• FR
  • NL
  • EN

Ontdek de geplande vereenvoudigingsmaatregelen omnibus 4: nog eens 400 miljoen euro per jaar besparingen voor EU-bedrijven

De Europese Commissie stelt voor om de jaarlijkse administratieve kosten voor bedrijven met 400 miljoen euro te verlagen, bovenop de 8 miljard euro die al werd beoogd met eerdere vereenvoudigingsinspanningen.

Met een nieuwe categorie kleine midcaps zullen de maatregelen de nalevingsverplichtingen verlichten en zo middelen vrijmaken voor groei en investeringen in de hele eengemaakte markt.

De maatregelen stimuleren kmo's om op te schalen, regelgevingsprocessen te digitaliseren, de administratieve rompslomp te verminderen en ondersteunen de doelstelling van de Commissie om de administratieve kosten tegen het einde van dit mandaat in totaal met 25 % en voor kmo's met 35 % te verminderen.


Het verminderen van bureaucratie en het vereenvoudigen van regels betekent dat bedrijven de vrijheid krijgen om te innoveren, te groeien en banen te creëren. De omnibus van vandaag is in dit opzicht een andere opstap, die nieuwe voordelen biedt aan kleine en midcap-ondernemingen en ervoor zorgt dat de wetgeving wordt afgestemd op de realiteit ter plaatse.

Stéphane Séjourné, uitvoerend vicevoorzitter voor Welvaart en Industriële Strategie

Vandaag stellen we de vierde vereenvoudigingsomnibus voor. Met dit pakket wordt nog eens 400 miljoen euro bespaard op de kosten van zakendoen in de EU, bovenop de meer dan 8 miljard euro besparingen die dit jaar al zijn vastgesteld. We zullen ons niet-aflatende streven naar vereenvoudiging voortzetten om de EU-regelgeving eenvoudiger, sneller en beter te maken voor iedereen - burgers, consumenten, bedrijven en overheidsdiensten.

Valdis Dombrovskis, commissaris voor Economie en Productiviteit en voor Uitvoering en Vereenvoudiging

Gerichte ondersteuning voor kleine midcaps

Wanneer kmo's meer dan 250 werknemers tellen, worden zij volgens de huidige regels grote ondernemingen en worden zij geconfronteerd met een sterke toename van de nalevingsverplichtingen. Deze “cliff-edge” kan de groei ontmoedigen en het concurrentievermogen beperken. De Europese Commissie identificeert daarom een nieuwe categorie ondernemingen, small midcaps (SMC's), d.w.z. ondernemingen met minder dan 750 werknemers; en hetzij tot 150 miljoen EUR aan omzet, hetzij tot 129 miljoen EUR aan totale activa.

Deze kleine midcaps - bijna 38 000 bedrijven in de EU - krijgen voor het eerst toegang tot bepaalde bestaande kmo-voordelen, zoals specifieke afwijkingen in het kader van de algemene verordening gegevensbescherming (AVG) of vereenvoudigde regels, zoals prospectusregels die de notering van SMC's op de aandelenmarkt eenvoudiger en goedkoper maken.

Vrijstelling van registratie van gefluoreerde broeikasgassen

Alleen al in 2026 zullen ongeveer 10 000 bedrijven zich niet langer hoeven te registreren op het F-gasportaal van de EU als gevolg van de voorgestelde wijzigingen.

Momenteel moeten alle importeurs en exporteurs van producten die gefluoreerd gas (F-gassen) bevatten zich registreren. Ongeveer 2.000 nieuwe bedrijven vragen elke maand registratie aan, velen van hen kleine autodealers die een paar tweedehands auto's met een F-gas in het airconditioningsysteem importeren of exporteren. De voorgestelde wijziging zal de nalevingslasten verminderen voor kleinere ondernemingen die met beperkte handelsvolumes werken, met behoud van de klimaatdoelstellingen van de verordening.

Risicogebaseerd bijhouden van gegevens

Het voorstel van vandaag vereenvoudigt de registratieverplichting in de AVG, rekening houdend met de specifieke behoeften en uitdagingen van kleine en middelgrote ondernemingen en organisaties, en zorgt er tegelijkertijd voor dat de rechten van personen worden beschermd. Het voorstel stelt SMC's en organisaties met minder dan 750 werknemers, naast kmo's, vrij.

Kmo's, SMC's en organisaties met minder dan 750 werknemers hoeven alleen gegevens bij te houden wanneer de verwerking van persoonsgegevens een “hoog risico” vormt op grond van de AVG. Door de vereisten voor het bijhouden van gegevens toe te spitsen op activiteiten met een hoog risico, kunnen organisaties hun middelen inzetten op gebieden waar gegevensbescherming het belangrijkst is, met behoud van hoge normen voor gegevensbescherming.

Van papier naar digitaal

Het voorstel zal de digitale transitie versnellen en omslachtige, op papier gebaseerde vereisten in de productwetgeving afschaffen. De huidige EU-regels verplichten bedrijven nog steeds tot het verstrekken van papieren conformiteitsverklaringen, gebruiksaanwijzingen en andere. Door deze vereisten te digitaliseren, kunnen bedrijven gemakkelijker informatie indienen en verspreiden en kunnen nationale autoriteiten de naleving efficiënter controleren.

Rechtszekerheid door gemeenschappelijke specificaties

Ondernemingen, met inbegrip van kmo's en SMC's, zullen een duidelijk pad hebben om aan te tonen dat hun producten aan de EU-eisen voldoen, zelfs wanneer er geen EU-brede geharmoniseerde normen beschikbaar zijn. Dit zal hen meer rechtszekerheid bieden, de kosten verlagen en het concurrentievermogen vergroten.

Vlottere geleidelijke invoering van zorgvuldigheidsverplichtingen voor batterijen

Om de batterij-industrie te helpen de uitdagingen van het inkopen van grondstoffen in onzekere tijden het hoofd te bieden, geeft de Commissie bedrijven meer tijd om zich voor te bereiden op nieuwe zorgvuldigheidsregels.

De termijn voor de naleving van deze regels zal met twee jaar worden verschoven, van 2025 naar 2027. Dit biedt ook meer tijd voor het opzetten van externe verificatie-instanties.

Daarnaast zullen de zorgvuldigheidsrichtsnoeren een jaar voordat de verplichtingen van kracht worden, worden gepubliceerd. Dit zal bedrijven tijdig richtsnoeren geven en bijdragen tot een soepelere uitvoering van de nieuwe regels.

Achtergrond

Dit voorstel is het vierde omnibuspakket voor vereenvoudiging dat de Europese Commissie in het kader van dit mandaat heeft gepresenteerd, in een resolute inspanning voor de hele instelling om onnodige bureaucratie te verminderen en een regelgevingsklimaat te creëren dat innovatie, groei, hoogwaardige banen en investeringen stimuleert.

Omnibus I en II stroomlijnden de regels inzake duurzaamheidsrapportage en zorgvuldigheidsregels en EU-investeringen, waarmee jaarlijks ongeveer 6,3 miljard EUR aan administratieve verlichting werd gerealiseerd. Omnibus III, die vorige week werd gepresenteerd, was gericht op de vereenvoudiging van het gemeenschappelijk landbouwbeleid, waarbij jaarlijks tot 1,58 miljard euro werd bespaard voor landbouwers en 210 miljoen euro voor nationale overheden.

Het volgende omnibuspakket, dat voorlopig gepland staat voor juni 2025, zal zich toespitsen op defensie en gericht zijn op het helpen bereiken van de investeringsdoelstellingen die in het witboek zijn uiteengezet, en innovatieve ondernemingen in staat stellen te floreren.

Daarna volgen een omnibus voor de chemische industrie en een digitaal pakket.

Bij deze verandering van de regelgevings- en bedrijfscultuur is de hele Europese Commissie betrokken. Elke dienst van de Commissie en elk lid van het college heeft tot taak deze rationaliseringsinspanning te leveren, de administratieve lasten te verminderen en de regels af te stemmen op de realiteit ter plaatse.

Meer informatie is beschikbaar in onze Q&A.

Mots clés

Articles recommandés

Een eenvoudigere eengemaakte markt om bedrijven voor Europa te laten kiezen

Economische voorjaarsprognose 2025: gematigde groei te midden van wereldwijde economische onzekerheid

De EU investeert om haar concurrentievermogen en talentgroei te vergroten ....