Let op voor valse webshops : 5 belangrijkste tips om frauduleuze websites te ontmaskeren !

Afgelopen maand kwamen er via het meldpunt van de FOD Economie meer dan honderd meldingen binnen over valse webshops. Oplichters spelen daarbij in op de actualiteit en richten valse webshops op met houtproducten. Nietsvermoedende burgers die zich op een alternatieve wijze willen verwarmen of goedkope houtproducten zoeken, bestellen en betalen de goederen maar ontvangen nadien niets. De FOD Economie waarschuwt consumenten voor die nieuwe oplichtingsvorm.

Sinds 1 juli kreeg het meldpunt van de FOD Economie maar liefst 126 meldingen over valse webshops die houtproducten verkopen. Gemiddeld meldden de slachtoffers een schade van 750 euro maar een enkeling gaf aan tot 2.972 euro te hebben verloren.

De Economische Inspectie van de FOD Economie analyseert de meldingen en kan beslissen een onderzoek in te stellen. Oplichters riskeren een gevangenisstraf van een maand tot 5 jaar of een boete van 208 euro tot 24.000 euro.

Hoe gaan oplichters te werk?

De oplichters spelen in op de actualiteit van stijgende energieprijzen en de grote vraag naar alternatieve manieren om te verwarmen. Daarnaast profiteren ze van het internationale tekort aan constructiehout en de enorme prijsstijgingen die daarmee gepaard gaan. Ze bouwen websites voor de verkoop van houtproducten zoals houtpellets, brandhout of paletten.

Oplichters verleiden je met aantrekkelijke deals die ze promoten via advertenties op o.a. sociale media. Het tekort aan hout bij de reguliere handelaren en de aantrekkelijke deal verleiden je tot een snelle aankoop, zonder eerst bijvoorbeeld de reputatie van de verkoper te checken.

Na de betaling gebeurt er niets. De bestelde goederen worden niet opgestuurd, ze bestaan eenvoudigweg niet. In de meeste gevallen reageert de fraudeur zelfs niet meer. Doet die dat wel, dan gebruikt hij of zij smoesjes, zoals een probleem met de levering, om tijd te winnen of zelfs extra kosten aan te rekenen. Zo hoopt de oplichter je aan het lijntje te houden zodat je geen klacht neerlegt. Zo hebben ze meer tijd om zoveel mogelijk slachtoffers te maken want op een bepaald ogenblik wordt hun website offline gehaald.

Hoe herken je betrouwbare webshops?

Om je te helpen bij het herkennen van betrouwbare webshops, richtte de FOD Economie enkele maanden geleden de website veiligewebshops.be op. Die reikt je tips aan om veilig online te shoppen en frauduleuze websites te ontmaskeren. We geven je hieronder alvast de 5 belangrijkste tips.


  1. Check de identiteit van de verkoper: wie schuilt achter de webshop? Elke handelaar is verplicht om de nodige contactgegevens duidelijk te vermelden op de website zoals de naam van de onderneming, het fysieke adres, het e-mailadres en het ondernemingsnummer.
  2. Controleer het imago: controleer de webshop waar je wilt bestellen (mondreclame, beoordeling, online reputatie …). Dat kan je achteraf heel wat leed besparen.
  3. Pas op voor al te aantrekkelijke aanbiedingen: let op voor abnormaal lage prijzen voor merkproducten of voor kortingen die je nergens anders vindt. Vergelijk de prijzen: controleer de weergegeven prijzen en vergelijk ze met die op andere websites. Zijn de prijzen op de website bijzonder laag? Dan moet er een belletje gaan rinkelen.
  4. Betaal veilig: ga de betaalwijze na. Sommige betaalwijzen bieden meer bescherming dan andere. Vermijd internationale geldtransfers en webshops die enkel betalingen via overschrijving aanbieden.
  5. Herken snel een frauduleuze website: wees voorzichtig als
  • de URL niet met "httpS" begint;
  • de website je vraagt om persoonlijke gegevens in te geven die doorgaans niet nodig zijn voor het aanmaken van een account zoals bankgegevens, pincode, wachtwoord of andere persoonsgegevens;
  • de website vol spelfouten staat of onprofessionele afbeeldingen gebruikt;
  • de website druk legt om snel te beslissen;
  • er geen algemene verkoopsvoorwaarden ter beschikking zijn.

Werd je het slachtoffer of ben je getuige van een frauduleuze webshop?

Meld dat via het meldpunt van de FOD Economie (via het scenario: fraude bij online kopen en verkopen). De Economische Inspectie van de FOD Economie bekijkt je melding en kan beslissen een onderzoek in te stellen om een einde te maken aan de frauduleuze praktijken.

Heb je betaald en ben je geld kwijt?

Neem dan zo snel mogelijk contact op met je bankinstelling en dien een klacht in bij de lokale politie.

Oplichting via het internet is een groeiend probleem. Voor veilig online shoppen is dus waakzaamheid geboden. De Federale Overheidsdienst Economie sensibiliseert daarom maximaal rond deze problematiek, onder meer via veiligewebshops.be. Wie een frauduleuze webshop opmerkt of slachtoffer wordt van oplichting, kan melding maken via het specifiek meldpunt van de FOD Economie.

Pierre-Yves Dermagne, minister van Economie

De creativiteit en sluwheid van oplichters kent helaas geen grenzen meer. Daarom is het belangrijk dat we kort op de bal spelen telkens een nieuwe vorm van fraude opduikt. ik wil consumenten ook graag aanraden om altijd kritisch te blijven: lijkt iets te mooi om waart te zijn? Dan is het dat waarschijnlijk ook.

Eva De Bleeker, Staatssecretaris voor Consumentenbescherming


Bron : Fod Economie, nieuws, augustus 2022

Mots clés

Articles recommandés

Wat zijn de geheimen van succesvolle verkopers?

Slimme telecomgebruikers kunnen heel wat besparen op jaarbasis, volgens het BIPT

Transparantie van multinationals: publieke land-per-land rapportage