De FOD Financiën drijft zijn dienstverlening aan burgers en ondernemingen op en doet dit digitaal. Maar liefst 6 miljoen unieke gebruikers vonden hun weg naar MyMinfin, het online platform van de FOD Financiën, waar ze actief gebruikmaken van de verschillende diensten. In 2024 werd er 44 miljoen keer ingelogd, een stijging van 13 % ten opzichte van 2023 en van 41 % ten opzichte van 2022.
De FOD Financiën focust op het verder uitbreiden en vereenvoudigen van het digitale dienstenaanbod, zodat burgers en ondernemingen gemakkelijker toegang krijgen tot de diensten.
De FOD Financiën blijft zijn diensten digitaliseren en optimaliseren met als ambitie om tegen 1 januari 2028 alle administratieve stappen 100 % digitaal mogelijk te maken.
Er wordt bovendien voortdurend geïnvesteerd in de gebruikservaring door het verbeteren van de digitale kanalen. Zo is er een nieuw contactformulier op de vernieuwde website voor particulieren, waarmee de burger sneller en efficiënter met de FOD Financiën in contact kan komen.
Toch verliest de FOD Financiën ook burgers zonder digitale toegang niet uit het oog. In 2024 beantwoordden we 3,9 miljoen telefonische oproepen. De gemiddelde wachttijd daalde in 2024 met 50 seconden ten opzichte van 2023 en bedraagt iets minder dan 2,5 minuten. Fysieke afspraken blijven, na voorafgaand telefonisch contact mogelijk. We ontvingen in 2024 116.000 mensen voor fysieke afspraken, wat betekent dat gemiddeld 446 mensen per dag geholpen konden worden.