• FR
  • NL
  • EN

Het inreis-uitreissysteem van de EU gaat geleidelijk van start op deze 12 oktober 2025

Vanaf deze 12 oktober zullen de lidstaten beginnen met de invoering van het nieuwe digitale grenssysteem van Europa, het inreis-uitreissysteem (EES), over hun buitengrenzen heen. Vanaf die datum zullen de lidstaten beginnen met de elektronische registratie van de gegevens van onderdanen van derde landen die de buitengrenzen van de EU overschrijden voor een kort verblijf (90 dagen binnen een periode van 180 dagen). Zij zullen dit geleidelijk doen, voor een periode van zes maanden.


Met het inreis-uitreissysteem maakt Europa een digitale sprong voorwaarts door de buitengrenzen slimmer te maken, de veiligheid te verbeteren en legaal reizen te vergemakkelijken. Door nauw samen te werken met eu-LISA, de lidstaten en de vervoerssector leveren we een veilig, efficiënt en reisvriendelijk systeem dat geavanceerde technologie combineert met de inzet van Europa voor veiligheid en innovatie.

Henna Virkkunen, uitvoerend vicevoorzitter voor Technologische Soevereiniteit, Veiligheid en Democratie
Henna Virkkunen, uitvoerend vicevoorzitter voor Technologische Soevereiniteit, Veiligheid en Democratie

Het inreis-uitreissysteem is de digitale ruggengraat van ons nieuwe gemeenschappelijke Europese migratie- en asielkader. Met de lancering ervan moderniseren we de manier waarop we onze buitengrenzen beheren. Iedereen die aan een buitengrens aankomt, wordt – zonder uitzondering – onderworpen aan identiteitscontrole, beveiligingsscreening en registratie in de EU-databanken. De uitrol van zes maanden geeft lidstaten, reizigers en bedrijven de tijd om soepel over te stappen op de nieuwe procedures.

Magnus Brunner, commissaris voor Binnenlandse Zaken en Migratie



>>> Systeem voor de registratie van onderdanen van derde landen die voor een kort verblijf in 29 Europese landen reizen


Modaliteiten

Tijdens de geleidelijke invoering zullen de lidstaten kunnen beslissen bij welke grensovergangspunten zij het systeem zullen inzetten en wanneer. Hierdoor kunnen de lidstaten beginnen te profiteren van het nieuwe systeem en tegelijkertijd ervoor zorgen dat grensautoriteiten, de vervoerssector en reizigers zich aan de nieuwe procedures kunnen aanpassen.

Aan het einde van deze periode zal het EES volledig worden uitgerold aan alle grensdoorlaatposten en zal het afstempelen van paspoorten worden vervangen door elektronische gegevens in het systeem. Het zal betrouwbare gegevens verstrekken over grensoverschrijdingen, systematisch overschrijdingen van de toegestane verblijfsduur en gevallen van document- en identiteitsfraude opsporen.

Door het toegenomen gebruik van geautomatiseerde grenscontroles zal reizen voor iedereen soepeler en veiliger worden. Aan de grensdoorlaatposten waar het EES is ingevoerd, zullen onderdanen van derde landen hun paspoortgegevens, biometrische gegevens (gezichtsopname en vingerafdrukken) en inreis- of uitreisgegevens in het EES laten registreren. Dit gebeurt bij de eerste binnenkomst en bij de eerste uitgang; voor elke volgende in- en uitreis is alleen een snelle verificatie nodig. Sommige landen kunnen besluiten hun processen verder te automatiseren met zelfbedieningssystemen. Het nieuwe systeem voldoet aan de hoogste normen voor gegevens- en privacybescherming en zorgt ervoor dat de persoonlijke gegevens van reizigers beschermd en beveiligd blijven. Het afstempelen van paspoorten zal tijdens de overgangsperiode van zes maanden worden voortgezet.

Reizigers kunnen actuele informatie en richtsnoeren vinden op de officiële EES-website: travel-europe.europa.eu/ees.

Volgende stappen

Het EES zal geleidelijk worden uitgerold over een periode van zes maanden, tot en met 9 april 2026. Vanaf 10 april 2026 zal het EES volledig operationeel zijn aan alle doorlaatposten aan de buitengrenzen en zal het afstempelen van paspoorten worden vervangen door elektronische gegevens in het systeem.

De komende maanden zullen de Europese Commissie en eu-LISA (Agentschap van de Europese Unie voor het operationeel beheer van grootschalige IT-systemen) de lidstaten blijven ondersteunen om de vlotte uitrol van het systeem te waarborgen.

Er lopen voorlichtingscampagnes en bewustmakingsactiviteiten op luchthavens en andere grensdoorlaatposten en consulaten in derde landen, die de komende maanden zullen worden voortgezet om reizigers door de nieuwe procedures te loodsen.

Achtergrond

Het EES maakt deel uit van het slimmegrenzenpakket van de EU, dat tot doel heeft het beheer van de buitengrenzen van de EU te verbeteren door gebruik te maken van geavanceerde technologie en innovatieve oplossingen. Het pakket omvat het EES, het Europees systeem voor reisinformatie en -autorisatie (Etias) en een uitgebreid en meer geharmoniseerd gebruik van de systemen voor geautomatiseerde grenscontrole (ABC) die door de lidstaten worden gebruikt. Samen zullen deze systemen een efficiëntere, veiligere en gemakkelijkere reiservaring voor alle reizigers van en naar de EU mogelijk maken. Reizigers die onder de nieuwe regels vallen, kunnen, voordat zij het Schengengebied binnenkomen, informatie over de nieuwe procedures verkrijgen op de officiële website van Travel Europe.

Voor meer informatie

Uitvoeringsbesluit van de Commissie tot vaststelling van de datum met ingang waarvan het inreis-uitreissysteem in gebruik moet worden genomen

Officiële website van Travel Europe

Inreis-uitreissysteem – Europese Commissie

Mots clés

Articles recommandés

Focus on Europa's nieuwe digitale grenssysteem