Eén op de vijf werknemers krijgt nooit compliment

Gemiddeld 22% van de Belgische werknemers geeft aan zelden of nooit complimenten te krijgen op het werk. Eenzelfde aantal krijgt wél minstens wekelijks een compliment – voornamelijk over hun gedrag, resultaten en manier van werken en 1 op de 8 ook over hun uiterlijk. Nog opvallend: lof van een leidinggevende komt voor 21,7% vaak geforceerd over. ``

Dat blijkt uit een bevraging van hr-dienstengroep Liantis bij 1.000 Belgen naar aanleiding van Complimentendag op 1 maart.

Complimenten over het uiterlijk

Vooral collega’s geven elkaar complimenten, zo blijkt. Een kwart van de werknemers zegt dat ze minstens wekelijks een complimentje krijgen van een collega. 19,1% krijgt dit van een leidinggevende, 18,8% van een klant.

De complimenten gaan dan vooral over hun algemene vriendelijkheid en behulpzaamheid (36,7%), het resultaat van hun werk (33%) of hun efficiëntie en orde (29,8%). Bij 13,1% van de complimenten gaat het ook over het uiterlijk zoals haar of kledij. 28,8% is met zo’n compliment minder blij en vindt het eerder ongepast, al is 33,8% er wel blij mee.

“In de eerste plaats is het op de werkvloer misschien het best om bij complimenten en feedback te focussen op zaken die effectief te maken hebben met het werk. Als het gaat over complimenten over het uiterlijk, is de band tussen de twee personen belangrijk, net als de context. Iemand waarmee je een goeie band hebt die je een oprecht compliment geeft over een nieuw kledingstuk of je haar nadat je naar de kapper bent geweest: dat kan je perfect kaderen en accepteren. Iemand waarmee je die band niet hebt, die plots zegt dat je er goed uitziet, dat vinden mensen al vaker raar of ongepast. Krijg je zo’n soort compliment en voel je dat dit tegen je grenzen aanbotst? Dan is het belangrijk dat je dit aangeeft aan de persoon die het compliment verstuurde. Merk je dat dit niet helpt, neem dit dan zeker op met je leidinggevende, een vertrouwenspersoon of een andere externe hulpbron”, zegt Evy Sadicaris, expert psychosociaal welzijn bij Liantis.

Geforceerde lof

Voor 65,1% van de medewerkers motiveren complimenten om het beter te doen. Al moeten de complimenten wel authentiek aanvoelen. Voor 21,7% voelt lof van een leidinggevende vaak geforceerd. 31,6% weet ook niet goed hoe te reageren op een compliment. Vooral vrouwen (37,4%) en jongeren (36,1%) hebben daar moeite mee. Mannen voelen dan weer vaker (18,6% tegenover 6,5% bij vrouwen) aan dat een compliment moet dienen om negatieve commentaar te verzachten.

“Het is zeer belangrijk dat complimenten authentiek zijn. Goede feedback is kort, krachtig, concreet en gebeurt zo snel mogelijk na de feiten. Het moet ook objectief zijn. Het kan hierbij zowel om positieve als negatieve feedback gaan. Sommige mensen krijgen hun compliment niet altijd goed verwoord, maar je mag gerust gewoon zeggen: ‘ik vind dat je dat project goed aangepakt hebt’ of ‘ik ben onder de indruk van je werk.’ Dat is fijn om te horen, zonder dat het dan per se heel concreet is”, zegt Evy Sadicaris. “Als je die spelregels hanteert, is het ook voor de medewerker makkelijker om hiermee om te gaan en erop te reageren. Ook de reactie hoeft niet altijd heel uitgebreid te zijn. Een gewone ‘dank je’ of ‘leuk om te horen, bedankt’ is zeker oké.”

57,9% deelt zelf ook geregeld complimenten uit en is daar nog meer toe geneigd als ze er zelf vaak ontvangen.

Meer complimenten dan negatieve feedback

Ongeveer een op de vijf werknemers geeft daarentegen aan zelden of nooit een compliment te ontvangen. Niet van de leidinggevende (22,1%), niet van klanten (25,6%) en 18,9% ook niet van collega’s. Al worden er wel meer complimenten gegeven dan negatieve feedback, zo blijkt. Ook hier zijn collega’s het snelst mee. 10,4% krijgt wekelijks negatieve opmerkingen van een collega, 8,7% van een leidinggevende en 5,7% van een klant. Gemiddeld 80% zegt zo goed als nooit negatieve commentaar te krijgen op het werk.

“Het is ontzettend belangrijk om feedback te geven aan collega’s. Nog al te vaak wordt feedback gezien als iets slecht. Anderzijds moet je het als medewerker ook zelf durven om feedback te vragen over je werk. Zowel aan je collega’s, je leidinggevende of aan je klanten. Was mijn werk naar behoren? Heb ik je verder kunnen helpen op deze manier? Dan zoek je op een proactieve manier naar feedback. Is de feedback eerder negatief? Dan kan je op basis daarvan je werk bijsturen en verbeteren in de toekomst. Heel vaak zal de feedback echter positief zijn en zal je nog extra voldoening krijgen van het antwoord. Feedback, of het nu negatief of positief is, zal altijd helpen om verder te groeien in je rol of functie. Last but not least: feedback werkt aanstekelijk. Geef je zelf vaak feedback? Dan ga je merken dat je ook vaker feedback terugkrijgt”, besluit Evy Sadicaris van Liantis.

Mots clés

Articles recommandés

Minder werken als accountant van morgen ? Met deze 6 tips verlies je in een mum van tijd al je klanten

Van innovatie tot waardecreatie: bij Yuki gaan beide hand in hand

Een op drie kmo’s vragende partij voor meer flexibele uren (regeringsmaatregel)