Hybride wagens onttronen benzinewagens: 59% van de verkochte wagens in 2023 zijn hybride of elektrisch

In vijf jaar tijd hebben elektrische en hybride personenwagens het marktaandeel van benzinewagens overschreden. Dat blijkt uit een eerste, voorlopige balans van het aantal inschrijvingen van motorvoertuigen die opgesteld werd door Statbel, het Belgische statistiekbureau.

Hybride en elektrische wagens blijven met een marktaandeel van 59% in 2023 de populairste nieuwe wagens in België. In 2019 waren ze goed voor slechts 8% van de verkoop. In 2023 waren 284.608 van de in totaal 481.079 verkochte wagens hybride en elektrisch. In 2019 waren dat er 43.902 op een totaal van 557.970 verkochte auto's.

Tegenover hybride en elektrische wagen blijft de benzinewagen terrein verliezen met een marktaandeel van 32% in 2023. Dat is een daling van 18% ten opzichte van 2022 en van 47% ten opzichte van 2019.

Het marktaandeel van nieuwe dieselwagens is ook sterk gedaald, van 15% in 2022 naar 8% in 2023.

Het marktaandeel van nieuwe dieselwagens is ook sterk gedaald, van 15% in 2022 naar 8% in 2023.


Na drie opeenvolgende jaren van daling werden in België 589.874 nieuwe voertuigen ingeschreven. Van deze wagens behoorden 481.079 wagens tot de categorie van de personenwagens. Dat is een stijging van 28% ten opzichte van de 374.597 personenwagens in 2022.

In 2023 werden bijna tweeënhalf keer zoveel volledig elektrisch aangedreven wagens verkocht. In 2023 werden 93.086 elektrische wagens verkocht tegenover 37.760 in 2022.

De verkoop van nieuwe hybride personenwagens (benzine of diesel + elektrisch) is met 44% gestegen van 133.184 wagens in 2022 tot 191.522 in 2023.

Ter vergelijking: de verkoop van benzinewagens in 2023 is slechts met 6% gestegen met 154.056 wagens tegenover 145.998 in 2022.


77% van de nieuw ingeschreven hybride en elektrische wagens in 2023 werden door bedrijven ingeschreven en 23% door particulieren.


Mots clés

Articles recommandés

Record in de horeca: bijna de helft van de werknemers studeert nog

Fossiele bedrijfswagens weer wat duurder op basis van CO2-referentie-uitstoot

Gegevensverwerking voor gerechtvaardigde belangen, hoe en wanneer ? : de EDPB publiceert zijn richtsnoeren