“De sector van de dienstencheques is een van de eerste waarvan het activiteitsniveau is teruggekeerd tot een niveau dat vergelijkbaar is met dat van vóór de crisis. Als we de cijfers van 2021 vergelijken met die van 2019, stellen we vast dat de activiteit zich tot 96% heeft hersteld. Dit bewijst dat het een essentiële dienst voor de burgers is en dat de populariteit ervan hoog blijft”, stelt Bernard Clerfayt, de Brusselse minister van Werk.
In 2021 werden 16.022.073 dienstencheques aangekocht door de Brusselse gezinnen, tegenover 13.655.420 in 2020, wat een stijging met 17,33% betekent. Het aantal terugbetaalde dienstencheques, d.w.z. de cheques die daadwerkelijk door de Brusselaars werden gebruikt, bedraagt 15.837.120 in 2021, tegenover 13.350.747 in 2020, of een stijging met 18,62%. Bovendien werden er in 2021 14.461 nieuwe Brusselse gebruikers geteld. Gemiddeld gebruiken 112.000 Brusselaars elke maand een of meer dienstencheques.
De cijfers voor 2021 zijn een goede indicator van het belang van het dienstenchequesysteem voor de Brusselse huishoudens.
Het systeem van de dienstencheques, dat bijna 20 jaar geleden werd ingevoerd, heeft ervoor gezorgd dat tal van huishoudhulpen niet meer moesten zwartwerken en dat de gebruikers tegelijkertijd een aantrekkelijke prijs wordt verzekerd. Het resultaat: de dienstencheques waren onmiddellijk een succes en trekken, 20 jaar later, nog steeds meer Brusselaars aan. In het Brussels Gewest werken 25.000 mensen in deze sector en tellen we meer dan 112.000 gebruikers.
Ten slotte zal in de nabije toekomst, in nauwe samenwerking met de sociale partners, een hervorming van het stelsel van de dienstencheques worden doorgevoerd. Zij moet in de eerste plaats de arbeidsomstandigheden van de huishoudhulpen verbeteren.
Bron: be.brussels