IrisBox : waar gaat het over?

IRISbox is het elektronische loket van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest dat online gewestelijke en lokale diensten aanbiedt.

Geen lange wachtrijen meer dus. Met IRISbox vindt u het loket op uw computer, 24/24 en 7/7. In enkele minuten hebt u uw aanvraag al verstuurd.​

Burgers en bedrijven kunnen 24/7 online documenten raadplegen en krijgen toegang tot interactieve formulieren om de volgende documenten aan te vragen:

  • uittreksels uit een akte (geboorte, huwelijk, echtscheiding, overlijden) of het strafregister, attesten (leven, gezinssamenstelling, verblijf, nationaliteit), wegvergunning of buurtbewonerskaart/parkeerkaart, aangifte van adreswijziging;
  • aanvragen om terugbetaling, vrijstelling of spreiding van de gewestbelasting bij de Gewestelijke Overheidsdienst Brussel.

Hoe gebruikt u IRISbox?

U heeft uw elektronische identiteitskaart (eID) nodig, samen met uw pincode, een kaartlezer en eID Viewer-software.

Voor een optimaal gebruik van de IRISbox controleert de configuratietester of alle software aanwezig is en toont hij op de startpagina hoe u eventuele ontbrekende programma's kunt installeren. IRISbox is ruim verenigbaar met Windows, Mac en Linux.

U kunt ook inloggen via de handige mobiele app itsme, dat u de mogelijkheid geeft om u snel en eenvoudig te identificeren met een vingerafdruk of code van vijf cijfers.

Bepaalde betalende documenten nodig? Afhankelijk van de gemeente kunt u met een krediet- of bankkaart betalen via het geïntegreerde, beveiligde elektronische betalingsplatform Ogone.

Het IRISbox-platform

Zo'n 250 interactieve formulieren op IRISbox vervangen de traditionele procedures op papier of aan het loket van een gewestelijk of gemeentelijk bestuur. Jaarlijks levert IRISbox zo'n 25.000 documenten af.

De voordelen van IRISbox

Voor burgers en bedrijven voorkomt het gebruikersvriendelijke IRISbox, onder meer, reiskosten en tijdverlies. De versleuteling (https) van de verstuurde gegevens garandeert een perfecte beveiliging.

Voor overheidsadministraties, IRISbox introduceren in uw bestuur of uw instelling, dat betekent online diensten aanbieden via een bewezen systeem en met beveiligde technologieën; profiteren van een eenvoudig en efficiënt beheer van de toegangsrechten via eID; en beschikken over doeltreffende en slimme tools zoals de toolbox om nieuwe elektronische formulieren aan te maken.

Met IRISbox kiest u ook voor de volmaakte traceerbaarheid van de correspondentie en de mogelijkheid om toegangsrechten voor te behouden voor bepaalde personen of categorieën van medewerkers, zodat het systeem ook voor de uitwisseling van documenten met bepaalde Brusselse instanties kan dienen.

Kiest u voor IRISbox, dan opteert u tot slot ook voor de gebruikersopleidingen aangeboden door het CIBG.

Een vraag, een probleem? De IRISline-helpdesk biedt een meertalige assistentie.

De modules van IRISbox

MyBox

Via deze module kunnen burgers documenten aanvragen.

MyOffice

Met deze module kunnen besturen de aanvragen van burgers en bedrijven verwerken.

IDM (Identity Data Manager)

Deze module ondersteunt de identiteitsbeheerfuncties voor de toepassingen gehost bij het CIBG.
Concreet:

  • identificatie en toegang dankzij de elektronische identiteitskaart;
  • definiëring van toegangsrechten voor bepaalde toepassingen volgens de toegewezen rol;
  • verdeling of delegering van toegangsrechten, definiëring van functies en taken van een medewerker binnen een organisatie...

IRISbox - praktisch

  1. Handleiding IRISbox
  2. FAQ IRISbox
  3. Gebruikershandleiding - Agent
  4. Gebruikershandleiding - Burger
  5. Gebruikershandleiding - Onderneming

Bron : IRISBox, januari 2021

Mots clés

Articles recommandés

De drie basisrentetarieven van de ECB worden met 25 basispunten opnieuw verlagen.

Einde aan automatische belastingverhogingen

Dienstencheques in Vlaanderen: profiteer van de belastingverminderingen voordat het te laat is.