Dit is een vraag die veel kleine ondernemers zich kunnen stellen, gezien de lange werkuren, het geld dat net zo snel weer verdwijnt als het binnenkomt, en de problemen met klanten, personeel en leveranciers waarmee ze te maken hebben. Maar de tijd nemen om het antwoord op deze vraag te vinden, kan zijn vruchten afwerpen.
Volgens een wereldwijd onderzoek uitgevoerd door Harvard Business Review hebben bedrijven die hun missie duidelijk definiëren, hogere groeicijfers en presteren ze beter op het gebied van verandering en innovatie dan bedrijven die minder aandacht besteden aan hun bestaansreden. Voor een bedrijf wordt de missie gedefinieerd als "een ambitieuze bestaansreden die werknemers en klanten inspireert en aanzet tot actie".
Voor veel kleine ondernemers kan dit hen opnieuw bewust maken van de oorspronkelijke redenen waarom ze hun bedrijf zijn gestart.
In het onderzoek gepubliceerd in Harvard Business Review, verklaarde 89% van de mensen dat de missie bijdraagt aan de tevredenheid van werknemers, 84% was het ermee eens dat het de capaciteit van het bedrijf om te groeien beïnvloedt en 80% zei dat het helpt om klantloyaliteit te versterken. Echter, slechts 46% vond dat hun eigen bedrijf een duidelijke visie had op zijn bestaansreden.
Voor deze bedrijven is de grootste moeilijkheid bij het definiëren van een missie te wijten aan de kortetermijndruk die hen weerhoudt van het concentreren op langetermijnwaarden. Met andere woorden, ze zijn te druk bezig om de fundamentele vraag te beantwoorden: "Waarom doe ik dit allemaal?". De missie is niet alleen iets leuks om te laten zien, het maakt uiteindelijk het verschil.
Van de bedrijven die "hun missie duidelijk hebben gedefinieerd en begrepen", had 58% in de afgelopen 3 jaar een groei van meer dan 10% gerealiseerd, vergeleken met slechts 42% van degenen wier missie ofwel niet duidelijk was ofwel niet werd gedeeld. Als gevolg daarvan geeft het begrijpen en communiceren van uw bestaansreden u 38% meer kans op een verhoogde groei.
De tijd nemen om uw missie te definiëren en ervoor te zorgen dat de mensen die met u werken deze goed begrijpen, verbetert dus de tevredenheid van werknemers, versnelt transformatie en innovatie, bevordert klantloyaliteit en vergroot uiteindelijk de winst. Als eigenaar van een klein bedrijf, kunt u het zich veroorloven om geen tijd te nemen om te beslissen: "Waarom doe ik dit allemaal?"
Zoals we bij Business Doctors vaak zeggen: werkt u aan uw bedrijf (dwz op de korte termijn) of in uw bedrijf (dwz op de lange termijn)?
In het belang van zijn optimale verspreiding bieden wij u een automatische vertaling van dit artikel met behulp van kunstmatige intelligentie.
De Stichting is niet verantwoordelijk voor de kwaliteit en de nauwkeurigheid van deze machinevertaling.
Dit artikel is oorspronkelijk in het Frans geschreven, dus het is de franse versie waarnaar in alle gevallen moet worden verwezen.