Nieuwe richtsnoeren voor meer duidelijkheid over de rechten van luchtvaartpassagiers

Op 22 juli 2024 publiceert de Commissie herziene interpretatierichtsnoeren over de rechten van luchtvaartpassagiers, die de naleving van de regelgeving zullen vergemakkelijken en de handhaving door de nationale instanties zullen harmoniseren. Sinds 2016 verstrekt de Commissie richtsnoeren om gemeenschappelijke punten van zorg aan te pakken die zijn geuit door nationale handhavingsinstanties, passagiers en hun verenigingen, en vertegenwoordigers van het bedrijfsleven. Bij de herziening van vandaag wordt met name rekening gehouden met uitspraken van het Hof van Justitie sinds 2016 die een aantal bepalingen verduidelijken, zodat de regels doeltreffender en consistenter kunnen worden gehandhaafd. Er is ook een nieuw hoofdstuk over grootschalige reisverstoringen toegevoegd.

Er zijn ook herziene interpretatierichtsnoeren gepubliceerd over de rechten van personen met een handicap en personen met beperkte mobiliteit die per vliegtuig reizen.

Achtergrond

De EU is het enige gebied ter wereld waar passagiers worden beschermd door een volledige reeks rechten, ongeacht of zij per vliegtuig, trein, schip of bus of touringcar reizen. Passagiersrechten zijn gebaseerd op drie hoekstenen: non-discriminatie; nauwkeurige, tijdige en toegankelijke informatie; onmiddellijke en proportionele bijstand. Deze bescherming is uniek in de wereld.

Eurobarometer is het enquête-instrument dat de EU-instellingen en -agentschappen gebruiken om regelmatig toezicht te houden op de stand van de publieke opinie in Europa over kwesties in verband met de Europese Unie en over de houding ten aanzien van onderwerpen van politieke of sociale aard. Deze Eurobarometer-enquête werd uitgevoerd tussen 12 januari en 4 februari 2024, met interviews onder 26,601 burgers.

Op EU-niveau vastgestelde passagiersrechten worden door vervoersaanbieders toegepast en door nationale instanties gehandhaafd. Verschillen tussen nationale praktijken kunnen leiden tot verwarring voor passagiers wanneer zij tijdens hun reis met problemen worden geconfronteerd, met name als deze zich over de grenzen van de EU uitstrekken. Het kan ook moeilijk zijn voor passagiers om de nodige stappen te begrijpen en passende bijstand te vinden. De richtsnoeren van vandaag zullen bijdragen tot een betere uitvoering en een aanvulling vormen op de inspanningen van de Commissie om het bewustzijn van passagiersrechten te vergroten, onder meer door middel van regelmatige online bewustmakingscampagnes, de webpagina's Uw Europa en een mobiele app voor passagiersrechten.

Passagiers die meer informatie nodig hebben over hun rechten

De richtsnoeren van vandaag gaan samen met de publicatie van een nieuwe Eurobarometer-enquête, waaruit blijkt dat de meeste Europeanen nog steeds vinden dat zij onvoldoende informatie over hun passagiersrechten hebben, ook al is het bewustzijn toegenomen ten opzichte van vijf jaar geleden.

Uit de resultaten blijkt dat de respondenten zich hoogstwaarschijnlijk goed geïnformeerd voelden over passagiersrechten voor reizen per trein (33 %), gevolgd door de lucht (30 %), touringcar (27 %) en vervolgens schip/veerboot (16 %). Uit de enquête blijkt ook dat 84 % van de respondenten die om bijstand voor personen met een handicap of beperkte mobiliteit verzochten, tevreden was met de reactie.

35 % van de reizigers heeft informatie over passagiersrechten gezien, een stijging van 13 procentpunten ten opzichte van 2019. Meestal ging het om spoorwegstations (9 %, + 5). 75 % van de vliegtuigpassagiers ontving vóór de reis informatie over hun rechten, tegenover 61 % voor het spoor, 51 % voor touringcars en 54 % voor schepen/veerboten. Bewustmaking blijft uiterst belangrijk.

De tevredenheid over de aanzienlijke verstoringen is het grootst voor vluchten (66 %, + 12 pp, gevolgd door schepen/veerboten (53 %, -3 pp), spoor (52 %, + 8 pp) en touringcars (50 %, + 8 pp).

Het gebruik van één enkel ticket voor multimodale reizen blijft beperkt tot 11 % (ongewijzigd), waarbij trein/touringcar (39 %, + 9 pp) en vliegtuig/spoor (25 %, + 1 pp) de meest voorkomende combinaties zijn. 32 % (+ 7 PP) kreeg te maken met problemen, 13 % (+ 4 procentpunt) heeft bijna een aansluiting gemist en 11 % (+ 3 procentpunt) heeft daadwerkelijk een aansluiting gemist.

Volgende stappen

De richtsnoeren kunnen nu worden gebruikt door marktdeelnemers en nationale handhavingsinstanties. Daarnaast zijn de resultaten van de Eurobarometer-enquête en de richtsnoeren beschikbaar voor de medewetgevers, aangezien zij rekening houden met de twee voorstellen van de Commissie van november 2023 over de handhaving van passagiersrechten en passagiersrechten in het kader van multimodale reizen, alsook over het wetgevingsvoorstel van de Commissie van 2013 inzake de rechten van luchtvaartpassagiers.

Voor meer informatie

Mededeling aan de Commissie over de rechten van luchtvaartpassagiers

Herziene interpretatierichtsnoeren inzake de rechten van luchtvaartpassagiers

Mededeling aan de Commissie over de rechten van personen met een handicap en personen met beperkte mobiliteit die per luchtvervoer reizen

Herziene interpretatierichtsnoeren voor de rechten van personen met een handicap en personen met beperkte mobiliteit die per luchtvervoer reizen

Uitslag: Speciale Eurobarometer 543

Informatie over EU-passagiersrechten is in alle officiële talen van de EU beschikbaar op de webpagina's Uw Europa en via de EU-app voor passagiersrechten.


Deze pagina is vertaald via machinevertaling. Terug naar de oorspronkelijke taal. De Europese Commissie is niet verantwoordelijk voor de kwaliteit en de nauwkeurigheid van deze machinevertaling.

Belangrijke informatie over machinevertaling

Mots clés

Articles recommandés

Europeanen zien democratie en economische macht als de grootste troeven van de EU

Een (gratis) prediagnostische dienst intellectuele eigendom voor Belgische ondernemingen

Oproep voor actie : de volgende federale regering moet nog meer aandacht hebben voor duurzame ontwikkeling