De Belgische inflatie volgens de Europees geharmoniseerde consumptieprijsindex (HICP) blijft in januari stabiel op 4,4% net zoals in december
De inflatie volgens de Europees geharmoniseerde consumptieprijsindex (HICP)[1] bedroeg in januari 4,4%, net zoals in december. De inflatie volgens de geharmoniseerde consumptieprijsindex met constante belastingvoet (HICP-CT)[2] bedroeg 3,5% in januari tegenover 3,6% in december en 3,8% in november. Het verschil in inflatie tussen de HICP en de HICP-CT is grotendeels te wijten aan de wijziging van de accijnzen op tabak en aardgas. Met deze wijzigingen van de belastingen wordt geen rekening gehouden in de HICP-CT.
De kerninflatie, die geen rekening houdt met de prijsevolutie van de energieproducten en de onbewerkte voedingsmiddelen, bedraagt 2,5% in januari, tegenover 3,5% in december en 3,8% in november. De inflatie zonder energieproducten daalt in januari tot 2,5%, tegenover 3,4% in december.
De inflatie voor voeding en alcoholvrije dranken bedroeg deze maand 2,4%, tegenover 1,7% vorige maand. De inflatie van olie bedraagt deze maand 7,6% net zoals in december. Voor zuivelproducten is de inflatie nu 2,4% ten opzichte van 0,7% vorige maand. Vis heeft deze maand een inflatie van 2,7% tegenover 1,7% in december. Brood en granen laten een inflatie van 2,0% optekenen, een stijging ten opzichte van de 1,7% in december. De inflatie van vlees bedraagt deze maand 2,1% ten opzichte van 1,3% vorige maand.
De bijdrage van energie tot de inflatie was negatief van januari 2023 tot februari 2024. Deze inflatie bedraagt nu 2,2%, een stijging ten opzichte van vorige maand (1,4%). Zoals hieronder beschreven, stijgt de inflatie voor energie. Het gaat daarbij niet enkel om een stijging van de energiekosten, maar ook om een gevolg van het verdwijnen in de index van de impact op 12 maanden van de basispakketten. Voeding levert een bijdrage van 0,4%.
Elektriciteit is nu 26,7% duurder dan een jaar geleden. Aardgas is 77,2% duurder dan vorig jaar in januari. De prijs van huisbrandolie is met 2,0% gedaald ten opzichte van vorig jaar.
De opsplitsing in de 12 hoofdgroepen toont aan dat de hoogste inflatie in januari gemeten werd voor ‘Alcoholische dranken en tabak’ (18,9%). De laagste inflatie (-15,3%) wordt opgemeten voor de groep ‘Kleding en schoeisel’. De groep ’Huisvesting, water en energie’ is de hoofdgroep die in januari de grootste positieve impact had op de inflatie met 2,2 procentpunt. De groep ‘Kleding en schoeisel’ had de grootste negatieve impact met -1,3 procentpunt.
Productgroep | Gewicht (‰) | Inflatie op jaarbasis (%) | Impact op inflatie (%-punt) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
HICP | HICP-CT | ||||||||
nov/24 | dec/24 | jan/25 | jan/25 | nov/24 | dec/24 | jan/25 | |||
0 | Totaal bestedingen | 1.000,0 | 4,8 | 4,4 | 4,4 | 3,5 | |||
1 | Voeding en alcoholvrije dranken | 146,2 | 2,0 | 1,7 | 2,4 | 2,4 | -0,5 | -0,5 | -0,4 |
2 | Alcoholhoudende dranken en tabak | 55,6 | 18,9 | 19,0 | 18,9 | 2,1 | 0,7 | 0,8 | 0,8 |
3 | Kleding en schoeisel | 63,6 | 6,2 | 3,4 | -15,3 | -15,3 | 0,1 | -0,1 | -1,3 |
4 | Huisvesting, water en energie | 165,4 | 13,4 | 11,3 | 15,8 | 15,8 | 1,6 | 1,4 | 2,2 |
5 | Stoffering en huishoudelijke apparaten | 60,3 | 0,2 | -0,2 | 1,9 | 1,9 | -0,4 | -0,4 | -0,2 |
6 | Gezondheid | 94,8 | 2,1 | 2,0 | 2,5 | 2,5 | -0,2 | -0,2 | -0,1 |
7 | Vervoer | 109,6 | -0,4 | 1,1 | 1,9 | 1,9 | -0,7 | -0,4 | -0,3 |
8 | Communicatie | 30,6 | 2,3 | 2,1 | -1,4 | -1,4 | -0,1 | -0,1 | -0,2 |
9 | Recreatie en cultuur | 92,8 | 1,3 | 1,5 | 2,1 | 2,1 | -0,3 | -0,3 | -0,2 |
10 | Onderwijs | 4,9 | 1,6 | 1,6 | 1,6 | 1,6 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
11 | Hotels, cafés en restaurants | 88,7 | 4,6 | 4,3 | 5,1 | 5,1 | 0,0 | 0,0 | 0,1 |
12 | Diverse goederen en diensten | 87,4 | 3,3 | 3,3 | 3,6 | 3,6 | -0,1 | -0,1 | -0,1 |
De globale HICP kan opgesplitst worden in vijf specifieke aggregaten die samen de totale bestedingen vormen.
De kerninflatie (inflatie zonder energie en onbewerkte levensmiddelen) bedraagt in januari 2,5%. Dat is een daling ten opzichte van de 3,5% die in december werd opgetekend. De gemiddelde kerninflatie van de laatste 12 maanden is gelijk aan 3,6%. Ten opzichte van vorige maand daalden de prijzen van dit subaggregaat met gemiddeld 1,5%.
Specifieke aggregaten | Gewicht (‰) | Inflatie op jaarbasis (%) | 12 maandelijks gemiddelde (%) | Maandelijkse wijziging | ||
---|---|---|---|---|---|---|
nov/24 | dec/24 | jan/25 | jan/25 | jan/25 | ||
Totaal bestedingen | 1.000,0 | 4,8 | 4,4 | 4,4 | 4,6 | -0,8 |
Energiedragers | 94,3 | 14,8 | 13,7 | 22,8 | 14,7 | 4,7 |
Bewerkte levensmiddelen | 164,0 | 6,9 | 6,9 | 7,5 | 5,7 | 2,5 |
Niet-bewerkte levensmiddelen | 37,8 | 2,2 | 1,5 | 1,7 | 2,1 | 1,1 |
Niet-energetische industriële goederen | 260,8 | 1,7 | 0,8 | -3,3 | 1,0 | -7,2 |
Diensten | 443,1 | 3,8 | 3,7 | 4,1 | 4,3 | 0,5 |
HICP zonder energie en onbewerkte levensmiddelen (kerninflatie) | 867,8 | 3,8 | 3,5 | 2,5 | 3,6 | -1,5 |
De grootste positieve impact op de inflatie werd gerealiseerd door aardgas met een impact van 1,31 procentpunt. Tabak heeft een impact van 0,78 procentpunt. Elektriciteit heeft een impact van 0,73 procentpunt. Tot slot hebben huishoudelijke diensteneen impact van 0,12 procentpunt.
Subindex | Gewicht (‰) | Impact op inflatie (%-punt) | |
---|---|---|---|
2025 | jan/25 | ||
04.5.2 | Aardgas | 23,4 | 1,31 |
02.2.0 | Tabak | 37,9 | 0,78 |
04.5.1 | Elektriciteit | 32,5 | 0,73 |
05.6.2 | Huishoudelijke diensten | 6,9 | 0,12 |
De negatieve impact op de inflatie was het grootst voor kleding, met een impact van -1,13 procentpunt. Motorbrandstoffenhebben een negatieve impact van -0,17 procentpunt. Telecommunicatie had een impact van
-0,15 procentpunt. Schoenen hadden een negatieve impact van -0,14 procentpunt. Meubelen hebben een negatieve impact van -0,13 procentpunt. En vlees tot slot had een negatieve impact van -0,12 procentpunt.
Subindex | Gewicht (‰) | Impact op inflatie (%-punt) | |
---|---|---|---|
2025 | jan/25 | ||
03.1.2 | Kleding | 46,7 | -1,13 |
07.2.2 | Motorbrandstoffen | 28 | -0,17 |
08.3.0 | Telecommunicatie | 28 | -0,15 |
03.2.0 | Schoenen | 14,8 | -0,14 |
05.1.1 | Meubelen | 22 | -0,13 |
01.1.2 | Vlees | 32,6 | -0,12 |
Aangezien de definitieve HICP van onze buurlanden pas later wordt bekendgemaakt, kan er slechts een vergelijking gemaakt worden op basis van de eerste snelle inflatieraming van de HICP (HICP flash estimate) van januari. In België bedroeg deze inflatie 4,4% in januari, stabiel ten opzichte van december. Nederland tekende een inflatie van 2,9% op in januari; ze daalde daarmee ten opzichte van december toen ze 3,9% was. In Frankrijk bleef de inflatie in januari stabiel op 1,8%, net zoals in december. De eerste snelle inflatieraming van de HICP van januari voor Duitsland bedroeg 2,8%, stabiel ten opzichte van december.
Aangezien Eurostat de geharmoniseerde consumptieprijsindexcijfers met constante belastingvoet voor januari nog niet publiceerde, is december de recentste maand om mee te kunnen vergelijken. De inflatie op basis van de HICP-CT bedroeg in België in december 3,6%, ze daalde daarmee licht ten opzichte van de 3,8% in november. In Duitsland steeg deze inflatie tot 2,3% in december ten opzichte van 1,8% in november en oktober. In Frankrijk steeg deze inflatie in december licht tot 1,4%, ten opzichte van 1,3% in november. In Nederland steeg de inflatie tot 3,0% tegenover 2,8% in november.
[1] Naast de nationale consumptieprijsindex (CPI) berekent Statbel ook een Europees geharmoniseerde consumptieprijsindex (Harmonized Index of Consumer Prices, HICP). De HICP maakt een vergelijking tussen het inflatiepeil van de lidstaten van de Europese Unie mogelijk. De toegepaste bestedingsoptiek en methoden zijn daartoe zo goed mogelijk gecoördineerd en in Europese regelgeving vastgelegd. De resultaten van de CPI en de HICP zijn niet gelijk. Dat komt vooral door een andere weging en samenstelling van het pakket goederen en diensten waarop deze indices zijn gebaseerd.
Tevens wordt de HICP gebruikt door de Europese Centrale Bank voor haar monetair beleid. Verder wordt de HICP gebruikt om te bepalen in hoeverre een lidstaat voldoet aan de inflatiecriteria bepaald in het Verdrag betreffende de Europese Unie.
Enkele verschilpunten tussen de HICP en de huidige CPI:
[2] De HICP-CT wordt op dezelfde wijze berekend als de gewone HICP, in deze index worden de prijzen echter berekend op basis van constante belastingtarieven. Deze index geeft dan ook de theoretisch potentiële impact weer van wijzigingen in de indirecte belastingtarieven (zoals de btw of accijnzen) op de gemeten inflatie. Het betreft hier echter een theoretische impact omdat verondersteld wordt dat de belastingwijzigingen meteen en volledig worden doorgerekend in de prijzen die door consumenten betaald worden.
[3] De inflatie op jaarbasis meet de prijswijziging tussen de huidige maand en dezelfde maand van het voorgaande jaar. Een 12-maandelijks gemiddelde vergelijkt de gemiddelde HICP van de laatste 12 maanden met het gemiddelde van de voorgaande 12 maanden. Een maandelijkse wijziging vergelijkt de prijsniveaus van de laatste twee maanden.
[4] De impact op de inflatie toont de wijziging van de inflatie door het opnemen van de subindex in de HICP. De impact houdt niet alleen rekening met het gewicht van de subindex, maar ook of de inflatie van de subindex hoger of lager is dan deze van het geheel aan bestedingen (globale HICP).
supprimer
De inflatie in januari bedraagt 4,08%, tegenover 3,16% in december en 3,20% in november. De inflatie op basis van de gezondheidsindex bedraagt deze maand 4,09%, tegenover 3,24% in december en 3,63% in november. De inflatie zonder energieproducten bedraagt in januari 3,03%, tegenover 2,79% in december en 2,59% in november. De kerninflatie, die geen rekening houdt met de prijsevolutie van de energieproducten en de onbewerkte voedingsmiddelen, bedraagt 3,14% in januari, tegenover 2,91% in december en 2,80% in november.
Wat energie betreft, bedraagt de inflatie deze maand 15,89% ten opzichte van 7,40% in december en 9,44% in november. Voor elektriciteit bedraagt de inflatie momenteel 26,7% tegenover 12,6% vorige maand. Voor aardgas gaat de inflatie van 59,2% in december naar 93,3% in januari. De prijs van aardgas is ten opzichte van vorige maand met 2,7% gestegen en die van elektriciteit met 8,8%. De hoge inflatie van de laatste maanden is het gevolg van het uitdovend effect van de impact van het basispakket voor elektriciteit en aardgas. Het laatste effect van het basispakket is uit het indexcijfer verdwenen in maart 2024. Het verdwijnen van het basispakket zal nog tot en met februari 2025 een verhogend effect hebben op de inflatie. De prijs van huisbrandolie is, afgevlakt over 12 maanden, met 7,6% gedaald in één jaar tijd. De prijzen van motorbrandstoffen lagen 0,1% lager dan in januari vorig jaar en stegen deze maand met 1,4% ten opzichte van vorige maand.
De inflatie voor de diensten stijgt van 3,94% naar 4,13%. De inflatie voor huur daalt van 4,22% naar 3,41%. De inflatie voor voedingsmiddelen (inclusief alcoholische dranken) bedraagt deze maand 2,54% tegenover 1,85% vorige maand.
De inflatie voor energie gaat van 7,40% in december naar 15,89% in januari en draagt 1,32 procentpunt bij tot de totale inflatie. Voeding, met een inflatie van 2,54%, levert een bijdrage van 0,48 procentpunt.
De prijs voor aardgas steeg in januari met 2,7% ten opzichte van de voorgaande maand. De prijs van elektriciteit is deze maand gemiddeld met 8,8% gestegen.
Enkele producten en diensten die ten opzichte van januari vorig jaar sterk in prijs stegen, zijn:
Stijgend: | Inflatie |
---|---|
Aardgas | 93,3% |
Andere tabaksproducten (o.a. roltabak) | 27,4% |
Sigaretten | 27,4% |
Elektriciteit | 26,7% |
Huishoudelijke diensten | 22,9% |
Andere brandstoffen (LPG) | 21% |
Olijfolie | 20,5% |
Verse zeevruchten | 19,5% |
Enkele producten en diensten die ten opzichte van januari vorig jaar sterk in prijs zijn gedaald, zijn:
Dalend: | Inflatie |
---|---|
Mobiele telefoondiensten | -19,8% |
Computers (laptops) | -17,5% |
Videoapparatuur (televisie) | -16,5% |
Koelkasten en diepvriezers | -13,3% |
Wasmachines, droogkasten, vaatwasmachines | -12,7% |
Keukenfornuizen, kookplaten en ovens | -10,2% |
Smartphones | -8,7% |
Huisbrandolie | -7,6% |
Huisvesting, water en energie is de hoofdgroep die de grootste positieve impact[i] had op de inflatie in januari met 1,26 procentpunt. De groep voeding en alcoholvrije dranken heeft de grootste negatieve impact uitgeoefend met -0,44 procentpunt.
De hoofdgroep met de grootste bijdrage[ii] tot de inflatie is meubelen en huishoudartikelen met 1,71 procentpunt. De groep communicatie leverde de kleinste bijdrage tot de inflatie met -0,03 procentpunt.
De eerste inflatieraming volgens de Europees geharmoniseerde consumptieprijsindex (HICP flash estimate) voor België bedraagt 4,4% in januari 2025.
In januari is de consumptieprijsindex met 1,85 punt of met 1,39% gestegen tot 135,39 punten, tegenover 133,54 punten in december (2013 = 100). De gezondheidsindex steeg in januari met 1,79 punt en bedraagt 135,52 punten tegenover 133,73 punten in december. De afgevlakte gezondheidsindex bedraagt in januari 131,18 punten en overschrijdt daarmee de spilindex voor het openbaar ambt en de sociale uitkeringen, die vastgelegd is op 130,67 punten. De volgende spilindex ligt op 133,28. Dit betekent dat de sociale uitkeringen en de pensioenen in februari met 2% worden verhoogd. De wedden in de openbare sector worden in maart met 2% geïndexeerd.
De belangrijkste prijsstijgingen die in januari werden geregistreerd, hebben betrekking op elektriciteit, huishoudelijke diensten, zuivelproducten, aardgas, alcoholische dranken, brood en granen, vlees, alcoholvrije dranken, groenten (inclusief aardappelen) en de bijdrage voor riolering en afvalwaterzuivering. Mobiele telefoondiensten, hotelkamers en buitenlandse reizen en citytrips hadden daarentegen een verlagend effect op het indexcijfer.
De belangrijkste bewegingen die deze maand vastgesteld werden, zijn:
Stijgend: | Invloed: | Dalend: | Invloed: |
---|---|---|---|
Elektriciteit | +0,360 punt | Mobiele telefoondiensten | -0,090 punt |
Huishoudelijke diensten | +0,315 punt | Hotelkamer | -0,075 punt |
Melk, kaas en eieren | +0,150 punt | Buitenlandse reizen en citytrips | -0,075 punt |
Aardgas | +0,140 punt | ||
Alcoholische dranken | +0,120 punt | ||
Brood en granen | +0,095 punt | ||
Vlees | +0,085 punt | ||
Alcoholvrije dranken | +0,085 punt | ||
Groenten, incl. aardappelen | +0,075 punt | ||
Bijdrage voor riolering en afvalwaterzuivering | +0,065 punt |
Elektriciteit steeg deze maand gemiddeld met 8,8%. Huishoudelijke diensten stegen met 20,7%, voornamelijk door de prijsstijging van dienstencheques in Vlaanderen en de afschaffing van de belastingvermindering op de aankoop ervan. Zuivelproducten stegen met 5,6%. De prijzen voor aardgas stegen met 2,7%. De prijzen van alcoholische en alcoholvrije dranken stegen gemiddeld met respectievelijk 5,1% en 3,9%. Brood en granen werden gemiddeld 2,4% duurder ten opzichte van vorige maand. Voor vlees bedroeg de gemiddelde prijsstijging 1,7%. De prijzen van groenten (inclusief aardappelen) stegen gemiddeld met 2,9%. De bijdrage voor riolering en afvalwaterzuivering steeg met 10,5%.
Mobiele telefoondiensten werd gemiddeld 17,2% goedkoper. De prijzen van hotelkamers daalden gemiddeld met 6,6% ten opzichte van vorige maand. De prijzen van buitenlandse reizen en citytrips daalden gemiddeld met 2,6%.
2013 = 100 | oktober | november | december | januari |
---|---|---|---|---|
Consumptieprijsindex | 132,79 | 133,01 | 133,54 | 135,39 |
Inflatie | 3,2% | 3,2% | 3,16% | 4,08% |
Gezondheidsindex | 132,96 | 133,22 | 133,73 | 135,52 |
Afgevlakte gezondheidsindex* | 130,13 | 130,22 | 130,42 | 131,18 |
* bepaald in de wet van 23.04.2015 tot verbetering van de werkgelegenheid (Belgisch Staatsblad van 27.04.2015) |
[i] De impact op de inflatie toont de wijziging van de inflatie door het opnemen van die productgroep in de berekening van de CPI. De impact houdt niet alleen rekening met het gewicht van de productgroep, maar ook met het feit of de inflatie van de productgroep hoger of lager is dan deze van het geheel aan bestedingen (globale CPI).
[ii] De bijdrage tot de inflatie van een bepaalde productgroep geeft weer hoeveel van de verandering van de totale bestedingen te wijten is aan de prijsverandering van deze productgroep.