E-commerce is intussen een vast onderdeel geworden in het leven van de Belgen. Volgens het Belgian Digital Economy Overview van de FOD Economie deed 76 % van hen in 2024 minstens één online aankoop.
Dat cijfer plaatst België boven het Europese gemiddelde (71,8 %) maar onze directe buren doen het nog beter: in Nederland maakt 94 % van de bevolking gebruik van e-commerce, terwijl dat in Frankrijk en Luxemburg meer dan 80 % is.
Die top 3 wordt op de voet gevolgd door abonnementen op diensten voor het streamen van muziek (26,69 %).
De digitale infrastructuur ondersteunt die dynamiek: bijna 95 % van de Belgische huishoudens beschikt vandaag over een internetverbinding, wat het potentieel van e-commerce nog versterkt.
Tegelijk met die groei krijgt de Economische Inspectie van de FOD Economie nog altijd heel wat meldingen over problematische praktijken in de e-commerce, zoals blijkt uit het laatste jaarverslag.
In 2024 stonden de meldingen over valse webshops bovenaan (6.463 meldingen, oftewel meer dan een vijfde van het totale aantal geregistreerde meldingen), terwijl het uitblijven van leveringen in het kader van e-commerce de derde plaats innam (2.436 meldingen).
>>> De vaakst gemelde praktijken gaan over:
Het is bemoedigend om vast te stellen dat steeds meer Belgen online winkelen, wat op zijn beurt nieuwe kansen creëert voor onze bedrijven en onze economie. Toch is het tijd om actie te ondernemen om de e-commerce beter te reguleren, onze jobs te behouden en onze ondernemingen te beschermen tegen oneerlijke concurrentie. We moeten de controles versterken, de samenwerking tussen de autoriteiten verbeteren, de veiligheid van de Europese consumenten waarborgen en niet-conforme producten van de markt halen. Ik steun ook het voorstel om een belasting van 2 euro te heffen op kleine pakketten van minder dan 150 euro om zo de concurrentiekracht van onze bedrijven te ondersteunen.David Clarinval, minister van Economie
De consument moet er zeker van kunnen zijn dat de online bestelde producten, ook die uit verre landen, veilig zijn, geen gevaar vormen voor onze kinderen, niet illegaal of vervalst zijn en voldoen aan dezelfde duurzaamheidsvereisten als die welke aan Europese leveranciers worden opgelegd. Daarom zullen we onze inspanningen verderzetten volgens twee pijlers: enerzijds door de controles op de conformiteit van ingevoerde producten te versterken, en anderzijds door preventief op te treden via de analyse van webwinkels met behulp van artificiële intelligentie. Tegelijk zullen we de grote platformen blijven verantwoordelijk houden voor hun online inhoud, in overeenstemming met de Europese wetgeving inzake digitale diensten. Vanessa Matz, minister van Digitalisering
Een pakketje dat niet geleverd wordt of een site die niet blijkt te bestaan, een ergernis die meerdere mensen al hebben gemaakt. Meer en meer mensen shoppen online, maar er gaat ook nog steeds van alles fout, van oplichting tot terugbetalingen die niet uitgevoerd worden. ‘t Is dus belangrijk dat mensen meldingen blijven maken van frauduleuze sites via ConsumerConnect.be. Zo kan de Economische Inspectie haar werk doen en die sites offline halen. Rob Beenders, minister van Consumentenbescherming
Hoewel e-commerce al stevig verankerd is in België, tonen onze buurlanden aan dat er nog een aanzienlijk groeipotentieel is. Voor onze KMO's zal e-commerce een cruciale rol spelen bij hun verdere expansie en succes, zowel nationaal als internationaal. En net daarom zijn in het KMO-plan, als onderdeel van de groeistrategie die momenteel binnen de regering besproken wordt, meerdere maatregelen opgenomen om e-commerce verder te ondersteunen en veiliger te maken. Eléonore Simonet, minister van Zelfstandigen en KMO’s