In 2022 werden er 93.167 aanvragen gedaan om van bank te veranderen via de gratis bankoverstapdienst Bankswitching. Aan klanten die voor hun betaal- en spaarrekeningen willen overstappen naar een andere bank, biedt de bankoverstapdienst een snelle, makkelijke overstap zonder onderbreking van betaalopdrachten.
93.167 klanten dienden vorig jaar een aanvraag in via Bankswitching om van bank over te stappen. Bijna de helft hiervan (45%) gebruikte de bankoverstapdienst voor de afsluiting van de oude zichtrekening en een overdracht van betalingen (zoals domiciliëring) naar de nieuwe zichtrekening. Ongeveer 20% van de klanten koos voor een overdracht van hun betalingen naar een nieuwe bank. Bij 12% van de aanvragen betrof het de afsluiting van de oude zichtrekening zonder een overdracht van de betalingen. In 2021 kreeg de dienst 107.462 aanvragen.
Sinds de lancering eind 2020 van de bankoverstapdienst voor spaarrekeningen, maken veel klanten ook hiervan gebruik. In 2022 kozen 22.028 klanten voor een bankoverstap met afsluiting van hun spaarrekening, goed voor bijna een vierde (23%) van de totale aanvragen via Bankswitching.
Bij een bankoverstap van zichtrekening hoeft de klant enkel diens nieuwe bank te contacteren, het aanvraagformulier in te vullen en dit terug te bezorgen. Hierna slaan de oude en nieuwe bank de handen in elkaar om de overstap te regelen. De klant kiest ook zelf de overstapdatum op het formulier (minstens na 10 bankwerkdagen en uiterlijk binnen een maand).
Deze dienst heeft als groot voordeel dat de klant niet zelf het nieuwe rekeningnummer hoeft door te geven aan de schuldeisers die met domiciliëring werken, en aan terugkerende betalers: de banken regelen dit onderling. De schuldeisers en terugkerende betalers ontvangen via de interbancaire dienst Bankswitching een melding over de overstap.
Aan de betalingstegenpartijen wordt gevraagd om tijdig het rekeningnummer in hun betalingen bij te werken: ze zijn wettelijk verplicht om vanaf de overstapdatum het nieuwe rekeningnummer te gebruiken. Ook kunnen ze ervoor kiezen om meldingen van een bankoverstap via een digitaal kanaal te ontvangen in plaats van standaard via de post. Zo’n digitale melding is gemakkelijk, geautomatiseerd en snel. Bovendien krijgt de tegenpartij de digitale melding gemiddeld twee dagen vroeger dan via de post.
Klanten kunnen ook van de bankoverstapdienst gebruik maken voor spaarrekeningen. De klant vraagt dan aan de nieuwe bank om de spaarrekening bij de oude bank te vereffenen via Bankswitching. De nieuwe bank zal de vereffening rechtstreeks regelen met de vorige bank.
De deelnemende banken die momenteel de bankoverstapdienst voor spaarrekeningen aanbieden, zijn AXA Bank Belgium, Bank Van Breda & C°, Banque CPH, Belfius, Beobank, BNP Paribas Fortis, bpost bank, CBC Banque, Crelan, Europabank, Fintro, ING Belgium, KBC Bank, NewB en vdk bank .
Bron: Febelfin