Opgepast voor bericht dat van Safeonweb lijkt te komen
Temps de lecture: 2 min |12 juli 2023 à 06:45
Er doet momenteel een bericht de ronde met in de hoofding 'Tijdelijke blokkade op uw eID'. Het bericht misbruikt het logo van itsme en de afzender lijkt Safeonweb, maar dat klopt niet. Het e-mailadres is gespoofd.
Als je over de link in het bericht gaat, zie je daar een verdacht domein verschijnen. Klik in geen geval op de link en verwijder het bericht. Stuur dergelijke verdachte berichten altijd door naarverdacht@safeonweb.be.
Verdachte sms'jes kan je ook doorsturen. Maak een screenshot en verstuur die naar verdacht@safeonweb.be. De inhoud wordt dan automatisch verwerkt.
Heb je op een verdachte link geklikt?
Als je wel geklikt hebt, vul de velden verder niet in en breek elke interactie af.
Geef NOOIT persoonlijke gegevens of codes door.
Als je een wachtwoord hebt doorgegeven dat je ook op andere plaatsen gebruikt, verander het dan onmiddellijk.
Als je op een link heb geklikt die opent in een website waar je bankgegevens moet indienen, controleer dan eerst of dit de echte website van je bank is. Bij de minste twijfel voer je geen betaling uit.
Ben je opgelicht?
Vanaf het moment dat je geld kwijt bent of afgeperst wordt, raden wij aan om een aangifte te doen bij de politie. Een aangifte doe je bij de lokale politie van je woonplaats.
Contacteer je bank en/of Card Stop op 078 170 170 als je bankgegevens hebt doorgeven, er geld van je bankrekening verdwijnt of als je geld hebt overgemaakt aan een oplichter. Op die manier kunnen eventuele frauduleuze transacties geblokkeerd worden.