Bankkaart phishing aan huis is in opmars. Oplichters doen zich voor als een medewerker van je bank en bellen je op om je bijvoorbeeld te waarschuwen voor verdachte transacties die zouden uitgevoerd zijn met jouw bankkaart. Plots zijn er problemen met de verbinding en stellen ze voor om bij je thuis te komen en samen het probleem op te lossen. Ze gedragen zich heel professioneel en doen er alles aan om je vertrouwen te winnen.
Korte tijd later belt de oplichter aan en zit vervolgens met jou aan tafel om samen in te loggen. Op die manier komt hij je persoonlijke code te weten of noteert hij de response code via de kaartlezer. Daarna knipt hij de bankkaart voor je eigen ogen door, nadat hij die eerst snel omgewisseld heeft of hij knipt zorgvuldig naast de chip.
Zo heeft hij alles wat hij nodig heeft om geld over te schrijven vanuit jouw bankrekening: de bankkaart en de code. Binnen de daglimiet kan hij zo verschillende dagen lang, zolang de kaart niet is geblokkeerd, overschrijvingen doen en jouw rekeningen leeghalen.
Wees dus op je hoede en onthoud dat medewerkers van een bank nooit naar jouw persoonlijke codes (pincodes of responscodes) zullen vragen. Ze komen ook nooit aan huis om betaalkaarten door te knippen, op te halen of om bepaalde betaalproblemen op te lossen. Gebeurt het toch, dan heb je te maken met een oplichter.
Ben je niet helemaal zeker, breek het gesprek dan af en contacteer je bank om het verhaal te controleren. Laat je ook nooit van de wijs brengen door zogenaamde hoogdringendheid. Het is een courante smoes om slachtoffers in paniek te doen raken en om ze sneller te doen handelen.
Denk je dat je in de val bent getrapt, bel dan zo snel mogelijk Cardstop op 070/344.344 en contacteer je bank.
Bron: Febelfin