De tarieven van dit accountantskantoor staan gewoon op hun website

Plutus Accountants & Advisors zet hun tarieven open en bloot op hun website. In deze blogpost vertellen Fidan en Agron Shala waarom ze transparantie en efficiëntie zo enorm belangrijk vinden.

De tarieven van jullie accountantskantoor staan openlijk op jullie website?

Wij proberen ons altijd in de schoenen van de klant te verplaatsen. Stel dat die op een website komt waarop het aanbod heel interessant lijkt, maar er nergens een indicatie van de prijzen is. Je moet eerst een afspraak maken om achter de tarieven te komen. Daar staan wij niet achter. We vinden het makkelijker als mogelijke klanten al kunnen zien wat ongeveer de tarieven zijn, zo weten ze waarmee ze rekening moeten houden.

De tarieven op onze website zijn onze startersprijzen. Dat zijn indicatieve prijzen, gefocused op startende ondernemingen. Afhankelijk van de sector en bijkomende zaken spreken we dan een concrete en juiste prijs af.

Jullie werken met vaste prijzen?

Het internet speelt hierin een belangrijke rol. Je gaat toch ook niet Netflix betalen op basis van het aantal films dat je gaat bekijken, of Spotify op basis van het aantal liedjes waar je naar luistert? Je hebt bij Spotify of Netflix premium formules, voor als je meer features wil. Zo werken wij eigenlijk ook.

Wat we niet doen is uren registreren om die dan te factureren. Het is niet fijn voor de klant als die eens een vraag stelt of een afspraak wil waardoor er ineens een rekening voor extra gepresteerde uren komt.

Wij willen transparant zijn, zodat de klant niet voor vervelende verrassingen komt te staan. Daarom werken we met vaste prijzen, die we met de klant afspreken. Het is natuurlijk ook zo dat als de klant groeit, wij meegroeien. Dat bespreken we natuurlijk altijd.

Klopt het dat jullie de prijs zo laag kunnen houden dankzij digitalisering?

Sommigen willen bij ons klant worden omdat ze onze tarieven aantrekkelijk vinden. Wij kunnen die prijzen alleen houden als alles zoveel mogelijk digitaal gaat en efficiënt verwerkt kan worden. Als klanten al hun documenten per kwartaal in één keer bij ons binnenbrengen, dan kan dat nooit lukken.

Wij verwachten van onze klanten dat ze ons alle documenten snel bezorgen.

We werken met verschillende softwares, die OCR en AI gebruiken. Alles wat digitaal binnenkomt, wordt door de OCR herkenning en AI voorbereid. De software doet al boekingsvoorstellen.

Als onze klanten een verkoopfactuur maken op het portaal, is die ook automatisch ingeboekt.

Onze taak als accountants is dan controleren of de fiscale regels juist zijn toegepast, of kosten juist zijn toegewezen. Soms moeten we daar nog een aanpassing doen maar meestal is het gewoon verifiëren en de boeking is gedaan.

Op Allemaal Digitaal van Finplex werd verteld dat het aantal ondernemingen is gestegen, maar dat het aantal accountantskantoren gelijk is gebleven. Met hetzelfde aantal mensen moet meer werk gedaan worden. Door de juiste software te gebruiken en door efficiënt te werken, kunnen wij meer dossiers behandelen.

Wij willen volledig switchen van inputters naar adviesverleners. In plaats van boekingswerk te doen, staan we naast de klant en kunnen wij deze tijdig bijstaan waar nodig.

Wat dan met onverwachte kosten, zoals een fiscale controle bijvoorbeeld?

Dat wordt allemaal besproken. We maken een opdrachtbrief in AdminPulse. Dat is een contract met de klant. Daarin zijn de standaard tarieven voorzien voor recurrente opdrachten zoals boekhouding, fiscaliteit, BTW en dergelijke. Er is een apart tarief voor uitzonderlijke zaken zoals een fiscale controle, of de aanvraag van een fiscale ruling. Dat is dan vaak wel een uurtarief. We spreken dat ook op voorhand met de klant af.

Hoe houden jullie de rentabiliteit van jullie eigen kantoor in de gaten?

Voordat we van start zijn gegaan met ons kantoor hebben we natuurlijk een financieel plan gemaakt. We hebben onderzocht wat de prijzen ongeveer kunnen zijn, hoeveel uur werk dat vertegenwoordigt en hoeveel uur werk we kunnen wegwerken door automatisering en efficiënt werken. Zo zijn we op die startprijzen uitgekomen.

Wij houden ons momenteel niet bezig met tijdsregistratie. Voorlopig vertrouwen we op ons buikgevoel dat ons waarschuwt als we ergens veel meer werk aan hebben. Als dat gebeurt, dan houden we een gesprek met de klant zelf. We maken de klant dan duidelijk dat die uitgebreidere diensten nodig heeft dan wat afgesproken was.

Lees ook de 2 eerdere posts over Plutus Accountants & Advisors:

Bron: AdminPulse

Mots clés

Articles recommandés

Nieuwe BTW-KETTING: ontdek de concrete impact op de belastingplichtigen!

Europese ministers keuren e-facturatiewet “ViDA” goed

Vlaamse bedrijven in China: een stralende toekomst of verleden tijd?