Er circuleren momenteel veel phishingberichten waarbij oplichters de identiteit van de bank Belfius aannemen om je te lokken. De oplichters beweren dat er sinds 1 december een nieuwe bankkaartlezer beschikbaar is en ze proberen je te overtuigen om die gratis aan te vragen. Doe dat niet.
Als je de berichten van je bank wilt bekijken, doe je dat altijd het best via je persoonlijke account in de officiële app en/of op website van de bank.
Klik zeker niet op de links, want dan word je naar een valse site geleid. Stuur dit bericht door naar verdacht@safeonweb.be en verwijder het.
Wat te doen?
Klik niet op een link in een verdacht bericht, open de bijlages niet en download geen applicaties als daar om gevraagd wordt.
Verdachte sms'jes of berichten kan je ook doorsturen. Maak een screenshot en verstuur die naar verdacht@safeonweb.be. De inhoud wordt dan automatisch verwerkt.
Heb je op een verdachte link geklikt?
Als je wel geklikt hebt, vul de velden verder niet in en breek elke interactie af.
Geef NOOIT persoonlijke codes door.
Als je een wachtwoord hebt doorgegeven dat je ook op andere plaatsen gebruikt, verander het dan onmiddellijk.
Ben je opgelicht?
Vanaf het moment dat je geld kwijt bent of afgeperst wordt, raden wij aan om een aangifte te doen bij de politie. Een aangifte doe je bij de lokale politie van je woonplaats.
Contacteer je bank en/of Card Stop op 078 170 170 als je bankgegevens hebt doorgeven, er geld van je bankrekening verdwijnt of als je geld hebt overgemaakt aan een oplichter. Op die manier kunnen eventuele frauduleuze transacties geblokkeerd worden.