• FR
  • NL
  • EN

Kandidaat-overnemer – maak u de overdrager niet tot vijand!

Een van de belangrijkste stappen in de overname is de ontmoeting met de overdrager. Het is een gevoelig moment waarbij het emotionele en affectieve de overhand krijgt op het rationele. Als het klikt, zal het gesprek doorgaan en kan het eventueel leiden tot de ondertekening van een intentieverklaring. Anders neem je afscheid van het bedrijf van je dromen.

En toch, in een tijd waarin men spreekt over emotionele intelligentie, blijven sommige overnamekandidaten overtuigd dat alleen de prijs telt, verwaarlozen ze deze cruciale fase en neigen ze naar een houding die wantrouwen en antipathie opwekt in plaats van vertrouwen en sympathie.

Op basis van tal van onderhandelingen waaraan ik het geluk heb gehad deel te nemen, volgen hier de houdingen of gedragingen die vermeden moeten worden:

  1. Zonder degelijke voorbereiding als toerist aankomen voor de ontmoeting met de overdrager;
  2. Betoon van neerbuigendheid, arrogantie of zelfs gebrek aan respect;
  3. Het werk dat de overdrager heeft verricht niet erkennen;
  4. Openlijk of subtiel kritiek geven op de prestaties van het bedrijf;
  5. De uitspraken van de overdrager in twijfel trekken;
  6. De verwachtingen van de overdrager als « absurd » beschouwen;
  7. De rol van kleinzielige rekenaar spelen en overal op detailniveau ingaan;
  8. Uitleggen wat er volgens u niet klopt en alle veranderingen die u zult doorvoeren.

Als overnamekandidaat zijn uw doelstellingen bij de eerste ontmoeting met de overdrager om hem ervan te overtuigen dat u de juiste persoon bent, te verzekeren dat het doel voldoet aan uw criteria en dat er geen zichtbare belemmeringen zijn voor de overname.

Zoals het gezegde luidt en behalve wanneer uw naam Xerox is, “je hebt maar één kans om een goede eerste indruk te maken”.

Mots clés

Articles recommandés

Dropshipping: riskante online koopjes - Extra voorzichtigheid is geen luxe !

Inflatie-opstoot in november: van 2,00% naar 2,40% in november.

Black Friday-kortingen? Blijf alert en meld misleiding!