Morgen was het World Wide Web Day! Onze levens zijn tegenwoordig doordrongen van de online toepassingen. Vanuit de federale overheid wordt dan ook sterk ingezet op digitale dienstverlening, iets waar de FOD BOSA elke dag aan werkt. Dat we er steeds beter in slagen om burgers en ondernemingen te bedienen via digitale weg, bewijzen enkele cijfers.
De federale overheid maakt al een hele tijd nadrukkelijk werk van digitalisering. In dat proces neemt de BOSA de leiding: onze organisatie staat in voor de ontwikkeling en coördinatie van allerlei digitale tools, met als finaal doel een vlotter contact met burgers en ondernemingen. Uiteraard zien we er ook op toe dat minder digitaal onderlegde mensen niet uit de boot vallen, maar het is duidelijk dat we steeds meer mensen bereiken via digitale weg.
Op ons Digital Dashboard tonen we hoe ver de digitalisering staat. Aan de hand van een indexcijfer kan je de evolutie zien van het digitaal gebruik van overheidsdiensten door de burger, ondernemingen en de overheidsorganisaties zelf. Tijdens de coronacrisis nam dat gebruik weinig verrassend stevig toe, maar ook recentere cijfers geven blijk van een verdere stijging. Die toename zie je ook bij enkele concrete diensten.
Heel wat online overheidstoepassingen maken gebruik van de Federal Authentication Service of kortweg FAS. Het is een authenticatiesysteem waarbij je identiteit gecontroleerd wordt om je toegang te geven tot een beveiligde toepassing.
De eBox is een elektronische brievenbus waarmee je als burger berichten van overheidsdiensten gecentraliseerd en op een veilige manier kan ontvangen.
De Federal Service Bus is een beveiligd platform voor het uniform uitwisselen van elektronische berichten tussen overheidsdiensten.
Via het Mercurius-platform kunnen ondernemingen hun e-facturen indienen bij de federale overheid en nagaan in welke mate ze al verwerkt zijn.