Opnieuw veel verdachte berichtjes die van pakjesdiensten lijken te komen
Temps de lecture: 2 min |20 januari 2022 à 08:33
Safeonweb krijgt momenteel weer veel meldingen van valse berichten die van pakjesdiensten lijken te komen. (Zie voorbeelden hieronder) Klik nooit op de link in dergelijke berichten of ga niet in op de vraag om een applicatie te downloaden. Als je op een pakje wacht, ga dan rechtstreeks naar de webpagina of applicatie van de pakjesdienst en geef daar de gegevens van je pakket in (bv. https://www.dhl.com, https://www.bpost.be, https://www.postnl.be,...).
Verdachte sms'jes kan je ook doorsturen. Maak een screenshot en verstuur die naarverdacht@safeonweb.be. De inhoud wordt dan automatisch verwerkt.
Heb je op een verdachte link geklikt?
Als je wel geklikt hebt, vul de velden verder niet in en breek elke interactie af.
Geef NOOIT persoonlijke codes door.
Als je een wachtwoord hebt doorgegeven dat je ook op andere plaatsen gebruikt, verander het dan onmiddellijk.
Als je op een link heb geklikt die opent in een website waar je bankgegevens moet indienen, controleer dan eerst of dit de echte website van je bank is. Bij de minste twijfel voer je geen betaling uit.
Ben je opgelicht?
Vanaf het moment dat je geld kwijt bent of afgeperst wordt, raden wij aan om een aangifte te doen bij de politie. Een aangifte doe je bij de lokale politie van je woonplaats.
Contacteer je bank en/of Card Stop op 078 170 170 (+32 78 170 170 uit het buitenland) als je bankgegevens hebt doorgeven, er geld van je bankrekening verdwijnt of als je geld hebt overgemaakt aan een oplichter. Op die manier kunnen eventuele frauduleuze transacties geblokkeerd worden.