Met de oprichting van de FOD BOSA in 2017 besliste de regering om een integratie en verbetering van de gemeenschappelijke ondersteunende processen binnen de FOD’s te realiseren, om een grotere efficiëntie van de federale administraties te verzekeren en de dienstverlening aan de burgers en de bedrijven te verbeteren. In het verlengde van deze hervorming zal de overdracht van de opdrachten rond administratieve vereenvoudiging naar de FOD BOSA de coördinatie en de centrale sturing van de administratieve vereenvoudiging verbeteren.
Als gevolg van de beslissing van de regering en het parlement worden de opdrachten van de DAV geïntegreerd in die van de FOD BOSA. Deze opdrachten behelzen het voorstellen van maatregelen om de administratieve complexiteit te beperken en de lasten voor bedrijven, burgers, verenigingen en overheden te verminderen:
Het Sturingscomité voor Administratieve Vereenvoudiging wordt opgericht binnen de FOD BOSA. De samenstelling wordt aangepast om alle stakeholders op te nemen. Het zal achttien leden tellen: negen Franstaligen en negen Nederlandstaligen. Je vindt meer details in het koninklijk besluit.
De DAV wordt geïntegreerd in het Directoraat-generaal (DG) Digitale Transformatie. Het DG Digitale Transformatie krijgt een andere naam die de nieuwe lading beter dekt: het DG Vereenvoudiging & Digitalisering.