De FOD Economie ontving vorig jaar 273 meldingen over dringende hersteldiensten door loodgieters, slotenmakers, elektriciens … De meldingen gingen vooral over woekerprijzen, onvolledige informatie over de prijs of de omvang van de werken en een gebrekkige uitvoering.
Je loopt je huis uit, slaat de deur dicht en ... je sleutels zitten nog aan de binnenkant. Je belt snel een slotenmaker, die beweert je voor 100 euro uit de nood te helpen. Maar na de herstelling krijg je een factuur van 450 euro gepresenteerd.
De FOD Economie ontving in 2023 273 meldingen over dringende hersteldiensten door loodgieters, slotenmakers, elektriciens … Dat is een daling van 17 % tegenover 2022 (329 meldingen) en een vierde minder dan in 2021 (370 meldingen). Twee derde van de meldingen gaan over loodgieters.
Je loopt je huis uit, slaat de deur dicht en ... je sleutels zitten nog aan de binnenkant. Je belt snel een slotenmaker, die beweert je voor 100 euro uit de nood te helpen. Maar na de herstelling krijg je een factuur van 450 euro gepresenteerd.
De FOD Economie ontving in 2023 273 meldingen over dringende hersteldiensten door loodgieters, slotenmakers, elektriciens … Dat is een daling van 17 % tegenover 2022 (329 meldingen) en een vierde minder dan in 2021 (370 meldingen). Twee derde van de meldingen gaan over loodgieters.
Vaak aangehaalde problemen zijn woekerprijzen (34 %), weinig of geen informatie over de kostprijs of de omvang van de werken (16 %) en slechte uitvoering van de werken (15 %). Sommige consumenten gaven zelfs aan dat ze een blanco bestelbon moesten ondertekenen of onder druk werden gezet om te betalen.
Vorig jaar voerde de Economische Inspectie van de FOD Economie 30 controles uit. Daarbij werden 17 waarschuwingen gegeven en 8 processen-verbaal opgemaakt.
De helft van de inbreuken (53 %) ging over de informatie die de klant moet krijgen vóór het uitvoeren van de werken (dat is de precontractuele informatieverplichting). Het gaat dan bijvoorbeeld over het ontbreken van de informatie over het herroepingsrecht en de wettelijke garantie. Maar ook over de totale kostprijs, de wijze van betaling, levering en uitvoering van de interventie. Daarnaast was er bij een kwart sprake van oneerlijke handelspraktijken (26,4 %) en bij 10 % waren de gegevens in de Kruispuntbank van Ondernemingen (KBO) niet in orde.
Problemen met dringende hersteldiensten blijven een gekend fenomeen. Veel meldingen gaan over een beperkt aantal ondernemingen. De FOD Economie bundelt zoveel mogelijk dossiers om zo efficiënt mogelijke onderzoeken uit te voeren. Voorkomen is dus beter dan genezen. Ken je rechten als consument en wees steeds waakzaam
Lien Meurisse - Woordvoerster FOD Economie
Ben je op zoek naar een dringende hersteldienst, hou dan rekening met deze drie gouden tips:
Maar ook als de gecontacteerde onderneming voor je deur staat, check je best nog een aantal dingen voor ze aan de werken beginnen:
Ook na de herstelwerken kan je nog met een aantal zaken rekening houden. Bewaar alle belangrijke gegevens zoals communicatie, offertes, facturen en bonnen. Dat kan van pas komen als er achteraf conflicten ontstaan over de kosten of de kwaliteit van het werk. Onderteken zeker geen blanco werkbonnen, werkfiches of facturen of documenten die je niet begrijpt. Betaal ook alleen als je tevreden bent. Je kan een factuur die veel hoger uitvalt dan afgesproken steeds betwisten. Word je onder druk gezet om toch te betalen, neem dan contact op met de politie.
Lien Meurisse – woordvoerster FOD Economie
Meld het via meldpunt.belgie.be. De Economische Inspectie van de FOD Economie analyseert de melding en kan beslissen om een onderzoek in te stellen en zo een einde te maken aan die frauduleuze praktijken.