De elektrische fiets heeft de wind in de rug met een 56 % toename in gebruik in twee jaar

Het gebruik van de fiets, al dan niet elektrisch, neemt in alle regio's toe. Vooral de elektrische fiets kent een sterke opmars, zowel bij mannen als bij vrouwen. Na een eerste enquête over micromobiliteit in ruime zin in 2019 herhaalt de FOD Mobiliteit en Vervoer de analyse om een beter inzicht te krijgen in het fietsgebruik van de Belgen, oa. naar de redenen voor verplaatsingen per fiets, de voor- en nadelen ervan en de aankoopintenties. Ook het effect van de toenemende elektrificering van fietsen werd bestudeerd.

Het gebruik van de elektrische fiets is met 56 % gestegen sinds 2019

In de afgelopen twee jaar is het gebruik van de elektrische fiets van 16 % naar 24 % gegaan. Net als bij de niet-elektrische fiets, is het gebruik ervan groter in Vlaanderen met bijna 31 % gebruikers, tegen 14 % in Wallonië en 19 % in Brussel, in deze laatste twee gewesten was de stijging wel het sterkst, van respectievelijk 7 % tot 14 % en van 5 % tot 19 %. Het gebruik van niet-elektrische fietsen is in twee jaar tijd trouwens eveneens gestegen van 41 % naar 45 %.

Ook voor de “modal shift” draagt de fiets zijn steentje bij, door in eerste instantie de auto te vervangen voor de woon-werkverplaatsingen. De elektrische fiets lijkt daarbij vaker (45 %) dan de niet-elektrische fiets (38 %) een vervangmiddel voor de auto te zijn.

De elektrisch fiets steeds populairder bij de min35 jarigen

De trend toont aan dat het gebruik van de elektrische fiets stijgt naarmate men ouder wordt, terwijl het gebruik van de niet-elektrische fiets dan daalt. Daarentegen is het gebruik van elektrische fietsen sterk gestegen bij de min35-jarigen van 10 % naar 25 %, in twee jaar tijd. De ontwikkeling van een gediversifieerd gamma elektrische fietsen en cargofietsen maakt het ongetwijfeld mogelijk om meer en meer toepassingen te vervullen, zoals zich samen met de kinderen verplaatsen, boodschappen doen, enz. Dit zou deels het succes bij een jonger publiek dan voorheen kunnen verklaren.

Meer mensen overwegen een aankoop van elektrische fiets

Van de voorgestelde vervoerswijzen is de elektrische fiets (13 %) is veruit het populairst bij de bevraagden met de intentie er binnen twee jaar één aan te schaffen. Op de tweede plaats kwam de niet-elektrische fiets, die 7 % van de aankoopintenties kreeg.

Methode

De resultaten in dit verslag zijn gebaseerd op een online-enquête die het onderzoeksbureau iVOX in opdracht van de Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer heeft uitgevoerd tussen 17 en 29 december 2021 bij 3.750 volwassen Belgen, representatief naar gewest, geslacht, leeftijd en diploma.

Raadpleeg het volledige rapport dat beschikbaar is op de website van Fod Mobiliteit..

Mots clés

Articles recommandés

Salaris in België : de loonkloof in bruto-uurloon bedraagt 5,0% in België

5 redenen waarom we een federale regering nodig hebben

CSF-studie over werkgelegenheids- en promotievallen en verschillen in (para)fiscale druk afhankelijk van het soort bedrijf.