Fusie van gemeenten (02.12.2024 – 01.01.2025) : welke impact op de KBO ?

Twee Waalse en 28 Vlaamse gemeenten fusioneren respectievelijk op 2 december 2024 en 1 januari 2025. Formaliteiten ?

De betrokken adressen van de zetel van geregistreerde entiteiten rechtspersoon, vestigingseenheden en bijkantoren worden op basis van informatie ontvangen van de authentieke bron van adressen automatisch aangepast in de KBO, op voorwaarde dat het huidige adres overeenkomt met een adres in de authentieke bron van adressen.

Die adreswijzigingen worden gratis gepubliceerd in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad, als er een publicatieverplichting geldt voor de adreswijziging.

Ook de betrokken adressen van geregistreerde entiteiten natuurlijk persoon worden gewijzigd in de KBO, nadat de adreswijzigingen werden doorgevoerd in het Rijksregister en de Kruispuntbank van Sociale Zekerheid (KSZ) en nadat de KBO deze adreswijzigingen ontvangt.

De geregistreerde entiteiten betrokken bij de fusie hoeven zelf dus geen actie te ondernemen voor de inschrijving van de adresaanpassing in de KBO.

Opgelet, vennootschappen en verenigingen dienen hun statuten te actualiseren bij de eerstvolgende statutenwijziging na de publicatie van de adreswijziging. Voor nadere informatie over deze verplichting kunt u contact opnemen met de Fod Justitie.

Voor aanvullende informatie over de adreswijzigingen kunt u terecht bij de KBO-helpdesk via helpdesk.kbo-bce@economie.fgov.be

Mots clés

Articles recommandés

Bonussen voor werknemers stijgen sneller dan de index

Reeks exitregeling - Deel 4: Joint exit procedure