Nieuwe euromerker voor rode gasolie

De mobiele teams van de douane betrappen nog steeds heel wat voertuigen met rode gasolie in de tank. Deze rode gasolie wordt voortaan gemerkt met een nieuwe euromerker, ACCUTRACEPLUS TM, om zo overtredingen op te sporen.

Op woensdag 27 september werd de pers uitgenodigd in het labo van de douane om kennis te maken met de nieuwe analysetoestellen voor deze nieuwe euromerker. Deze is, in tegenstelling tot zijn voorganger, bestand tegen alle gangbare manieren van ontkleuren van gemerkte rode gasolie. In 2022 werden door het laboratorium van de douane 12.316 stalen onderzocht om te kijken of de bestuurders al dan niet rode gasolie getankt hadden. Daaruit bleken niet minder dan 17,6% van de stalen positief (2.168 overtredingen).

Na de rondleiding in het labo, kregen de journalisten ook de mogelijkheid om een wegcontrole van het mobiele team bij te wonen.

Rode gasolie, in de volksmond ‘rode diesel’, is een brandstof verkregen uit aardolie die valt onder een lager accijnstarief dan witte diesel. Deze mag niet zomaar gebruikt worden voor voertuigen op de openbare weg. Om overtredingen op te sporen wordt er gebruik gemaakt van een rode kleurstof en van de euromerker Solvent Yellow 124. Deze is gemakkelijk door malafide organisaties te verwijderen uit gemerkte gasolie, waarna die als gewone diesel verkocht wordt. Op deze manier ontduiken fraudeurs de extra accijnzen die van toepassing zijn op gasolie voor wegvoertuigen tegenover gasolie voor verwarmingsdoeleinden. Vanaf 1 juli 2023 werd Solvent Yellow 124 vervangen door de nieuwe euromerker ACCUTRACE PLUSTM. De nieuwe euromerker is bestand tegen alle gangbare manieren van ontkleuren van gemerkte rode gasolie. Momenteel geldt er tot en met 18 januari 2024 een overgangsperiode en worden de stalen onderzocht op beide euromerkers.

De Douane investeert voor deze nieuwe euromerker ook in haar analysemateriaal. Vanaf het moment dat er definitief beslist werd welke chemische stof de nieuwe fiscale merkstof voor brandstoffen zou worden, werd een aankoopdossier opgestart voor twee nieuwe analysetoestellen. Dit gaat om een investering van meer dan € 550.000, inclusief meerjarig onderhoudscontract. In afwachting van de nieuwe toestellen huurt het labo een analysetoestel zodat de medewerkers vertrouwd raken met de nieuwe analysemethode.

Naast de analyse van brandstofstalen voeren de 25 medewerkers van het douanelabo nog heel wat andere fysicochemische analyses en onderzoeken uit. Deze zijn heel belangrijk aangezien ze bepalend zijn voor de berekening van de invoerrechten of het toepasselijke accijnsstelsel. Zo analyseert het labo bier dat in België op de markt komt waarbij het oorspronkelijke extract van het bier gemeten wordt. De accijnsrechten worden immers berekend op het oorspronkelijke extract en niet op het alcoholgehalte vermeld op het etiket. Hiernaast hebben de analyses ook een belangrijke maatschappelijke impact. Zo is er de identificatie van onbekende poeders in postpakketten. Een wit poeder kan onschuldig zijn, maar kan ook bestaan uit anabole steroïden, verdovende middelen, antibiotica, pesticiden, …

Meer info vind je in het persbericht, foto’s vind je op onze Instagram account(externe link).

Bron : Fod Financïen, september 2023 - imafo : freepik, Transparent Background

Mots clés

Articles recommandés

Gemoderniseerde versie van de AC4-toepassing: informatie en belangrijke deadlines

Werkloosheidsgraad stabiel in Brussel

Terugbetaling van elektriciteitskosten door de werkgever voor het thuis opladen van een bedrijfswagen