De Raad van het IBR is verheugd te kunnen mededelen dat er een resem aan nieuwe opdrachten in de publieke sector werd toegekend aan de bedrijfsrevisoren, meer bepaald in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, in de Franse Gemeenschap en in Wallonië.
Onderhavige mededeling 2024/18 geeft een overzicht van deze recente evoluties in de publieke sector.
De ordonnantie van 4 april 2024 houdende de Codex van de openbare financiën van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest werd op 25 april 2024 in het Belgisch Staatsblad gepubliceerd. Deze ordonnantie voorziet in artikel 154 in het principe van de “gecoördineerde audit”.
Artikel 93, § 1 van de voormelde ordonnantie bepaalt het volgende:
“De algemene rekening van iedere ABI 2 wordt opgesteld door de boekhouder van de ABI 2 en gecertificeerd door een gemandateerde bedrijfsrevisor die is ingeschreven in het openbaar register van het Instituut van de Bedrijfsrevisoren, overeenkomstig de normen van het Instituut van de Bedrijfsrevisoren en de bepalingen van deze ordonnantie en haar uitvoeringsbesluiten, uiterlijk op 30 april van het jaar dat volgt op het jaar waarop de rekening betrekking heeft".
Voor deze opdracht in het kader van de “gecoördineerde audit”, werd bovendien in artikel 155, § 1 van de voormelde ordonnantie het beroepsgeheim van de bedrijfsrevisor ten aanzien van de andere controleactoren opgeheven:
“Naast de uitzonderingen op het verplichte beroepsgeheim vermeld in artikel 86 van de wet van 7 december 2016 houdende de organisatie van het beroep en het openbaar toezicht op de bedrijfsrevisoren, is de geheimhoudingsplicht niet van toepassing ten aanzien van de andere betrokken controleactoren, bedoeld in artikel 153, wat betreft:
1. de informatie en werkdocumenten;
2. de uitwisseling van informatie tussen de bedrijfsrevisor en de andere controleactoren over de auditstrategie en -planning, de monitoring en analyse van de risico’s, de controle en de rapportering alsook over de auditmethodes met betrekking tot de boekhoudkundige entiteiten van de gewestelijke entiteit waarvoor ze gemeenschappelijk bevoegd zijn”.
In dit kader wordt momenteel gewerkt aan het opstellen en ondertekenen van een globale en een jaarlijkse afsprakennota tussen de betrokken controleactoren, alsook het uitwerken van een model van rapportering door de bedrijfsrevisoren inzake de verslaggeving over de algemene rekeningen.
Het decreet van 4 februari 2021 houdende organisatie van de begroting, de boekhouding en de verslaggeving van de openbare bestuursinstellingen van de Franse Gemeenschap voorzag reeds in artikel 58 in het beginsel van de “geïntegreerde auditaanpak”. Deze bepaling is evenwel door een decreet van 5 oktober 2023 met ingang van 1 januari 2024 opgeheven, maar het principe zelf werd behouden ten aanzien van de volgende zes instellingen (OAP’s) van type 2: “Office de la Naissance et de l’Enfance”, “Fonds Ecureuil”, “Institut interréseaux de la Formation professionnelle continue”, “Conseil Supérieur de l’Audiovisuel”, “Académie de Recherche et d’Enseignement supérieur” (ARES) en “Wallonie Bruxelles-Enseignement” (WBE).
In het kader van de “geïntegreerde auditaanpak” werd het beroepsgeheim van de bedrijfsrevisor ten aanzien van de andere controleactoren opgeheven via een wijziging, gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad van 5 februari 2024 (toevoeging nieuw lid 3 in artikel 57, § 1 van het decreet van 4 februari 2021).
Op 24 april 2024 heeft het Waals parlement het decreet tot wijziging van het decreet van 15 december 2011 houdende organisatie van de begroting, de boekhouding en de verslaggeving van de Waalse openbare bestuurseenheid (deze laatste hierna: “aangepast decreet WBFIN”) goedgekeurd waarin het principe van “single audit” in Wallonië voortaan is verankerd in artikel 102, § 2 van het aangepast decreet WBFIN.
Daarnaast implementeert het aangepast decreet WBFIN het beginsel van budgettaire en boekhoudkundige consolidatie. De volledige perimeter van het Waals Gewest zal dus het voorwerp uitmaken van deze consolidatie, waaronder meer bepaald de Waalse openbare bestuurseenheden van type 3 (“unités d’administration publique”, UAP), die door het aangepast decreet WBFIN ook onderworpen zullen zijn aan de controle van het Rekenhof (wijziging van artikel 102 van het decreet WBFIN). Deze geconsolideerde aanpak impliceert de integratie van het "single audit”-beginsel voor deze UAP’s.
Zodra de controle en certificering van de jaarrekening van een UAP van type 3 wordt toevertrouwd aan een bedrijfsrevisor, wordt de controle door het Rekenhof immers uitgevoerd op basis van de door de bedrijfsrevisor uitgevoerde werkzaamheden (art. 102/1, § 1 aangepast decreet WBFIN).
Bovendien voorziet het aangepast decreet WBFIN ook in artikel 102/1, § 2 in de opheffing van het beroepsgeheim van de bedrijfsrevisor ten aanzien van het Rekenhof, de Inspectie van Financiën en de gemeenschappelijke auditdienst (“Service commun d’audit”), zodat het “single audit”-principe ook hier volop kan werken.
In deze context zal een samenwerkingsovereenkomst worden ondertekend tussen de betrokken controleactoren, i.e. het Rekenhof, de gemeenschappelijke auditdienst (“Service commun d’audit”), Inspectie van Financiën en het IBR. In het verlengde van dit protocol zal daarenboven een stappenplan worden opgesteld tussen het Rekenhof, de Waalse minister van Begroting en het IBR.
Dag van de Publieke Sector van 3 december 2024
De Raad van het IBR nodigt u graag uit om alvast de datum van 3 december in uw agenda te noteren, want dan organiseert het IBR opnieuw de Dag van de Publieke Sector.
Tijdens deze dag zal via de verschillende workshops een overzicht worden gegeven van bovenvermelde recente ontwikkelingen en de praktische uitwerking dienaangaande.