Op 19 maart 2019 werd een grote stap gezet op vlak van digitalisering van bedrijven: de Federatie van het Notariaat en het Instituut van de Accountants en de Belastingconsulenten lanceerden samen een elektronisch effectenregister.
Wat zijn de voordelen ten opzichte van een papieren register? Waarom en hoe zal het gebruik ervan op korte termijn relevant blijken voor ondernemingen? Het persbericht dat hierrond werd verspreid na de officiële lancering, beantwoordt de verschillende vragen omtrent de nieuwe tool.
Het Forum for the Future juicht deze nieuwe tool toe: ‘De ‘nieuwe accountants’ (nvdr, sinds de fusie) moeten voorbij hun eigen vakgebied durven kijken en samenwerkingen met andere beroepsbeoefenaars aangaan. Dit opent weer heel wat nieuwe mogelijkheden. In Frankrijk zijn interprofessionele samenwerkingen al geruime tijd ingeburgerd. Samenwerking en ambitie zullen in de toekomst de speerpunten vormen van onze beroepsbeoefenaars. Dit initiatief is daar al een mooi voorbeeld van’, verduidelijkt Emmanuel Degrève, voorzitter van de stichting Forum for the Future.
Deze tool biedt tal van voordelen aan ondernemingen, en opent ook verdere toekomstperspectieven op vlak van samenwerking en digitalisering. Weet alvast dat een ondernemer die zich richt tot een notaris of accountant, de gegevens over de aandeelhouders op elektronische manier laat registreren.