Zonder duidelijke strategie (te volgen richting, inspirerende visie, markt, doelgroep, producten/diensten, concurrentie, concurrentievoordeel …), kunt u zich niet onderscheiden van uw concurrenten en zult u waarschijnlijk problemen ondervinden bij het werven van toekomstige klanten en het behouden ervan. Zonder strategie zijn uw investeringen vergeefs en de kans op succes relatief klein.
Als u geen specifieke, meetbare, haalbare, realistische en tijdsgebonden doelen hebt, kunt u de realisatie ervan niet meten en de nodige corrigerende maatregelen nemen. Geen doelen hebben is op zicht varen. Geen doelen hebben is potentieel recht op de afgrond afstevenen.
Laat niets aan het toeval over. Zorg voor een perfecte “compatibiliteit” en “complementariteit”, zowel wat betreft de persoonlijkheid van uw partners, hun competenties, hun financiële bijdragen, hun aspiraties als hun waarden. Het is samen, bij voorkeur op harmonieuze wijze, dat u zult werken aan het succes van uw gemeenschappelijke onderneming.
U zit vol ideeën en wilt graag aan tal van projecten tegelijk werken. Dat is spannend, maar het is helaas ook de beste manier om te falen, want het is absoluut noodzakelijk om u te concentreren op uw core business.
Elke beslissing, zelfs als er een deel subjectiviteit is, moet gebaseerd zijn op een analyse van correcte, volledige en nauwkeurige gegevens. Een gestructureerde aanpak laat toe om winnende beslissingen te optimaliseren.
Zet de kar niet voor de paarden. Beheers uw groei voordat u op grotere schaal investeert. Wees er bijvoorbeeld zeker van dat u de nodige kritische massa hebt in termen van klanten, omzet en marges voordat u belangrijke investeringen doet.
Vergeet het juridische aspect niet in elke fase van het leven van uw bedrijf en in het bijzonder bij de start. Weet u zeker dat wat u doet voldoet aan de wettelijke voorschriften (boekhoudkundig recht, fiscaal recht, sociaal recht, handelsrecht, …)? Aarzel niet om contact op te nemen met een accountant voor begeleiding en om onaangename verrassingen te voorkomen.
Zelden zijn er ondernemers die alwetend zijn en alle functies van het bedrijf beheersen (verkoop, marketing, human resources, financiën, logistiek, enz.). Vermijd isolement. Het is belangrijk om u te laten omringen. Bij de start kan dit moeilijk zijn gezien de druk op uw kasstroom, maar er zijn alternatieven. De Kamers van Koophandel en bepaalde vzw's bieden bijvoorbeeld doorgaans goedkope of zelfs gratis middelen om het ondernemerschap te ondersteunen.