De Brusselse regering heeft op voorstel van Barbara Trachte, staatssecretaris voor Economische Transitie, beslist om het Garantiefonds voor evenementen te verlengen. Dat fonds is bedoeld om de financiële verliezen van evenementen- en culturele organisatoren te dekken als hun activiteiten moeten worden geannuleerd of uitgesteld of de capaciteit ervan moet worden beperkt om gezondheidsredenen in de context van de COVID-19-pandemie.
Ondanks een verbeterde gezondheidssituatie blijven er in de komende maanden onzekerheden in verband met COVID-19, met name met betrekking tot het houden van evenementen die momenteel worden voorbereid of gepland. Het Garantiefonds voor evenementen, dat op 3 januari van dit jaar is opgericht en al een eerste keer is verlengd, heeft nu tot doel de financiële risico's voor evenementenorganisatoren te beperken tot eind maart 2023.
Concreet zal dit Garantiefonds toegankelijk zijn voor elke Brusselse onderneming die een evenement op het Brusselse grondgebied organiseert. Het evenement moet tijdelijk van aard zijn, tegen betaling toegankelijk zijn voor het publiek en verband houden met kunst, amusement of vrijetijdsbesteding. Congressen komen ook in aanmerking voor het Fonds.
Voor elk van die situaties zal het maximumbedrag van de garantie 150.000 euro bedragen, met een maximum van 750.000 euro per onderneming als meerdere evenementen van dezelfde onderneming door het Garantiefonds moeten worden gedekt.
Het fonds ontvangt aanvragen tot 15 november 2022. Een dossier moet ten minste 1 maand vóór de datum van het evenement worden ingediend.
Alle informatie en voorwaarden van dit Garantiefonds voor evenementen zijn beschikbaar op de website van ST’ART.