 2753, WIB 92.

4. AANPASSING VAN DE FAQ?

10. Het bestaande antwoord op de onderstaande vraag in de FAQ 'Onderzoek en ontwikkeling' is ingevolge deze circulaire niet langer correct.

'Kan er met terugwerkende kracht bedrijfsvoorheffing worden teruggevorderd, eventueel via bezwaarschrift, voor een onderzoeks- of ontwikkelingsproject of –programma dat over 24 maanden loopt en in de loop van de 20ste maand werd aangemeld, en dit vanaf de eerste maand van het project of programma?'

11. Het antwoord op deze vraag in de FAQ wordt vervangen door:

'De aanmelding van een onderzoeks- of ontwikkelingsproject of
-programma bij de Programmatorische Federale Overheidsdienst Wetenschapsbeleid is een wezenlijke voorwaarde die vervuld moet zijn op het ogenblik dat de vrijstelling van doorstorting van de bedrijfsvoorheffing voor onderzoek en ontwikkeling wordt toegepast.

De vrijstelling van doorstorting van de bedrijfsvoorheffing kan dus slechts worden toegepast vanaf de maand waarin het project of programma bij de Programmatorische Federale Overheidsdienst Wetenschapsbeleid is aangemeld en werkt niet terug naar een moment waarop die aanmelding nog niet was gebeurd.

De aanmelding moet bovendien gebeuren overeenkomstig de wet d.w.z. met opgave van alle in art. 2753, § 3, vierde lid, WIB 92 vermelde verplichte gegevens.

Vanaf 01.08.2023 moet de aanmelding van een onderzoeks- of ontwikkelingsproject of -programma gebeuren vóór de aanvangsdatum van dit project of programma.

Bijgevolg is er een onderscheid te maken tussen:

a. Aanmeldingen vóór 01.08.2023

Concreet betekent dit dat voor een project of -programma dat slechts in de loop van de 20ste maand werd aangemeld en waarbij de aanmelding met opgave van alle wettelijk verplichte gegevens gebeurde vóór 01.08.2023 de vrijstelling van doorstorting van de bedrijfsvoorheffing voor onderzoek en ontwikkeling enkel mag worden toegepast vanaf de 20ste maand en dit voor de resterende looptijd van het project of programma.

b. Aanmeldingen vanaf 01.08.2023

Concreet betekent dit dat voor een project of -programma dat slechts in de loop van de 20ste maand werd aangemeld en waarbij de aanmelding gebeurde vanaf 01.08.2023 nooit een vrijstelling van doorstorting van de bedrijfsvoorheffing voor onderzoek en ontwikkeling kan worden toegepast.'

Interne ref.: 736.312

Bron: Fisconetplus

Mots clés

Articles recommandés

Verplicht flexiloongegevens uploaden via ‘Flexi at work’

Vrijstelling van doorstorting van bedrijfsvoorheffing voor onderzoek en ontwikkeling: het hof van beroep te Antwerpen zet de puntjes op de i!

Bedrijfsvoorheffing op invaliditeitsuitkeringen vanaf januari 2025