Cyberveiligheid bij kmo’s in het Russisch-Oekraïense conflict: 7 tips om met bedreigingen om te gaan

Cyberaanvallen kunnen zeer ernstige gevolgen hebben voor kmo’s, zelfstandigen en zeer kleine ondernemingen: imago- en reputatieschade, inkomensverlies ….

In de context van de huidige internationale spanningen worden vooral twee soorten cyberaanvallen geïdentificeerd: “Distributed Denial of Service”-aanvallen (DDoS) en (spear)phishing (e-mails bedoeld om gevoelige informatie te stelen).

Hoe omgaan met die dreiging?

Volg deze zeven tips om uw cyberveiligheid te verzekeren:

1) Maak een korte lijst op van uw belangrijkste digitale diensten

Door een overzicht te hebben van de digitale diensten van uw onderneming weet u wat u prioritair moet beschermen.

Ga voor uw belangrijkste digitale diensten na of redundantie en back-up van uw kritische gegevens en toepassingen mogelijk zijn.

Neem zo nodig contact op met een externe informaticadienst om uw essentiële gegevens te beschermen.

2) Ga voor tweestapsverificatie (of Multi Factor Authentication - MFA)

Tweestapsverificatie (Multi Factor Authentication - MFA) is een methode om accounts beter te beschermen. Het werkt alse en bijkomende bescherming bij diefstal van uw wachtwoord. Om toegang te krijgen tot je accounts, combineert u zo een wachtwoord met een code die u op uw gsm krijgt.

Voor sommige processen, zoals het inloggen op een Microsoft-sessie op uw computer, zijn nog steeds wachtwoorden nodig. Voer in dat geval een sterk wachtwoordbeleid in (lange wachtwoorden, met combinatie van kleine letters en hoofdletters, tekens, cijfers ...).

3) Maak een back-up of kopie van uw gegevens en belangrijke toepassingen

Denk aan de opslag van uw meest kritische gegevens ook (back-up, kopieën) en bescherm ze indien mogelijk op een manier die “niet gelinkt is aan het internet”.

4) Verhoog het aantal veiligheidsscans (antivirusprogramma)

Koop een antivirusprogramma (antimalware) aan en voer regelmatig volledige veiligheidsscans uit.

5) Leg een procedure vast voor incidentenbeheer

Maak een plan op voor het beheer van incidenten. Daarin leg je de rol van elke medewerker vast bij cyberaanvallen.

Om u bij de opmaak van dat plan te helpen, kunt u de template Incidentenbeheerdownloaden in de rubriek “KMO” op de website Digital Reaction Plan.

6) Leer de voornaamste bedreigingen kennen en hoe ermee omgaan

De belangrijkste geïdentificeerde aanvallen die momenteel in het kader van de internationale spanningen worden waargenomen, zijn vooral Distributed Denial of Service-aanvallen (DDoS) en (spear)phishing (e-mails bedoeld om gevoelige informatie te stelen).

7) Voorzie crisiscommunicatie

Door de communicatie te voorzien en in handen te nemen, beheerst u de risico’s voor de reputatie van uw bedrijf. Raadpleeg de fiche Crisiscommunicatieop de website Digital Reaction Plan.

Meer info

Bron : Fod Economie, nieuws, 18 maart 2022

Mots clés

Articles recommandés

Cyberaanvallen KMO's/ ZKO's: is jouw onderneming voorbereid?

5 beoordelingscriteria om als innovatieve startup te scoren

Nieuwe Europese cybersecurity NIS2-richtlijn: wat betekent dit voor jouw onderneming?