In 2024 heeft de Fod Mobiliteit voor de tweede keer een enquête georganiseerd over het huidige gebruik van mobiliteitsapps door de Belgen, en hun interesse erin. Vandaag publiceren we een e-book over Mobility as a Service (MaaS).
Waarom? Omdat mobiliteit een basisbehoefte is voor mensen en essentieel voor een moderne samenleving. Maar omdat mobiliteit ook meer en meer synoniem staat voor files, klimaatcrisis, stress en onveiligheid.
Een modal shift kan zorgen voor de omslag naar een klimaatneutrale, veilige en inclusieve mobiliteit. En de FOD Mobiliteit en Vervoer is ervan overtuigd dat MaaS een hoeksteen van die modal shift is.
Gemiddeld gebruiken 6 op 10 Belgen al minstens één mobiliteitstoepassing (alle toepassingen samen).
En 60% van de Belgen is geïnteresseerd in een echte MaaS-toepassing.
Een van de belangrijkste redenen om dit soort toepassingen te gebruiken is tijd te besparen door sneller op de eindbestemming te geraken.
Zijn MaaS-toepassingen dan een duurzame oplossing om gedrag te veranderen? Meer dan 40% van de ondervraagden denkt van wel.
MaaS heeft een grote ambitie en dat is ook nodig willen we resultaten behalen qua modal shift en meer duurzaam mobiliteitsgedrag. Daarom is het ook belangrijk de bevolking te informeren en te sensibiliseren.
En dat doen we in het nieuwe e-book ‘Mobility as a Service voor moderne mobiliteit’.
In een dertigtal pagina's ontdekken lezers het concept MaaS en lezen ze wat innovatie kenmerkt en hoe onze diensten MaaS ondersteunen. Het laatste deel bevat interviews.