Het Verenigd Koninkrijk is steeds een enorm belangrijke handelspartner geweest voor onze Vlaamse bedrijven. In de jaren voorafgaand aan de Brexit was het Verenigd Koninkrijk de vierde handelspartner van Vlaanderen. En zelfs ongeveer 60% van de exportactiviteiten van de Vlaamse transport- en logistieksector was gericht op de UK.
Sinds de Brexit is het Verenigd Koninkrijk een 'derde land' en moeten bedrijven verschillende administratieve stappen doorlopen aan de grens. Hoewel de impact anders is voor elk bedrijf, heeft onderzoek aangetoond dat ondernemingen geconfronteerd worden met:
Die handel moet nu opnieuw worden vergemakkelijkt, is de redenering. Minister Brouns liet via VLAIO nagaan hoe digitalisering de formaliteiten op een toekomstbestendige manier kunnen ondersteunen en opvangen. VIL en Deloitte hebben deze opdracht ondersteund en de gevolgen van Brexit grondig onderzocht. Samen met de douaneadministratie en ondernemingen zoals Sioen en Wienerberger, werd de volledige flow van handel van en naar het Verenigd Koninkrijk in kaart gebracht.
Zo werd het Gateway²Britain-concept (G²B) vormgegeven en een aanpak van op elkaar aansluitende pijlers uitgewerkt. Dit is een grensoverschrijdend platform waarop data en digitale documenten door alle partijen in de logistieke keten kunnen worden gedeeld en waardoor transparantie ontstaat in het administratieve proces rond grensformaliteiten en -controles.
Het doel van het G²B fysieke servicepunt is om kmo’s te ontzorgen van enkele Brexit-gerelateerde taken en administratie. De focus ligt hierbij specifiek op kmo’s die, in tegenstelling tot grotere spelers op de markt, kleinere handelsvolumes met de UK en minder kennis van bestaande en veranderende wetten hebben en aan wie het ontbreekt aan financiële en technische middelen om deze zaken zelf te anticiperen.
De eerste versie van dit digitale datadeelplatform zou tegen het einde van dit jaar operationeel moeten zijn. Port of Antwerp-Bruges en het Vlaams Instituut voor de Logistiek (VIL) gaan nu het datadelingsplatform en fysieke servicepunten bouwen.
Gateway²Britain krijgt financiële steun van de Europese Unie. Ook de Belgische douane speelt een rol bij de uitbouw van het platform, net zoals VLAIO.
Bron: Agentschap Innoveren & Ondernemen