De accountant als behoeder voor fake news

Meer dan ooit waren we de jongste weken in de ban van cijfers. De dagelijkse persconferentie met een overzicht van het aantal nieuwe besmettingen, ziekenhuisopnames en helaas ook overlijdens gaf aan in hoeverre de coronamaatregelen ons op weg zetten naar het befaamde afvlakken van de curve.


De transparante cijfers, de serene toon waarop ze werden gecommuniceerd zorgden bij veel mensen eerst nog voor een gevoel van groot vertrouwen. Het schip voer door woelige wateren maar zou niet kapseizen. Tot plots wel heel erg veel vragen werden gesteld bij het hoge sterftecijfer in de woonzorgcentra. En tot dat beruchte beeld kwam van de Amerikaanse president Trump naast een vergelijkende tabel met de mortaliteitscijfers in verschillende landen. België stond daarop helemaal bovenaan, want had het hoogste aantal overlijdens per 100.000 inwoners.


Meteen barstte op de sociale media een polemiek los. Door onze eerlijke manier van communiceren en door te werken met transparante cijfers, brachten we onszelf zogezegd onherstelbare imagoschade toe. Velen waren van mening dat we dat anders hadden moeten aanpakken. Dat we over die cijfers minder transparant hadden moeten zijn.


Ik ben het daar absoluut niet mee eens. Ons land heeft hier getoond dat het allesbehalve een “comical Ali” is; de befaamde Iraakse buitenlandminister die beweerde dat er geen vuiltje aan de lucht was, zelfs toen de Amerikaanse bommen hem live om de oren vlogen. Neen, ons land heeft zich hier een pionier getoond in transparante communicatie over transparante cijfers. Ik kan daar alleen maar verheugd over zijn. Want het is volgens mij van het grootste belang in deze tijd, waarin “fake news” in een mum van tijd zo belangrijk is geworden.


Als leverancier van beheerssystemen waarmee we accountantskantoren ontzorgen, ondersteunen, versterken en vormen, helpt Syneton zijn klanten om op een professionele manier ook voor transparante cijfers te gaan. Want duidelijke cijfers zijn nu eenmaal de kern van een gezonde bedrijfsvoering. Om te kunnen floreren, moet een bedrijf in de allereerste plaats een goed zicht hebben op zijn cijfers. Wie niet weet waar hij staat, kan ook niet bepalen waar hij heen moet. De accountant speelt een cruciale rol bij het in kaart brengen van waaraan een bedrijf geld verdient en waaraan het geld verliest. Boekhouding houdt meer in dan het beheer van kredieten en debetposten, ze speelt ook een cruciale rol in het beslissingsproces rond strategische keuzes die een bedrijf moet maken. Een accountant is als co-piloot van de bedrijfsleider de eerste die plotse veranderingen in de leverancierskosten of de verkoopopbrengsten kan opmerken en op die manier het beheer kan bijsturen.


Syneton zorgt voor juiste cijfers en dankzij die cijfers kan de zaakvoerder vinger aan de pols houden. Hij beheert zijn onderneming dan met “no stress”, gestoeld op feiten, niet op fake news.


Bron: Linkedin

Mots clés