Corona hinderpremie staat online! Aanvragen kan vanaf nú !

Het is zover! Je kan nú je aanvraag indienen voor het bekomen van de corona hinderpremie via www.vlaio.be/coronahinderpremie tot en met 5 mei 2020 !
Hoe ? Alle praktische informatie in deze nieuws van 27 maart 2020 van de Agenschap Innoveren en Ondernemen.


4000 euro bij verplichte sluiting
Alle ondernemingen en winkels met een fysieke locatie in Vlaanderen die verplichtmoeten sluiten door de coronamaatregelen van de Nationale Veiligheidsraad, kunnen de corona hinderpremie aanvragen.

Lees ook de FAQ voor je vragen over sluiting van winkels en handelszaken.

Moet ik direct aanvragen of heb ik nog even tijd?
Direct aanvragen is niet noodzakelijk.
Je hebt tijd tot en met 5 mei 2020 om je aanvraag in te dienen.
Elke onderneming die in aanmerking komt, zal de premie uitbetaald krijgen.
We begrijpen dat je graag snel je premie ontvangt. Allemaal tegelijkertijd een aanvraag plaatsen, kan echter voor overbelasting van de IT systemen zorgen. Je komt dan in een wachtrij terecht. We vragen je even geduld te hebben of later opnieuw te proberen. Er is voldoende tijd.


Hoe ga je te werk om de betaling van je premie aan te vragen?
We zorgen voor een veilige verbinding met authenticatie. Dit betekent dat de aanvrager zich moet identificeren via zijn/haar elektronische identiteitskaart (e-id) of via een andere aanmeldsleutel.
Na aanmelding, kan je je aanvraag starten. Je doorloopt 4 schermen. De aanvraag is heel eenvoudig en kan je gerust zélf doen.

Kan je boekhouder voor jouw bedrijf indienen?
Als je boekhouder gemandatteerd is in het Vlaams toegangs- en gebruikersbeheer om voor jou een aanvraag in te dienen, dan kan dat! Dit is niet hetzelfde mandaat als bij Tax-on-web.

Wat moet je bij de hand hebben?
  • Je e-id én je e-id pincode (of een andere digitale sleutel: lees eerst onze infopagina’s)
  • een actief Belgisch rekeningnummer van je onderneming waarop de premie kan betaald worden (in IBAN-formaat, dus bestaande uit 16 tekens beginnend met BE, gevolgd door 2 cijfers en daarna de 12 cijfers van je rekeningnummer)
  • je gewone openingsdagen, zoals van toepassing voor de coronavirusmaatregelen
  • je rechtsvorm (bijvoorbeeld eenmanszaak, bv, nv, …)
  • voor eenmanszaken en zelfstandigen:
  • weten welk zelfstandigheidsstatuut je hebt : hoofdberoep of bijberoep?
  • In geval van bijberoep: betaal je sociale bijdragen zoals een hoofdberoep?
  • Het website adres (url) van je onderneming als je er eentje hebt (in http:// en https:// -formaat)

Problemen tijdens het aanvragen?
Ondervind je technische problemen? Contacteer het gratis nummer 1700. Zij helpen je verder van 9 tot 19 uur. Uitzonderlijk ook op zaterdag.

Bron : nieuws van 27 maart 2020, Agenschap Innoveren en Ondernemen.

      Tags

      • Betaling
      • Digital sleutel
      • Hinderpremie
      • verplichte sluiting
      • winkels