In zijn rubriek STEUNMAATREGELEN EN NIEUWS IN VERBAND MET CORONAVIRUS heeft de FOD Financïen de laatste dagen enkele actiepunten over corona-maatregelen inzake douane en accijnzen on line gezet.
Datum:27 maart 2020
Wegens de uitbraak van het coronavirus heeft de Algemene Administratie van de Douane en Accijnzen (AAD&A) de volgende ondersteuningsmaatregelen genomen voor zowel de houders van een kredietrekening als voor diegenen die er niet over beschikken.
Deze maatregelen worden momenteel enkel toegekend voor de volgende verschuldigdheden:
De AAD&A zal geen enkele nalatigheidsinterest eisen voor deze rechten gedurende de toepassingsperiode van deze maatregelen.
De niet hiervoor vermelde verschuldigdheden (bij voorbeeld de invoerrechten) maken, tot op heden, van geen enkele maatregel het voorwerp uit. Ze moeten dus worden betaald binnen de voorgeschreven termijnen.
Sinds 21/03/2020 werd PLDA aangepast om de betalingstermijn van 1 week automatisch te wijzigen naar 4 weken.
Deze maatregel is geldig zowel voor de aangiften ‘douane’ als voor de AC4.
De datum van indiening van de aangiften AC4 (tijdstip van indiening en van betaling van de aangifte in PLDA), voorzien de donderdag van de week volgend op de in verbruikstelling, mag worden verlegd naar de donderdag van de 4de week.
De tijdelijk geregistreerde bestemmelingen zijn niet betrokken door deze maatregelen.
Deze maatregel is van toepassing voor de aangiften ingediend vanaf 21/03/2020.
Sinds 21/03/2020 werd PLDA aangepast om de betalingstermijn van 1 week automatisch te wijzigen naar 4 weken.
Indien het saldo van de borg onvoldoende, kunnen de operatoren via mail (da.accounting.revenues@minfin.fed.be(link stuurt een e-mail)) contact opnemen met het departement ‘Boekhouding’ om een fictieve verhoging van hun borg te bekomen.
Datum:24 maart 2020
Heeft u vragen over corona-maatregelen inzake douane en accijnzen?
Raadpleeg dan de beschikbare informatie :
Datum:26 maart 2020
Door de context van het beheer van de Coronavirusepidemie (COVID-19) en de uitzonderlijke en tijdelijke maatregelen van de Belgische regering die hebben geleid tot de stopzetting van bepaalde activiteiten en de sluiting van vele bedrijven, is er momenteel een aanzienlijke impact op de logistiek en de opslag van geïmporteerde goederen die nog geen definitieve douanebestemming hebben gekregen.
Naar aanleiding van deze moeilijkheden heeft de AAD&A besloten alle houders van vergunningen voor actieve veredeling, douane-entrepots, tijdelijke opslagfaciliteiten of laad- en losruimten toe te staan om per e-mail een aanvraag in te dienen bij de autoriteit die bevoegd is om de vergunning af te geven, voor de uitbreiding van hun huidige vergunning met andere opslagruimten, op voorwaarde dat deze opslagruimten zich in België bevinden én uitsluitend worden gebruikt voor de opslag van goederen die nog geen definitieve douanebestemming hebben gekregen.
De houder van de vergunning moet ervoor zorgen dat de nieuwe opslagplaatsen voldoen aan de volgende voorwaarden :
Voor zover de eigenaar van de nieuwe opslagplaats niet dezelfde is als de houder van de vergunning, moet hij toestemming geven om deel uit te maken van de vergunning van de aanvrager.
Wegens uitzonderlijke omstandigheden wordt tijdelijk aanvaard dat er geen voorafgaande audit wordt uitgevoerd voor de afgifte van de gewijzigde vergunning.
Indien nodig kan a posteriori een audit worden uitgevoerd door de bevoegde controledienst.
Het besluit wordt genomen in de vorm van een wijziging die per e-mail aan de vergunninghouder en de verschillende betrokken diensten wordt toegezonden. De bevoegde vergunningverlenende autoriteit stelt de vergunninghouder in kennis van alle relevante informatie voor het correcte gebruik van de nieuwe opslaglocaties, zoals de UN LOCODE.
Deze maatregel heeft geen betrekking op vergunningen die door een andere lidstaat zijn afgegeven noch op de uitbreiding van een door België afgegeven vergunning met een nieuwe opslagplaats in een andere lidstaat. Voor deze specifieke gevallen moet een aanvraag worden ingediend bij de betrokken lidstaat of is een voorafgaande overlegprocedure tussen de AAD&A en de betrokken lidstaat nodig.
Deze maatregel is tijdelijk en geldt tot nader order.
Het digitaal aanvragen en afleveren van vergunningen is de regel tijdens de social distancingmaatregelen.
Certificaten en vergunningen die origineel op papier worden afgeleverd, mogen tijdelijk digitaal worden verstuurd aan de verifiërende ambtenaar, ook indien er een afschrijving nodig is. Bij conformiteit zal de aangifte aanvaard worden.
Wanneer vergunningen of certificaten op deze wijze worden voorgelegd, dient de aangever een verklaring bij te voegen met de melding dat de originele stukken zich bij hem bevinden en gearchiveerd worden in het kader van zelf-archivering.
Uitzondering bij uitvoer: documenten die moeten geviseerd worden door douane en die de zending vergezellen (vb ATR, EUR1). Deze stukken riskeren anders om niet aanvaard te worden in het land van bestemming.