Jongeren zijn vertrouwd met AI, maar slechts 3 op de 10 gebruiken het in een professionele context

Sinds 2019 houdt het Verbond van Belgische Ondernemingen in samenwerking met iVox de enquête ‘Bridging The Future’ om inzicht te krijgen in de verwachtingen van jongeren en werkgevers over een reeks onderwerpen*.

Dit jaar lag de focus op de plaats van artificiële intelligentie (AI) in de professionele wereld. Hoewel de meeste jongeren AI kennen en gebruiken, is het gebruik ervan op de werkplek beperkt (30% van de ondervraagde jongeren), en blijft de kloof tussen de vaardigheden die op school worden verworven en de skills die werkgevers zoeken zorgwekkend.

Artificiële intelligentie: goed gekend, maar weinig professioneel gebruikt

Artificiële intelligentie wordt steeds belangrijker in ons dagelijks leven, zowel thuis als op het werk. De cijfers die uit de enquête naar voren komen, laten zien dat jongeren bekend zijn met AI. Meer dan 85% zegt minstens één applicatie op basis van AI te kennen en 84%heeft er al gebruik van gemaakt. Slechts 3 op de 10 jongeren gebruiken AI echter in een professionele context.

Hardnekkige mismatch tussen opleiding en werk

35% van de bevraagde jongeren vindt dat ze op school niet voldoende voorbereid werden op de arbeidsmarkt. In 2023 was dat nog 44%. Bij werkgevers loopt dat percentage sterk op. Zij vinden in maar liefst 72% van de gevallen dat jongeren de schoolbanken onvoldoende gewapend verlaten om te tegemoet te komen aan de eisen van de professionele wereld. Hoewel die cijfers een lichte verbetering laten zien ten opzichte van vorig jaar, blijft de kloof aanzienlijk en roept ze vragen op over hoe doeltreffend het onderwijssysteem jongeren klaarstoomt voor de arbeidsmarkt.

Hoewel jongeren AI kennen en gebruiken, passen ze het onvoldoende toe in de professionele wereld. Die mismatch tussen de vaardigheden die op school worden aangeleerd en de vereiste skills voor de arbeidsmarkt, bevestigt de dringende noodzaak om de opleiding van jongeren te herzien, zodat ze beter voorbereid zijn op de digitale transformaties en de verwachtingen van werkgevers. Daarom zet het VBO sterk in op acties zoals YTIA waarbij ondernemers en jongeren elkaar versterken.

Pieter Timmermans, CEO van het VBO


*Voor deze studie werden 800 jongeren tussen 17 en 28 jaar (representatief op geslacht, taal, leeftijd en diploma) en 112 werkgevers bevraagd.

De volledige enquête vindt u hier

Mots clés

Articles recommandés

Hoe de transformatie van de automarkt inspiratie kan bieden voor duurzame fiscaliteit?

Zeven op de tien Belgische kantoormedewerkers houden van flexibiliteit

AI in bedrijven: België in de kopgroep