• FR
  • NL
  • EN

Externe accountant als strategische partner: waarom mutual understanding kmo’s financieel sterker maakt

Externe accountants vervullen een sleutelrol in het Europese en Belgische kmo-landschap. Ze ondersteunen kmo’s bij het voldoen aan boekhoudkundige- & fiscale verplichtingen en bieden aanvullend bedrijfsadvies, op basis waarvan hun kmo-klanten weloverwogen beslissingen kunnen nemen. Het vertalen van cijfers naar heldere, bruikbare beslissingsinformatie biedt een grote meerwaarde voor hun kmo-klanten.

Toch vinden kmo’s hun accountant niet altijd spontaan voor aanvullend advies. Waarom niet—en vooral: wat werkt wél ?



Tijdens haar doctoraatsstudie onderzocht Stefanie De Bruyckere (HOGENT) – promotor Prof. dr. Patricia Everaert (UGent) en copromotor Carine Coppens (HOGENT) - hoe externe accountants de samenwerking met hun kmo-klanten kunnen optimaliseren. Centraal staat een gedeeld doel: de accountant en kmo-klant streven ernaar de continuïteit en financiële gezondheid van de onderneming te bewaken. Een belangrijke sleutel om dat doel te bereiken is het creëren van mutual understanding; een sterke wederzijdse verstandhouding. Dit betekent dat de externe accountant en de kmo-zaakvoerder elkaar begrijpen en weten wat zij van elkaar kunnen verwachten.

De resultaten, gebaseerd op 310 online enquêtes bij Belgische kmo-zaakvoerders, tonen aan dat:

> Een goede wederzijdse verstandhouding leidt tot een meer intense samenwerking met de accountant. Als zaakvoerders hun accountant begrijpen, én zich begrepen voelen, wordt de samenwerking intensiever.

> Intensieve samenwerking resulteert in een betere financiële gezondheid van de kmo. Meer interactie en advies zorgen ervoor dat de ondernemer gefundeerde en betere beslissingen kan nemen.


Hoe bouw je aan zo’n verstandhouding?

Zaakvoerders die een sterke wederzijdse verstandhouding met hun accountant ervaren, herkennen de volgende kenmerken:

De accountant is een strategische partner, denkt mee en neemt proactief initiatief.

> Er zijn regelmatige, doelgerichte contactmomenten. Zowel informeel (laagdrempelig sparren) als formeel (gestructureerde besprekingen).

> Er is transparantie en een gedeelde basiskennis. Hoe beter kmo’s hun basiskennis over boekhoudkundige en fiscale aspecten, hoe vlotter de dialoog.

> Actieve opvolging van kernindicatoren. Zaakvoerders die zelf enkele kpi’s monitoren, voeren rijkere gesprekken met hun accountant.


Waarom dit werkt ?

Een sterke verstandhouding verkleint de kloof tussen data en besluitvorming. De accountant begrijpt beter wat er écht toe doet in het bedrijf; de zaakvoerder begrijpt beter wat cijfers vertellen. Dat zorgt voor beter onderbouwde beslissingen, precies wat financiële gezondheid en continuïteit vooruithelpt. Externe accountants volgen de financiële gezondheid van de onderneming op de voet en leveren deskundig advies op maat. Wanneer kmo en accountant elkaar écht begrijpen, wordt die adviesrelatie een krachtige hefboom om de financiële gezondheid van de onderneming te waarborgen.

Mots clés

Articles recommandés

AI in de accountancy: wat blijft de mens doen?

Trends Impact Awards: Ontdek de coulissen en het podium