• FR
  • NL
  • EN

Coronavirus: tips voor het heropenen van de winkels

Sinds 11 mei mogen bijna alle handelszaken opnieuw openen. Die heropening gaat samen met een reeks maatregelen om de veiligheid van klanten, handelaars en personeel te verzekeren.
Fase 1B van het exitplan voor de crisis is de eerste stap naar de heropening van kleinhandelszaken.
Een gids met tips en een affiche moeten zelfstandigen en winkeliers helpen hun activiteiten te hervatten in veilige omstandigheden. Bedoeling is een nieuwe golf van COVID-19-besmettingen te voorkomen.


Context

De Nationale Veiligheidsraad heeft op woensdag 6 mei 2020 besloten om de maatregelen tegen het coronavirus geleidelijk aan verder te versoepelen. Concreet wordt een bijkomend deel van de maatregelen die sinds woensdag 18 maart 2020 van kracht waren, volgens bepaalde voorwaarden opgeheven vanaf 11 mei 2020.


> Winkels en handelszaken

Algemeen principe: industriële activiteiten en b2b-diensten zijn toegelaten. Ondernemingen die goederen of diensten aanbieden aan consumenten zijn ook toegelaten vanaf 11 mei, onder bepaalde voorwaarden.

Die regel geldt niet voor:

  • schoonheidssalons;
  • niet-medische pedicurezaken;
  • nagelsalons;
  • massagesalons;
  • kapperszaken en barbiers;
  • wellnesscentra, met inbegrip van sauna's;
  • fitnesscentra;
  • tatoeage- en piercingsalons;
  • casino's, speelautomatenhallen en wedkantoren.

Die activiteiten - die momenteel nog verboden zijn – mogen ook niet aan huis uitgeoefend worden.


Alle toegelaten handelszaken moeten maatregelen invoeren om te garanderen dat klanten een veilige afstand (1,5 meter) bewaren en de veiligheid van hun personeel en bezoekers te waarborgen. In het bijzonder moeten ondernemingen middelen voorzien voor de noodzakelijke handhygiëne van het personeel en de klanten.


Die maatregelen zijn de verantwoordelijkheid van de uitbater van elke winkel. Als er een beroep wordt gedaan op een beveiligingsfirma, moet dat in overeenstemming zijn met de wet van 2 oktober 2017 tot regeling van de private en bijzondere veiligheid.


> Detailhandel

Alle winkels mogen openen tijdens hun gebruikelijke openingsuren en -dagen.

Nachtwinkels mogen geopend blijven vanaf het gebruikelijke openingsuur en ten laatste tot 22.00 uur.


De toegang tot winkels moet worden gecontroleerd om het aantal personen dat tegelijkertijd binnen aanwezig is te beperken tot maximaal 1 persoon per 10 m²toegankelijke vloeroppervlakte, gedurende maximaal 30 minuten per persoon (behalve op afspraak). Voor winkelcentra mag het winkelen de noodzakelijke en gebruikelijke tijd niet overschrijden, met een periode van maximaal 30 minuten per winkel.

Als een winkel minder dan 20 m2 groot is, mag hij maximaal twee klanten tegelijk binnenlaten, als de afstand van 1,5 meter tussen elke klant gegarandeerd is.


Er moet individueel gewinkeld worden. Een volwassene mag kinderen vergezellen die jonger zijn dan 18 jaar en onder hetzelfde dak wonen of mensen die ondersteuning nodig hebben. Overal moet het behoud van een afstand van 1,5 meter tussen personen (personeel en klanten) gegarandeerd worden. In winkelcentra worden signalisaties en markeringen op de grond aangebracht.

Verkoopacties op de openbare weg zijn niet toegelaten. Uitstallingen, vlaggen of andere objecten zijn er niet toegestaan.

Klanten dragen in winkels best een neus-en mondbescherming.


Bovendien gaan ze bij voorkeur naar winkels in een gemeente of stad in de buurt van hun huis of werkplek. Ouderen, mensen met een beperkte mobiliteit en zorgpersoneel krijgen zo veel mogelijk voorrrang.

Als de openbare orde of het algemeen belang dat vereist, kan de burgemeester de nodige politiemaatregelen bevelen.

Elektronische betalingen worden aangemoedigd, niet omdat cashgeld een risico op besmetting inhoudt, maar omdat elektronische betalingen toelaten de socialeafstandsmaatregelen te respecteren.

Tijdens hun woon-werkverplaatsing mogen grensarbeiders boodschappen doen.


Gids voor de heropening van winkels

Om u te helpen die maatregelen in te voeren, heeft de FOD Economie een gids opgesteld met praktische preventiemaatregelen en een communicatiekit waarmee handelaars hun klanten kunnen informeren.


De gids bevat een reeks generieke preventiemaatregelen die als minimaal en noodzakelijk worden beschouwd om te zorgen voor veilige contacten tussen kleinhandelaars/zelfstandigen, hun personeel en hun klanten. Die tips omvatten onder meer:

  • algemene regels voor de toegang tot winkels en winkelcentra,
  • organisatie van de binnen- en buitenruimtes,
  • hygiënemaatregelen,
  • manieren om fysiek contact te beperken,
  • bepalingen voor betaling aan de kassa,
  • klanteninformatie,
  • organisatie van ambulante handel,

Die generieke preventiemaatregelen kunnen op sectoraal en/of bedrijfsniveau worden aangevuld om de activiteiten opnieuw op te starten. Hierbij wordt zoveel mogelijk rekening gehouden met bepaalde specifieke omstandigheden. Er kunnen natuurlijk ook andere adequate maatregelen worden genomen die een soortgelijke bescherming bieden.


Lees ook ...


Materiaal om klanten te informeren

Handelaars moeten hun klanten informeren over de basisregels die in hun zaak in acht moeten worden genomen, minstens met een duidelijk zichtbare affichering.


Handelaars vinden hieronder een affiche die ze hiervoor kunnen gebruiken.

Daarnaast hebben we een reeks andere communicatiemiddelen ontwikkeld waarmee handelaars hun klanten in het verkooppunt en via hun gebruikelijke communicatiekanalen, ook online, kunnen informeren. Er zijn ook hulpmiddelen beschikbaar om de ruimtes en het klantenverkeer in de winkels te helpen organiseren (pictogrammen, wegwijzers, enz.).


> DOWNLOAD DE COMMUNICATIEKIT


Bronnen :


FOD Economie, Heropening van handelszaken op 11 mei: richtlijnen voor handelaars, 8 mei 2020

FOD Economie, Coronavirus: versterkte maatregelen, Winkels en handelszaken, Detailhandel,13 mei 2020



Mots clés