Hoe herkent u een phishing-bericht?

Komt u in aanmerking voor een jobbonus? Dan vraagt de Vlaamse overheid u om uw rekeningnummer te registreren in Mijn Burgerprofiel. Zo weet de Vlaamse overheid op welk rekeningnummer u de premie wilt ontvangen.​

Oplichters kunnen mogelijk gebruikmaken van deze oproep om uw wachtwoorden of andere bankinformatie te weten te komen. Met die informatie kunnen ze proberen uw geld te stelen. Die vorm van oplichting heet ‘phishing’. Het is daarom zeer belangrijk om telkens na te gaan of de ontvangen communicatie zéker van de Vlaamse overheid afkomstig is.

Twijfelt u na het lezen van de onderstaande tips aan de echtheid van de communicatie? Neem dan contact op met 1700 of Safe on Web((opent in nieuw venster)).

Zo herkent u communicatie van de Vlaamse overheid:

U vindt meer informatie over phishing, hoe u phishing kunt herkennen en wat u moet doen indien u op een verdachte link hebt geklikt via de website van de Vlaamse overheid.

  • De Vlaamse overheid zal u enkel via brief vragen om uw rekeningnummer te registreren, nooit via sms, Whatsapp of e-mail.
    • U ontvangt de brief vanaf najaar 2022 op papier of via eBox (als u die hebt ingeschakeld). In de brief zult u aangesproken worden met uw voor- en uw achternaam.
    • Ontvangt u een sms of een e-mail op uw persoonlijk e-mailaccount om uw rekeningnummer te registreren? Dan hebt u te maken met phishing. Klik niet op de links en verwijder het bericht zo snel mogelijk. Let wel: als u bezwaar aantekent bij VLABEL, is het mogelijk dat u wél een e-mail ontvangt.
  • Controleer de link als u online communicatie ontvangt.
    • Zit de link achter een knop verborgen? Zweef dan even met uw cursor boven de knop zonder erop te klikken. Dan wordt de link zichtbaar.
    • De links van berichten van de Vlaamse overheid beginnen altijd met https://www.vlaanderen.be/, gevolgd door de titel van de webpagina.
    • De correcte link naar Mijn Burgerprofiel is https://burgerprofiel.be
    • Ziet u iets anders staan dan ‘www.vlaanderen.be’ of ‘burgerprofiel.be’? Dan hebt u mogelijk te maken met een phishing-bericht. Klik niet op de link.
  • De Vlaamse overheid vraagt u enkel om uw rekeningnummer te registreren via Mijn Burgerprofiel. De Vlaamse overheid zal nooit vragen om de pincode van uw bankkaart of andere wachtwoorden door te geven, of om uw rekeningnummer te bevestigen via uw kaartlezer.
    • U kunt uw rekeningnummer registreren in de jobbonus-module van Mijn Burgerprofiel. Mijn Burgerprofiel is een beveiligde omgeving. Om toegang te krijgen tot Mijn Burgerprofiel, moet u zich aanmelden via een digitale sleutel of token. Zo weet de Vlaamse overheid zeker wie u bent en welk rekeningnummer aan uw identiteit mag worden gekoppeld.
    • De Vlaamse overheid zal nooit om wachtwoorden of pincodes vragen. U hoeft ook niets te bevestigen via de kaartlezer van uw bank.
    • Ontvangt u berichten die om wachtwoorden, pincodes of bevestigingen via kaartlezer vragen? Dan hebt u te maken met phishing. Klik niet op de links en verwijder het bericht zo snel mogelijk.

Bron: Vlaanderen | Departement Werk & Sociale Economie

Mots clés

Articles recommandés

Pas op voor erfenisfraude: berichten over onverwachte erfenissen doen weer de ronde

Waarschuwing voor phishing - Frauduleuze e-mails uit naam van AG Insurance

Opgepast voor phishingbericht dat van WeTransfer lijkt te komen