
Eind januari van dit jaar publiceerde het befaamde marktonderzoekbureau Edelman zijn editie 2020 van de wereldwijd erkenning genietende vertrouwensbarometer. Die meet al twintig jaar hoe het vertrouwen evolueert dat mensen hebben in vier “instellingen”: overheid, bedrijfsleven, NGO’s en media. De Trust barometer analyseert daarnaast de antwoorden op een aantal pertinente vragen. Uit de barometer bleek eigenlijk al dat veel mensen voorvoelden dat er iets zat aan te komen. Misschien niet van de orde van het coronavirus, maar toch getuigde de barometer van behoorlijk wat angst. Hij liet immers zien dat ondanks de toen als zeer sterk ervaren wereldeconomie en ondanks een situatie met bijna volledige werkgelegenheid, de meerderheid van de respondenten in geen van de vier instellingen echt vertrouwen had.
Veel angst van de respondenten voor de toekomst en hun rol daarin en een groot gevoel van onbehagen over de toenemende ongelijkheid. Bijna zes op tien (56%) van de respondenten gaven ook aan van mening te zijn dat het kapitalistische systeem waarin we momenteel leven meer kwaad dan goed doet. Het was de zoveelste wake-up call voor onze instellingen. De zoveelste oproep om af te stappen van een systeem dat mensen en planeet bijzonder zwaar belast en om meer vertrouwen op te bouwen door competentie en ethisch gedrag met elkaar in evenwicht te brengen. En niemand is daar beter voor geschikt dan ondernemers die dat in samenspraak met hun accountant doen.
Nauwelijks enkele weken later is de angst voor veel miljoenen mensen nog veel concreter geworden. Niet alleen de angst om ook besmet te raken door dat ongenaakbaar lijkende virus, maar ook de angst voor wat na de wereldwijde lockdown komt. Angst voor het totaal verdwijnen van de toch al niet meer erg grote privacy, angst voor een politiestaat zelfs, en vrees voor de job en de financiële consequenties die het verlies daarvan kan inhouden. Het lijdt dan ook geen twijfel dat de aan de gang zijnde coronacrisis het vertrouwen nog verder zal hebben aangetast.
Maar het leven gaat natuurlijk verder en de grote vraag is nu wie de wereld weer op het juiste spoor zal krijgen. En dan kunnen we niet anders dan vaststellen dat het herstel van het vertrouwen toch weer vooral van de bedrijven zal moeten komen. Hoewel ook de NGO’s, de overheid en de media tijdens de crisis hebben geprobeerd om zich van hun beste zijde te laten zien, waren er toch een aantal hobbels in hun respectievelijke parcours. Denk maar aan de politieke spelletjes om toch maar te kunnen tonen welke partij nu de meeste inspanningen had gedaan om mondmaskers te bemachtigen en bij de media aan de blijvende race tegen de klok om clickbaits te verzamelen.
De crisis heeft hard en ongemeen toegeslagen en we kunnen niet rekenen op één of andere Deus ex Machina die ons vanuit de crisis naar het beloofde land zal leiden. Zelfs de uitzonderlijke toespraken van paus Franciscus of Queen Elisabeth kunnen daar niets aan veranderen.
Maar niet de ondernemers die denken dat alles weer als vroeger moet. Niet de ondernemers die het succes van een startup enkel afmeten aan de hoogte van het bij venture capitalists opgehaalde kapitaal. Niet de ondernemers of leiders die nog altijd denken dat “humans” ook maar “resources” zijn. En al helemaal niet de ondernemers die nog zouden kunnen denken dat ze met hun activiteiten kunnen voortdoen zonder zich af te vragen hoeveel schade ze daar de planeet mee toebrengen.
Dat lijkt een lange opsomming, maar dat is het gelukkig niet. Want het gros van de ondernemers beantwoordt niet aan de kenmerken die hierboven staan. Echt niet. De meeste ondernemers weten dat ze met mensen werken en plaatsen die mensen ook centraal. De meerderheid van de succesvolle ondernemers onderneemt niet in de eerste plaats om geld te verdienen, maar vanuit passie en ondertussen zijn ook heel wat ondernemers echt begaan met de planeet. Die ondernemers, die in de toekomst erin slagen om “beter voor mij en beter voor de wereld” permanent hand in hand te laten gaan, gaan de economie doen herrijzen, en gaan de wereld weer op het juiste spoor zetten. Ze zullen de eerste “instelling” zijn die weer het vertrouwen krijgt in de Edelman Trust Barometer.
Omdat ondernemen, een bedrijf leiden, een aaneenschakeling is van het oplossen van crisissen. Omdat ondernemers gewoon zijn flexibel te reageren, ook op de meest onverwachte situaties, en omdat ze als geen ander weten dat er altijd onverwachte omstandigheden kunnen opduiken die hen dwingen om op zoek te gaan naar creatieve oplossingen. Omdat ze al duizenden keren bewezen hebben dat ze tegenslagen kunnen overwinnen.
Daarom zullen het de ondernemers zijn die de hele maatschappij gaan helpen om uit deze crisis te geraken en om een nieuwe economie te laten bloeien van helende organisaties. Ook de afgelopen weken hebben ondernemers al getoond dat ze daartoe in staat zijn. Standenbouwers die getroffen werden door de malaise in de eventsector begonnen beschermmateriaal te maken, communicatiebureaus begonnen bijstand te verlenen rond crisiscommunicatie, IT-bedrijven schakelden een versnelling hoger om met technologie te helpen om de vereenzaming tegen te gaan. En zo zijn er nog tientallen andere voorbeelden.
Ondernemers zullen zeer sterk bepalen hoe we na de crisis gaan leven en nemen er naast hun verantwoordelijkheid als ondernemer ook de verantwoordelijkheid voor de maatschappij bij. Daarvoor verdienen ze alle erkenning. Maar dat betekent onvermijdelijk ook dat ze nog meer en nog beter dan nu het geval is al hun inspanningen zowel financieel als maatschappelijk goed in kaart zullen moeten brengen. En daar liggen dus gouden kansen voor de accountants. Dankzij de technologische vernieuwingen zijn ze perfect in staat om de duopartner te zijn die ondernemers vandaag meer dan ooit nodig hebben.
Bron: Linkedin